Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Hier kan alles besproken worden wat niet in een van de forums past

Guusvanderwolk schreef:Ook bevreemd het mij dat wanneer ik een Skoda Kodiaq 1.5 tsi met dsg en wegklapbare trekhaak zou willen aanschaffen deze wel 1800 kg mag en kan trekken. Het gaat hier dus om exact de zelfde motor als in de Tiguan want deze Skoda is gewoon een telg uit de VAG familie.
Wie kan mij uitleggen waarom Skoda met de Kodiaq geen probleem heeft met de maximale 1800 kg trekgewicht en VW met zijn Tiguan nu opeens wel.
Eens. Die vraag heb ik ook al gesteld aan de dealer. Alle merken hebben al met dit bijltje gehakt. Zelfs bij de Audi A4 staat tegenwoordig 'trekhaak voorbereiding'. Dat houdt in dat er een krachtigere koeling is toegepast. Waarom moet dit dan zo lang duren... zou de wijziging een probleem geven qua ruimte onder de motorkap, of zou het een negatieve invloed hebben op de WLTP uitslag, waardoor hij opnieuw gekeurd zou moeten worden o.i.d.? Of .... of .... of.... ? Bah

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Mijn nieuwe Tiguan was in oktober al besteld door de dealer. 10 december is hij aangekomen en op kenteken gezet. Omdat ik moest wachten op persoonlijke omstandigheden, moest alles even wachten.

Afgelopen vrijdag ging ik het sein om rijklaar te maken geven, en daar kreeg ik te horen dat ze niet wisten of ze hem mochtenen uit leveren. Vandaag kreeg ik een mail dat hij wel geleverd mocht worden, maar zonder trekhaak. Ook kon hij me niet vertellen of de auto straks 1800kg mag gaan trekken, en hoelang het gaat duren voor daar een antwoord op komt.

Zolang moeten wachten, en nu kan ik hem helemaal zelf kopen.... en dan heb ik nog niet de auto van mijn dromen....

Afwachten dan maar....
Ik vind het een treurige boel. Ik kwam erachter dat dit een probleem was toen ik belde welke sneeuwketting ik nodig heb, omdat mijn auto over week geleverd zou worden.... Dealer en leasemaatschappij hebben hier pas over gecommuniceerd toen ik rond ben gaan bellen.

Pon gebeld, Dealer gebeld en Leasemaatschappij gebeld. Niemand heeft een antwoord. Mijn auto zou 4 februari klaar zijn. Leasemaatschappij geeft eerst aan dat ik op mei of later moet rekenen. Dealer zegt ook mei. Nu bericht gehad van leasemaatschappij dat eind maart de auto klaar zou zijn.

Situatie is nu:
- Bij PON mogen 1.5TSI's met DSG en trekhaak af-fabriek niet besteld worden. Alle andere types overigens wel (dus zonder DSG én trekhaak of DSG zonder trekhaak) en deze worden ook gewoon geleverd.
- Dealer geeft aan dat 1.5TSI's met trekhaak achteraf gemonteerd een trekgewicht hebben van 1300kg
- VW zegt de oplossing te hebben (via software) en deze uit te rollen
- Ik begrijp van een bevriende fleetmanager (met goede contacten bij VW) dat levering in maart reëel is. Wat het trekgewicht wordt, is niet te zeggen.

Ik wacht dus even af. Heb al wel aangegeven dat ik de auto niet kom ophalen wanneer het trekgewicht 1300kg is. Als in maart de datum weer verzet wordt, dan ga ik ook annuleren. Ik vind het een van de mooiere (betaalbare) SUV's, maar ga daar niet nog maanden op wachten en hopen dat ik betrouwbare auto krijg die hopelijk mijn caravan kan trekken.
Ik heb in juni een Tiguan 1.4 Tsi R-line besteld met DSG, deze zou in oktober geleverd worden. Gaandeweg kreeg ik te horen dat het een 1.5 motor zou worden en dat de auto vertraagd is. De auto staat sinds begin januari bij de dealer en mag niet geleverd worden. Het “probleem” is bekend bij de meeste. Echter heb ik geen trekhaak en hoef ik geen trekhaak. Maar levering ho maar.

