Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Hier kan alles besproken worden wat niet in een van de forums past
Door Tinus07
Wie kan mij helpen? Ik bezit een Sharan V6 uit 2006 met 118.000km.

Auto heeft het volgende probleem. Motor vertoont bij 1400 toeren, vooral te horen bij intrappen in de vrij, een onregelmatigheid. ^
Dealer geeft het volgende aan:
De trilling die u heeft opgeven als aandachtspunt is een product eigenschap
dit hoort bij dit type motor.
De motor wordt stationair afgeregeld maar rond de 1400r/pm werkt deze regeling
niet meer,hierdoor kan de motor dus iets anders aanvoelen.

Ik kan me dit niet voorstellen. Zegt iemand dit iets? Of is er iemand met een V6 die dit bij zijn eigen auto wil checken? Alvast dank!!
Door ATi
Het betreft dus een AYL 24 v (klepper) Motor?

Een VR6 motor 12 v (is mijn ervaring) heeft bij die toerentallen 1200 a 1400 Rpm, als je niet rijd en gewoon vanuit stationair met gas spelen een soms wat onrustig rond lopen zeg maar, laat ik zeggen je voelt dan aan de motor een wat onrustige gedrag dit duid niet op een defect! maar hoort bij het karakteristiek van de motor

de beleving van een 24 klepper kan ik niet beoordelen, wat ik wel weet is dat deze motoren vaak bij die km standen een oprekkende ketting kan hebben, wat waarschijnlijk ook vreemde motorloop kan veroorzaken, omdat dan de timing kwa krukas en nokkenassen niet meer 100% synchroon lopen.
Door klamath
Ik vind de 12v's ook niet onrustig of trillerig hoor bij die toerentallen. (je kunt er normaal gesproken een dubbeltje op de kant op zetten, zo trillingsvrij liggen de blokken normaal gesproken.
Ik rij zelf vaak genoeg op 1100 toeren bijv (50 in de 6e versnelling. ) en dat loopt gewoon soelpel rond. uiteraard als je in een hoge versnelling dan veel gas gaat geven loopt die niet mooi, maardan kun je aan het geluid al wel horen dat je iets doet wat de motor niet fijn vind.

Maar net wat Arie al aan geeft, de 24v's hebben last van oprekkende kettingen. dit zou een oorzaak kunnen zijn. wat ook al veel uit kan maken zijn de bougies.
Door ATi
@Tim, zo erg bedoel ik het eigenlijk niet, het is meet dat asynchrone gedrag wat merkbaar is als je wat bij diverse toerentallen het blok laat lopen dus als je NIET rijd zeg maar en vanuit stationair beetje gas geeft en dan bepaalde toerentalen het blok laat lopen... dat is heel typisch een VR6 blok... een rotorblok laat dat als het ware nog meer horen/voelen...
Door klamath
oooh, Ik dacht ook al, wat heeft die nu weer gerookt dat er zulke rare uitspraken uit komen. :lol: zo ken ik arie helemaal niet.

Maar idd, onbelast zal die best iets doen (maar ook niks schokkends), maar onder het rijden liggen de blokken normaal helemaal stil. gezien eht een 2006 is, zal het idd een 24v zijn lijkt me.
dus volledig electrische gasklep en dis ontsteking. die zou erg mooi rond moeten lopen normaal gesproken.

Ik weet dat de schakeldrum van de inlaat wel eens wil gaan lekken. echter verwacht ik niet dat dit bij deze al van toepassing is gezien de km stand.

Ik zou gewoon eens beginnen met de 6 bougies er in ieder geval eens uit draaien, en te kijken hoe deze er aan toe zijn. als die in de vrij iets onrustig aanvoelt, zal die denk ik af en toe 1 cilinder niet goed ontsteken. niet goed ontsteking is normaal gesproken of valse lucht trekken waardoor het mengsel niet klopt, niet genoeg brandstof (vieze verstuivers/slecht sproeibeeld.) of geen goede sterke vonk.
(en evt slechte kleptiming door opgerekte ketting, maargoed, wil niemand meteen bang maken. :) ) verder kan ik zo niks verzinnen iig.

de bougies lijken me het meest waarschijnlijk ,gezien die slijtage delen zijn. (is ook het goedkoopst.) dus daar zou ik mee beginnen. de vorige vr6 motor die ik had liep in ieder geval stationair weer mooier rond nadat ik de bougies vervangen had.
Door ATi
Idd Tim! bougie's en bougiekabels kunnen wel wonderen doen! dat is een feit bij een VR6-je

zo ik zal even wat gaan roken... :lol: (nee toch maar niet) #-o
Door Tinus07
Beide heren dank voor de snelle reactie!!

Lijkt erop dat de dealer dus een punt heeft. Bougies zijn volgens mij redelijk recent vervangen (heb zelf de auto vanaf januari). Voor het overige loopt de motor (met mijn beperkte kennis) normaal, dus mooi :D