Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Problemen met je motor? Misschien weet iemand raad
Door Jaspersniels
Goeiedag,
Sinds een paar weken/maanden hadden wij met onze Golf 7 variant (diesel) last van een dieselgeur bij stationair draaien of stoppen bij bv. verkeerslichten. We hebben een paar keer onder de motorkap gekeken, zonder dat we echt een duidelijk lek konden vinden.
Afgelopen weekend hield de motor er tijdens het rijden spontaan mee op. Starten lukte ook niet meer. Na onderzoek bleek dat de koppeling van de brandstoftoevoer van pompje naar de motor niet goed vastzat en de diesel alle kanten op gespoten werd. Om de Golf terug rijdend te krijgen heb ik de snelkoppeling terug vastgeklikt. Hiervoor moest ik wel kracht gebruiken, maar niet abnormaal veel.
We rijden nu alweer een halve week met de auto, nog steeds met dieselgeur maar dat wijt ik aan de vervuiling veroorzaakt door het spuiten van de diesel onder de motorkap. De leiding vertoont verder ook geen tekenen van lekkage meer.
Op de bewuste snelkoppeling is geen schade of barst te zien, dus rijst daarmee het vermoeden dat de leiding tijdens een onderhoudsbeurt is losgemaakt en niet goed is vastgezet.
Recent is de condensor van de airco vervangen, maar hiervoor zou deze leiding niet zijn losgemaakt.
Bij welke andere 'standaard' onderhoudsklussen wordt deze leiding losgemaakt?
Of het moet zo zijn dat deze koppeling spontaan is gaan lekken en los springen door de druk van de brandstofpomp, maar dit lijkt me onwaarschijnlijk omdat ik nu de koppeling niet losgetrokken meer krijg.
Vooraleer ik hiermee terug naar de dealer ga wil ik graag even advies inwinnen om me niet zomaar onder tafel te laten praten. Per slot van rekening zit heel de motorruimte en de bodemplaat onder de diesel...
Alvast bedankt!
Afbeelding
Afbeelding