Een kennis van mij heeft dezelfde auto in een andere kleur later dan ik besteld, deze is eerder binnen gekomen dan die van mij en is begin januari uitgeleverd. Volgens de dealer had hij “geluk”.

Zijn er nog andere kopers die moeten wachten maar geen trekhaak op de Tiguan 1.5 hebben?
Laatst gewijzigd door Pepe op 30 jan 2019, 17:46, 3 keer totaal gewijzigd.
Pepe schreef:Ik heb in juni een Tiguan 1.4 Tsi R-line besteld met DSG, deze zou in oktober geleverd worden. Gaandeweg kreeg ik te horen dat het een 1.5 motor zou worden en dat de auto vertraagd is. De auto staat sinds begin januari bij de dealer en mag niet geleverd worden. Het “probleem” is bekend bij de meeste. Echter heb ik geen trekhaak en hoef ik geen trekhaak. Maar levering ho maar.

Een kennis van mij heeft dezelfde auto in een andere kleur later dan ik besteld, deze is eerder binnen gekomen dan die van mij en is begin januari uitgeleverd. Volgens de dealer had hij “geluk”. Kenteken: MODEDIT

Zijn er nog andere kopers die moeten wachten maar geen trekhaak op de Tiguan 1.5 hebben?
Bijzonder dat die van jou in juni is besteld en al in NL staat. En ik hem 1 mei besteld heb en hij uberhaubt nog niet gemaakt is.. snap die productieplekken niet

Pepe schreef:Ik snap er ook niks van. Ik zou de auto 2e week januari ophalen en werd een dag vantevoren afgebeld. Vandaar dat ik weet dat hij er wel is. Sindsdien ook op zoek naar informatie over hoe nu verder?
Ik heb wekelijks contact met mijn dealer. Maar die van mij heeft uberhaubt nog geen productiedatum. Ik wacht inmiddels al 9 maanden.. wellicht heeft het met de config te maken. Is het een Highline Business R? Met Advance pakket?

Pepe schreef:Ja klopt, een Highline business R met advance pakket. Led koplampen en nog wat toeters en bellen.
Allebij hetzelfde dus. Raar dat er geen logische volgorde in zit. Ik kreeg bij het bestellen al te horen dat het minimaal half november zou worden. Zo zie je maar, iedereen zegt maar wat en we zitten allemaal met vage antwoorden. Hoe kan het allemaal zo ingewikkeld zijn..

Skoda kodiac inderdaad 1800 maar de karoq daarentegen maar 1200 kg. Overigens is de specificatie bij VW aangepast: nu geremd O kg en ongeremd 750 kg. Is dus helemaal vreemd. Laten het aanpassen waarschijnlijk over aan iemand die totaal niet weet waar het over gaat.
En dan laat Volkswagen een ...verhaal plaatsen op autovisie. Er zijn helemaal geen problemen, ze kunnen gewoon de vraag niet aan met de 1.5 TSI.
Wederom een smoes. Mijn broer heeft de nieuwe Q3 besteld en die wordt gewoon over 2 maanden geleverd. Ook een 1.5 TSI met 1800 kg trekgewicht.
Ik ben mijn vertrouwen in Volkswagen en met name Pon helemaal kwijt. Ik ga annuleren.
@ton2727
Gelukkig plaatst Autovisie de berichten blind, eens googelen zou een wat meer reël beeld geven, maar ja met een sjoemel verleden als bij VW met software houdt je dat liever uit de publieke opinie voordat mensen een eigen oordeel gaan vormen. Als gezegd ik was er klaar mee, maandag a.s kan ik een nieuwe Mazda CX5 ophalen bij de garage, Good value for money! Wens een ieder op dit forum succes (of is sterkte een beter woord?) met het Tiguan raadsel.
Ik heb mijn Tiguan (1,5 DSG met trekhaak) begin juli besteld voor levering midden november en inmiddels al veel verschillende verklaringen gehad van de dealer waarom het leveren al maar niet wilde lukken. De verwachte levertijd is nu midden mei (11 maanden) echter met een max. trekgewicht van (1300kg?) i.p.v. de gespecificeerde 2000kg hetgeen voor mij zeker niet toereikend is. De specificatie t.a.v het maximale trekgewicht was 2000kg op het moment dat het contract getekend werd. Mijn opties op dit moment zijn een wijziging naar een twee liter uitvoering (plus 9000 Euro) of de order annuleren en schadevergoeding claimen vanwege het niet nakomen van de specificaties van de auto zoals deze ten tijde van de ondertekening van het contract door Volkswagen gedefinieerd waren.
Helaas moet ik mijn claim met de dealer afhandelen daar deze mijn contractpartner is, maar ik ga er vanuit dat hij op basis van het feit dat ook zijn leverancier in gebreke blijft, hij zijn schade op de importeur kan verhalen.

