Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Nieuws van Volkswagen nationaal en internationaal
Bronnen: Volkswagen.nl / Autoblog.com / Autoblog.nl
#270116
  • Techno Classica ‘klassiek’ druk met 185.000 bezoekers
  • Volkswagen Classic-stand in het teken van elektrische prototypes en opvallend onopvallende Volkswagens
Techno Classica 2017 heeft meer dan 185.000 bezoekers getrokken. Vele van hen brachten op de klassiekerbeurs in het Duitse Essen een bezoek aan de stand van Volkswagen Classic, de historische divisie van Volkswagen. Volkswagen Classic presenteerde in Hal 7 twee thema’s. ‘Driven by the future’ richtte zich op elektrische prototypes en productiemodellen uit veertig jaar Volkswagen-historie; ‘Wow inside’ toonde een aantal opvallend onopvallende varianten van klassieke wolven in schaapskleren.

Volkswagen Classic heeft de trots voor zijn heritage tijdens Techno Classica 2017 weer ondubbelzinnig aangetoond. In een grote stand in Hal 7 gaf het merk op de grootste klassiekerbeurs ter wereld acte de présence, gezamenlijk met de overige merken van de Volkswagen Group. Niet alleen toonde Volkswagen een aantal klassiekers en youngtimers, maar gaf het merk in Essen ook een inkijkje in een deel van de 60.000 originele onderdelen van Volkswagen Classic Parts die gewoon bij de dealer te koop zijn.

Efficiënt en betrouwbaar

Volkswagen had op de Techno Classica een groot deel van de stand ingeruimd voor unieke elektrische klassiekers die het merk tussen 1976 en 2011 als prototype heeft gebouwd. Zo had de Stiftung AutoMuseum Volkswagen uit Wolfsburg één van de eerste elektrische personenauto’s die Volkswagen ooit bouwde uit het museum gehaald, een appeltjesgroene Elektro Golf I. Met het elektrische testvoertuig blikte Volkswagen in 1976 al vooruit op de toekomst van e-mobility.

Een nieuw opgerichte afdeling startte in 1970 met de eerste onderzoeken naar elektrische aandrijftechnieken; de eerste E-Transporter was in 1972 een feit. Met de elektrische Golf die op de Techno Classica was te zien ging Volkswagen een stap verder. De techniek was innovatief, efficiënt en betrouwbaar zoals dat onlosmakelijk bij een Volkswagen hoort.

Ook stond de Golf II CitySTROMer-racewagen uit 1984 op de stand in Hal 7, waarmee Volkswagen al in de jaren tachtig bewees dat het sportiviteit en efficiëncy in een elektrisch aangedreven auto kon combineren. De Golf II CitySTROMer is op wat striping na onopvallend, maar leverde met z’n vijftig accu’s op de plaats van de achterbank wel opvallende en efficiënte rondetijden.

Opvallend onopvallend

Door de jaren heen fabriceerde Volkswagen meer opvallend onopvallende auto’s. Onder de titel ‘Wow inside’ toonde Volkswagen Classic in Essen een aantal ogenschijnlijk normale klassiekers die echter potenter zijn dan ze eruit zien. Zoals de 135 pk sterke Kever 1302 ‘Theo Decker’ uit 1972, een model met MacPherson-veerpoten dat werd getuned door de gelijknamige Kever-specialist uit Essen. Door youngtimer-liefhebbers inmiddels op waarde geschat waren ook de sportieve Polo II GT G40 uit 1988 (115 pk uit een 1,3 liter motor met een G-Lader-compressor), de Golf II Limited uit 1989 (71 exemplaren gefabriceerd) en een bijzondere, eenmalige Corrado 16V G60 uit 1989. De laatste ziet er uit als een ‘gewone’ Corrado met 160 pk, maar heeft een 210 pk sterke G60-motor met vierkleppentechniek.

Meer klassieke Volkswagens waren te vinden in hal 7.1, waar vele clubs aanwezig waren. Zij vertegenwoordigden klassieke Volkswagen modellen, van de Kever tot de Transporter en de eerste generaties van de Golf. Uiteraard wisselden ook weer een groot aantal klassiekers van Volkswagen in de overige hallen en op de buitenterreinen van eigenaar. Volgens de organisatie van Techno Classica stonden maar liefst 2.700 klassiekers en youngtimers in Essen te koop.


http://nieuws.volkswagen.nl/volkswagen- ... -classica/