Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Hier kan alles besproken worden wat niet in een van de forums past
Op 1 sep heb ik deze bovenstaande auto besteld en nog steeds geen auto. Er blijken problemen te zijn bij VW met deze configuratie. Ze hebben volgens mijn dealer nog geen oplossing .
Maar ik heb op een Duitse side heb ik gelezen dat de Tiguan pas in mei geleverd gaat worden. Dat is geen probleem, maar wel het volgende bericht. Het trekgewicht zou teruggaan van 1800 kg naar 1300 kg.
Heeft iemand hier ook iets over gehoord of kan mij meer vertellen? Ik hen de auto besteld om een caravan te trekken en dat gaat natuurlijk niet met 1300 kg.
Hi Ton
Herkenbaar probleem, mijn Tiguan is al op dealeradres geleverd maar mag van VW niet worden afgeleverd ivm koelingsproblemen met de motor in combi met dsg/Tiguan. Dealer wist mij te vertellen dat er überhaupt geen trekhaak onder mag door dit probleem, zou eind 2018 al bekend zijn binnen PON. Wat nu het verdere probleem is met de koeling weet niemand te vertellen op dit moment voor mij is de trekhaak niet van toepassing overigens, dus er is een tweede probleem met de koeling van de motor zo lijkt het.
Interessant! Begon al te twijfelen of ik de enige was die deze boodschap kreeg van de dealer (Ames Dordrecht)...
Volkswagen NL gebeld, "er zijn op dit moment geen problemen bekend" ..... hm hm :evil:
Erg benieuwd hoe lang dit gaat duren. Volgens dealer horen zij uiterlijk vrijdag meer...
Ik meld me zodra ik nieuwe info heb.
Ton2727 schreef:
20 jan 2019, 09:00
Op 1 sep heb ik deze bovenstaande auto besteld en nog steeds geen auto. Er blijken problemen te zijn bij VW met deze configuratie. Ze hebben volgens mijn dealer nog geen oplossing .
Maar ik heb op een Duitse side heb ik gelezen dat de Tiguan pas in mei geleverd gaat worden. Dat is geen probleem, maar wel het volgende bericht. Het trekgewicht zou teruggaan van 1800 kg naar 1300 kg.
Heeft iemand hier ook iets over gehoord of kan mij meer vertellen? Ik hen de auto besteld om een caravan te trekken en dat gaat natuurlijk niet met 1300 kg.
Ton, heb je een URL van de Duitse website? Thanks!
Ik heb niet de url, want het komt ook van een forum, maar wel de tekst. Lees hieronder:

Info meines Händlers :

Sehr geehrte Damen und Herren,

leider müssen wir Sie heute darüber informieren, dass die Kombination Tiguan mit 1.5l TSI 110kW DSG Frontantrieb (AD1*BZ) in Verbindung mit Anhängevorrichtung (Bestellschlüssel: 1M6) bis KW04/19 nicht produziert werden kann. Ab KW05/19 wird für den AD1*BZ eine Anhängevorrichtung (Bestellschlüssel: weiterhin 1M6) mit reduzierter Anhängelast (1.300kg statt 1.800kg) verbaut.

Sofern der Kunde seinen bestellten Tiguan weiterhin mit dem Motor 1.5l TSI 110 kW DSG Frontantrieb (AD1*BZ) inkl. Anhängevorrichtung erhalten möchte, weisen Sie ihn bitte darauf hin, dass in diesem Fall das Fahrzeug nur mit einer reduzierten Anhängelast von 1.300kg geliefert werden kann. Dem Kunden wird für die reduzierte Anhängelast eine Preisminderung in Höhe von 1.000 EUR auf die Anhängevorrichtung gewährt. Die Preisminderung wird über die Y-Nummer „Y9V“ gesteuert.

