Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Problemen met je motor? Misschien weet iemand raad
Door Kasper
Beste lezer,
Ik ben nieuw op deze site en ik heb een probleem met mijn touran 1.2 tsi 2011 met 175.000km . Ik zit op dit moment in Spanje. Op de heenweg ging in zuid frankrijk mijn emissie lampje aan . (Geel) ik ben door gereden en heb de volgende morgen de auto laten uitlezen bij norauto. Bleek iets met “te lage druk” turbo waarde te zijn geweest. De fout werd gereset en ik ben zonder problemen verder gereden. Afgelopen week onderweg van malaga naar altea moest ik in zijn 2 de berg op ( snelweg) toeren rond de 3800 gehouden. Derde versnelling zakte de toeren te ver. Emissie lampje weer aan. Zolang de auto niet te lang moet klimmen dan rijd de auto prima. Vandaag op de snelweg moest ik weer terug naar zijn 3. Je voelt dat tijdens het omhoog rijden dat het ineens gedaan is met de kracht. Ik schakel vroeg terug van 6/5 naar 4 en indien nodig naar 3. Wat kan dit zijn? Het emissie lampje is overigens na de rit van malaga vanzelf weer uit gegaan en is nu ook niet meer terug gekomen. Donderdag heb ik een afspraak bij de plaatselijke vw dealer maar zondag as moet ik weer richting nederland. Als mn turbo stuk ik gaat reparatie een dag of vijf duren en haal ik nederland niet op tijd. Iemand een gok wagen? Kan ik met een half gare turbo in nederland geraken? Kan het nog iets anders zijn? Het lijkt wel of d motor niet genoeg adem krijgt.
Alvast bedankt voor ieders meedenken.
Door PaulusB
Heb je de foutcodes mee gekregen ?

Dan was het een stuk makkelijker geweest.

Kan ook de ontsteking of een turbo sensor/wastegate.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Door Kasper
Beste Paulus, bij norauto kwamen ze met : p155A00 regulation pression suralimentation. Gevolgd door pression de suralim trop faible . Dat laatste betekend volgens mij “ le laag”
Door Kasper
De motor code is overigens cbzb, als ik me niet vergis betekend dat voor deze motor dat indien het de wastegate is, de turbo vervangen moet worden, of heb ik dat mis. Misschien valt het mee. Het stangetje van de actuator die ik wel bewegen bij gas geven.
Door Kasper
Ik houd mijn vingers gekruist dat het een sticky versteller is. Dat kunnen ze vast wel in een dag fixen. Neem aan dat wd40 niet gaat helpen? Kan je met een turbo die niet mee doet of niet genoeg als er een beetje veel van het machintje gevraagd nog naar nederland rijden? Hier in de omgeving , heuvelachtig maar gewoon b wegen, doet is het prima. Alleen als ie een beetje harder moet werken heeft ie het niet naar zijn zin. Dus een lange klim vind ie op den duur ( na 2/3 van de helling )niet zo leuk. Donderdag gaat ie naar de locale vw dealer om nog een keer uitgelezen te worden. Op dit moment brand het emissie lampje niet.
Door Kasper
Even een update. Net een telefoontje van de dealer. Mijn spaans is niet helemaal top maar goed. Het vermoeden is een druk sensor van de turbo, stuk is, de man aan de telefoon kon mij niet hoe dat ding precies heet, maar goed, ze denken dus een sensor plus software update en dat zou, ik zeg zou het moeten zijn. Zo niet....dan een nieuwe turbo. Maar goed, volgende week dinsdag of woensdas een nieuwe sensor ( welke het ook mag zijn) en de software update, is dit niet de oplossing dan. Vijdagen wachten op een turbo, plus inbouw. Afijn ik moet zondag weg. De monteur denkt dat ik er wel mee naar nederland kom, als ik niet te hard rij en. Misschien schiet ie in de noodloop. Nou dat gaan we dan maar avonturen. Ik haal morgen de auto weer op en dan zal ik eens kijken welke fouten ze gevonden hebben. Ik laat het hier weten. Is er iemand die een idee heeft over welke turbo sensor ze het kunnen hebben welke na vervangen met software geupdate moet worden? Ik kan alleen maar aan de wastegate versteller denken maar das geen sensor, al krijgt ie zijn signaal vast ook weer ergens van
Door Kasper
Gisteren de auto opgehaald. Helaas hadden ze geen print van de foutcodes waarom ik had gevraagd....maar ze kwamen op een nieuwe wastegate versteller en een vulschijf voor deze zelfde versteller. Nu kwam ik op het internet al eens tegen dat deze vulschijf een terugroepactie is geweest voor skodas met dezelfde motor maar ik heb niets gevonden voor volkswagen. Is dat niet raar? Of is die terugroepactie van vw er wel geweest? Ik kan de auto wel naar de dealer in nederland brengen maar ik ben bang dat het een trail en error verhaal gaat worden alvorens het probleem echt opgelost is. Weet iemand of er een turbo of tsi expert is in de omgeving Goes of Zeeland?
Door Kasper
Nog even een update. 2000km terug van Spanje naar Nederland. Geen enkel probleem. Lampje is niet meer aan geweest nadat dealer in Spanje lampje had gereset. Een paar honderd kilometer verder in Nederland en in eens het lampje weer aan. ...grrr . Zal de auto van de week weg proberen te brengen naar een vag kenner. Omdat vorige keer het lampje vanzelf uit ging heb ik een vraag: gaat het lampje vanzelf weer uit als er een x aantal km geen afwijking is waargenomen? En zo ja hoeveel kilometer? Tweede vraag , als ik de batterij los haal en een half uur later er weer op zet, blijft het lampje dan uit tot er weer een afwijking wordt waargenomen? En als ik dit doe, kan de garage dan nog wel de fout terug vinden in de computer? Ik zou alleen het lampje uit Willen zetten om te kijken of de afwijking weer terug komt, maar niet als dit betekend dat de garage de fout niet meer kan uitlezen. Gr
Door Kasper
Eindelijk een bedrijf gevonden waar ik een goed gevoel bij heb. Ze hebben de begin en eind waarden van de wastegateversteller opnieuw ingelezen en stellen voor om bij herhaalde problemen een hele set van spruitstuk turbo wastegate en versteller te vervangen door eentje uit een donor auto met minder kilometers. Dit lijkt me een uitstekende oplossing. Volgens de heren van de garage was zowel de wastegate versteller als de wastegate zelf niet fris meer.