Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Hier kan alles besproken worden wat niet in een van de forums past
Gebruikersavatar
Door michael@vr6
#238024
PaulusB schreef:Genoeg geluld over R32 motoren terug waar het ooit om ging :mrgreen:

Afbeelding

dat in lijn leggen is wel bruut hoor :D zal wel niet zo makkelijk gaan denk ?
Gebruikersavatar
Door ate-vr6-
#238028
Watercooled intercooler voor betere koeling van de warme inlaatlucht
Gebruikersavatar
Door Jochem
#238042
Water niet zozeer beter! [-X
spelen heel veel dingen mee
en je moet echt 20++ liter = 20++ kg water meezeulen.

Minder tegendruk en korter inlaattraject is wel zeker van toepassing.

Maar mijn inziens alleen interessant voor dragracing.
Gebruikersavatar
Door ate-vr6-
#238044
Hoezo ?? Waarop baseer je dat dan ??
Gebruikersavatar
Door klamath
#238047
Omdat je met een watergekoelde IC niet langdurig hard wilt rijden lijkt me. (of je moet het een compleet gescheiden systeem maken van je gewone kvs systeem. ) durf te wedden dat alles dan toch behoorlijk werm gaat worden namelijk.
Jochems uitspraak van 't dragracen zal hier dan ook wel op slaan. 15 seconden lang hoge belasting, of 1 uur lang op de autobahn bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Door ate-vr6-
#238048
Toch werkt watergekoelde ic beter qua koeling vergeleken standaard ic alleen ja langdurigheid heb je wel gelijk
Gebruikersavatar
Door Jochem
#238050
waarop baseer jij je "werkt beter"?

Want uiteindelijk gaat het over stroomsnelheid, contactoppervlak en temperatuurverschil (thermodynamica)
De stroomsnelheid en contactoppervlak bepalen hoe lang de lucht in contact is met de IC. Het temperatuurverschil hoeveel de lucht dan afkoelt.

Als je dus veel minder contactoppervlak hebt (een watergekoelde IC is meestal een stuk kleiner dan een luchtgekoelde IC) dan kan je nog zoveel temperatuurverschil hebben, maar de lucht heeft nog niet genoeg tijd om af te koelen

Verder wordt het water in een water IC steeds warmer bij langdurig gebruik, waardoor de efficiency afneemt! en je hebt een grote radiateur en een flink reservoir nodig om dit niet uit de hand te laten lopen. Op den duur werkt dat niet beter dan een lucht-IC (misschien zelfs slechter ivm minder contactoppervlak), maar intussen sleep je wel 20-30 kg extra gewicht mee.
Gebruikersavatar
Door ate-vr6-
#238059
heb gezien dat via een andere radiateur als koeling werd gebruikt en continu werdt gekoeld en alleen voor de ic werd gebruikt het goed werkte en niet via je eigen radiateur de ic koelen
Gebruikersavatar
Door Jochem
#238090
ja, dat moet sowieso... anders ben je eerder met 90 graden de lucht aan het verwarmen.
Gebruikersavatar
Door klamath
#238117
Kun je net zo goed een constant gekoelde luchtgekoelde IC nemen lijkt me. (gewoon een Fan er op, en klaar) Scheelt heel wat geneuzel met water en extra gewicht. den denk dat het hetzelfde resultaat op kan leveren.
Gebruikersavatar
Door welles0622
#238155
mischien heb je hier wat aan

One of the biggest arguments when it comes to intercoolers is which type of intercooler is better? In this article we will discuss what each type of intercooler is and the pro’s and cons of each.

Air to Air Intercooler:
An air to air intercooler is an intercooler that uses air to cool air. Meaning the exchange of heat that occurs is between the air that you have charged in your charge pipes and the air that is flowing through the intercooler. Air to Air intercoolers are only as efficient as the ambient airflow that they see. Placement of these types of intercoolers is therefore very important in the efficiency of this type of intercooler.

Pro’s

1. Requires no power to work and therefore is easy to set up.
2. Requires no liquids to work and therefore no chances for leaks .
3. Doesn’t suffer from heat-soak as long as the intercooler is seeing good airflow.

Con’s

1. Efficiency is only as good as the ambient air temperature
2. Efficiency is only as good as the amount of airflow the intercooler see’s.
3. Cannot be mounted anywhere, since it must be mounted in a location to see airflow.

Water to Air Intercooler:
A Water to Air Intercooler is one where the exchange of heat occurs between water and air. Water is pumped through the intercooler so that the heat from your charge pipes is transferred to the water. This type of set-up can be mounted anywhere, and just needs to have water plumbed to it. Because of its requirement for the flow of water, this type of intercooler requires a water pump, a reservoir, and a heat exchanger for the water mounted somewhere that will receive good airflow.

Pro’s

1. Really good efficiency, so the size of the intercooler can be smaller.
2. Efficiency can be exaggerated by using ice, or other chemicals to produce normally un-realistic temperatures for short amounts of time.
3. Can be mounted anywhere along the charge piping route.

Con’s

1. Requires a lot of other accessories to work.
2. Because it is more complex, it naturally causes more opportunity for problems, like leaks.
3. Can become heat soaked when used for long periods of hard driving and become terribly in-efficient.

Conclusion

If you have the room, and can mount an air to air exchanger, it is the best option, unless you are drag racing, or only looking for short stints of power. While many have been able to make air to water exchangers work on the race-track in a way that won’t cause them to heat-soak, they have only been able to by adding TONS of water cooling and capacity, and therefore a lot of weight. In the end its all in the install and the ultimate goals and uses of the car.