p.s. ter overweging: voor de klant zijn de annuleringskosten bij VW 15% van de contractwaarde echter als VW niet aan het contact kan voldoen en dus moet terugtreden van het contract (annuleren) dan mag je verwachten dat VW weet dat rechten en plichten van klant en leverancier in balans horen te zijn.

Bert
Bert Sch. schreef:Ik heb mijn Tiguan (1,5 DSG met trekhaak) begin juli besteld voor levering midden november en inmiddels al veel verschillende verklaringen gehad van de dealer waarom het leveren al maar niet wilde lukken. De verwachte levertijd is nu midden mei (11 maanden) echter met een max. trekgewicht van (1300kg?) i.p.v. de gespecificeerde 2000kg hetgeen voor mij zeker niet toereikend is. De specificatie t.a.v het maximale trekgewicht was 2000kg op het moment dat het contract getekend werd. Mijn opties op dit moment zijn een wijziging naar een twee liter uitvoering (plus 9000 Euro) of de order annuleren en schadevergoeding claimen vanwege het niet nakomen van de specificaties van de auto zoals deze ten tijde van de ondertekening van het contract door Volkswagen gedefinieerd waren.
Helaas moet ik mijn claim met de dealer afhandelen daar deze mijn contractpartner is, maar ik ga er vanuit dat hij op basis van het feit dat ook zijn leverancier in gebreke blijft, hij zijn schade op de importeur kan verhalen.

p.s. ter overweging: voor de klant zijn de annuleringskosten bij VW 15% van de contractwaarde echter als VW niet aan het contact kan voldoen en dus moet terugtreden van het contract (annuleren) dan mag je verwachten dat VW weet dat rechten en plichten van klant en leverancier in balans horen te zijn.

Bert
Wat een ramp dit zeg. Upgraden naar een 2liter is niet te doen qua kosten. Uberhaubt nog 'even' 22% bijtelling betalen over 9K extra. Die annuleringskosten zijn er volgens mij alleen als hij al gemaakt is, toch? Ik kan nu nog steeds kostenloos annuleren begreep ik.

Maareh... 2000KG trekgewicht? Heb je een 1.5 4 motion besteld?

Als het mei wordt, ben ik 13 maanden verder :(. En zonder de beloofde 1800KG neem ik hem overigens ook niet.

In december Tiguan 1.5TSI ACT DSG Highline Business R-Line met trekhaak besteld. Melding was toen al dat er iets met de typegoedkeuring was. Toen het bericht dat de trekhaak ondertussen was geplaatst en dat dat geen problemen meer zou opleveren. Vierde week januari gebeld dat de levering op 4 februari niet kon doorgaan omdat er vanuit de fabriek op een brief wordt gewacht met een typegoedkeuring waarmee de auto op kenteken kan worden gezet. Auto staat gepoetst en wel in de showroom te wachten maar mag nog niet uitgeleverd worden. Wel een andere Tiguan van de dealer ter beschikking gekregen om tot moment van levering kosteloos in te mogen rijden. Het kan nog dagen duren, maar ook van weken werd mij verteld. Overigens is het een auto die ik in december uit de reeds aanwezige voorraad heb besteld, auto stond al bij de dealer in voorraad.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8