Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Hier kan alles besproken worden wat niet in een van de forums past
Beste leden,

Ik loop al een tijdje met deze vraag rond en de meningen verschillen per persoon. De vraag is als volgt:

Situatie: Je komt aanrijden bij een rotonde en je rijdt 80 km/u (versnelling 5). Je wilt de rotonde betreden met circa 25 km/u (versnelling 2). Hoe kan je dit het beste aanpakken?

A) Je remt af op de motor. (trapt koppeling in, gaat van 5 naar 4, trapt koppeling nogmaals in, gaat van 4 naar 3 en je trapt nogmaals je koppeling in en gaat van 3 naar 2.)
B) Je remt volledig af op je remschijven (begin met remmen, drukt koppeling in, gaat van 5 naar 2, laat koppeling weer opkomen.)

Bij methode A slijt je koppeling harder, waardoor je qua onderhoudskosten hoger uitkomt dan methode B. (Methode A gebruik je meer je koppeling en methode B gebruik je meer je remschijven). Echter, ik hoor ook verhalen dat het slecht is voor je koppeling om je koppeling ingedrukt te hebben terwijl je auto nog rijdt.

Weten jullie welke methode het beste is om af te remmen/tot stilstand te komen? Of misschien een hele andere methode?

Ik ben benieuwd!