Nach Akzeptanz durch den Kunden fügen Sie der bestehenden Bestellung mit dem Modellschlüssel AD1*BZ in Kombination mit der Anhängevorrichtung Bestellnummer 1M6 die Y-Nummer „Y0C“ (Hinweis „Anhängelast maximal 1.300kg“) hinzu. Dadurch wird der Auftrag baubar und der Kunde bestätigt, dass er das Fahrzeug weiterhin erwerben möchte und mit der Änderung der Bestellung auf eine reduzierte Anhängelast von 1.300kg einverstanden ist.

Das Angebot einer Nachrüstlösung für AD1*BZ ist derzeit in Prüfung (voraussichtlich ab Mitte 2019). Bei einer Nachrüstung einer Anhängevorrichtung mit 1.800kg Anhängelast ist eine Neuzulassung notwendig.

Zudem gibt es voraussichtlich ab KW05/19 eine Nachrüstlösung über Volkswagen Zubehör, jedoch ebenfalls mit verminderter Anhängelast von 1.300kg statt bisher 1.800kg.
Dankjewel Ton!
Mijn Duits is niet zo heel goed, maar volgens mij is dit een brief voor dealers waarin staat dat de auto nog wel besteld kan worden, maar alleen als de klant (tegen korting) een lager trekgewicht van 1300kg accepteert.
Verder betekent "Das Angebot einer Nachrüstlösung für AD1*BZ ist derzeit in Prüfung (voraussichtlich ab Mitte 2019)" zoveel als "we zijn bezig aan een update die medio 2019 wordt verwacht".

Kortom, nog wel een sprankje hoop dat het trekgewicht gelijk blijft, en dat onze autos bij de dealer staan te wachten op een software update of een andere koeling... Maarja, hoe lang dat dan gaat duren... :-(
Heb exact hetzelfde probleem. Auto staat al sinds week 51 2018 bij de importeur. Deze heeft drie weken geleden beloofd binnen een week met een oplossing te komen maar tot nu toe blijft het stil en dealer weet het ook niet. Zeer frustrerend als je bedenkt dat ik alleen maar een trekhaak nodig heb om een fietsendrager te kunnen monteren.
Bij mij zit er niet eens een trekhaak onder, probleem zit in de motor icm dsg. VW blinkt uit in slechte communicatie, je zult er maar dealer van zijn. De garage valt zeker niets te verwijten maar ik ben kort bij het punt de bestelling te annuleren en een ander merk te kiezen. Vreemde is dat de nieuwe Q3 met dsg en gelijke motor gewoon wel geleverd kan worden.
Mijn bestelling loopt vanaf 1 sep en de auto is nog niet eens geproduceerd. Ik ben deze week naar andere merken gaan kijken en mijn dealer geeft me niet eens ongelijk. Pon van de week nog gebeld en die weten van niets.
En het vreemde is ook nog dat ik bij andere merken ook nog eens veel neer inruil krijg.
Gisteren contact gehad met de dealer die aangaf dat hij officieus had gehoord dat de auto snel uitgeleverd kan worden. Maar hij kon niet vertellen met welk trekgewicht....
Zou maandag naar alle waarschijnlijkheid officieel iets horen. Heb hem maar gelijk verteld dat ik hem niet op kom halen als er 1300kg op het kentekenbewijs staat....

Ben benieuwd!
Ik heb begrepen dat probleem enkel aanwezig is bij de automaat versie tweewiel aandrijving.
Voertuig besteld en staat klaar bij dealer mag echter door importeur Pon niet geleverd worden.
Wellicht is de XL-750-F een 4motion of een schakel?
Probleem is de combi 1.5TSI 150 pk met DSG in Tiguan. De genoemde auto is een 1.5TSI met 130 pk. Vandaag contact gehad met importeur die gaf te kennen dat het in afwachting is voor een motor typeherkeuring i.v.m. de emissie normen. Dus naast de al bekende problemen met koeling is dit voor mij een nieuwe. Ze kunnen nog steeds niets melden over eventuele leveringen. Ik ben klaar met wachten , betreft voor mij een leaseauto, en ga de switch maken naar een Mazda CX5. Naast deze problemen en onduidelijkheden zit in straks niet te wachten op een mogelijk minder bedrijfszekere auto.
Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb 1 mei 2018 al mijn Tiguan 1.5TSI HL BL besteld, maar ook mijn geduld wordt al aardig op de proef gesteld. Ben inmiddels ook al naar alternatieven aan het kijken geweest, want met zo weinig informatie wordt ik wel zenuwachtig. Ik had hem half november al geleverd moeten krijgen. Dus rijd inmiddels al een tijd met een tijdelijke (kleinere) auto. Ik vernomen dat er deze week een officieel bericht uitkomt met daarin nieuws, goed/slecht nieuws wist ie niet.
Het gaat om alle Tiguans 1.5 TSI 7 dsg. Of er een trekhaak onder komt of niet maakt geen verschil. Het probleem is dat het geremde trekgewicht niet door de fabrikant wordt opgegeven omdat daar kennelijk problemen mee zijn (Waarschijnlijk wordt de natte plaatkoppeling in de DSG bak te heet bij een trekgewicht van 1800 kg). En zonder een door de fabrikant opgegeven trekgewicht (al is het 0 kg) krijg je geen typegoedkeuring en kan de auto niet op kenteken worden gezet.
Kan me bij laatste opmerking aansluiten. (...krijg je geen typegoedkeuring en kan de auto niet op kenteken worden gezet….) dat het niet alleen trekhaakgerelateerd is . Erg jammer dat het probleem al geruime tijd bekend is maar er vanuit de importeur (PON) geen enkele informatie komt. Dealer informeert naar eer en geweten maar weet dus ook niks. Mijn nieuw bestelde (lease) Tiguan staat sinds december in Leusden. Eerst voor einde van het jaar leveren, dan toch echt eerste helft januari (dacht eerst zal wel kenteken dingetje zijn, 2019 staat beter dan 2018), oh nee tweede helft en nu (laatste contact was gisteren) werkelijk geen idee. Er zou deze week meer informatie moeten komen vanuit PON met een ' oplossing'. Maar dat heb ik eerder gehoord.
Beste forumleden. Ook ik dreig slachtoffer te worden van het handelen en wandelen van VW de sjoemelaar. In december 2018 een Tiguan 1.5 tsi 150 pk met dsg 7 en wegklapbare trekhaak besteld en toen naar aanleiding van mijn vragen omtrent de 1800 kg maximaal trekgewicht te horen gekregen dat dit nog steeds een aandachtspunt is. De dealer heeft het ook over een probleem in de koeling maar verwacht en hoopt dat tzt bij de productie het euvel is opgelost. Gelukkig heb ik in het koopcontract laten opnemen dat er kosteloos geannuleerd mag worden wanneer idd het trekgewicht van max 1800 kg niet mogelijk blijkt te zijn. Inmiddels ruim vijf weken later lijkt het nog erger te zijn want ik lees op het Tiguan 2 forum van 'Motor Talk' dat er mensen in Duitsland zijn die de bestelde uitvoering wel krijgen geleverd maar er dan slechts 1300 kg max mee mogen trekken!! Bijzonder is het ook dat wanneer ik nu op https://www.volkswagen.nl/ een configuratie maak van de 1.5 tsi, 150 pk met dsg er bij de gegevens nog steeds een maximaal trekgewicht van 1800 kg staat en dat lijkt mij op dit moment op zijn minst discutabel. Ook bevreemd het mij dat wanneer ik een Skoda Kodiaq 1.5 tsi met dsg en wegklapbare trekhaak zou willen aanschaffen deze wel 1800 kg mag en kan trekken. Het gaat hier dus om exact de zelfde motor als in de Tiguan want deze Skoda is gewoon een telg uit de VAG familie.
Wie kan mij uitleggen waarom Skoda met de Kodiaq geen probleem heeft met de maximale 1800 kg trekgewicht en VW met zijn Tiguan nu opeens wel.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9