Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Hier kan alles besproken worden wat niet in een van de forums past

Geen stemmen
0%
Door johnVW
#257433
Eerste testnotities: Volkswagen Golf R Cabriolet

door Peter Hilhorst, 24 feb. 2013, 07:00NICE -
De Volkswagen Golf R Cabriolet is om meerdere redenen een exclusief model. Voor een groot deel door zijn stevige prijs, die maar deels is te rechtvaardigen blijkt uit de eerste testnotities.

Oude techniek, geen verouderde techniek

Nieuwe Golf, oude neus? Jazeker, de R-versie van de zevende generatie Golf komt pas later dit jaar. De Golf Cabriolet heeft traditioneel een eigen levenscyclus en dit is dan ook pas de vierde generatie van de volkscabrio, terwijl de dichte versie al bij nummer zeven is. De Golf R Cabriolet is op basis van de vorige Golf. Maar de Golf R Cabriolet deelt zijn technische basis weer met de Scirocco R en heeft dan ook voorwielaandrijving om zijn 265 pk op het asfalt te krijgen. Terwijl de dichte Golf R 270 pk en vierwielaandrijving had. Had inderdaad, want er is op dit moment geen Golf R leverbaar. Bent u er nog? Oude techniek dus, maar geen verouderde techniek. De 2.0 TSI levert 265 pk en 350 Nm. Daarmee suist deze Golf in 6,4 seconden naar de 100 km/h en de topsnelheid is begrensd op 250 km/h. Ook indrukwekkend: de kap openen kost 9 tellen, sluiten 11 tellen. Beide tot 30 km/h rijdend uit te voltrekken.  

 

Hardcore stuurman verveelt zich

Hoewel het R-badge staat voor de sportiefste versies van de Golf hoeft u geen nerveus over de weg stuiterende, opgefokte Cabriolet te verwachten. Het onderstel is stevig, zonder een stoterig randje, ondanks standaard 18-inch lichtmetaal. Natuurlijk, hij bulkt van het temperament door het hoge vermogen, maar de hardcore stuurman zal zich redelijk snel vervelen aan het stuurwiel. Hard gaan is geen kunst. Beetje gas geven en sturen; de motor en de goed schakelende zestraps DSG-automaat doen de rest.

 

Vijf exemplaren naar Nederland

Nooit eerder vroeg Volkswagen meer geld voor een Golf: 56.290 euro om precies te zijn. Onder meer door een CO2-uitstoot van 190 g/km en een royale standaarduitrusting. De Nederlandse importeur haalt vijf exemplaren naar Nederland en daar blijft het bij. Dat geeft eigenlijk al aan dat de Golf R Cabriolet een exclusief aanbod is en dat ook blijft. Zeker gezien er voor het genoemde bedrag ook veel ander lekkers te koop is. Waaronder een Golf GTI Cabriolet voor 42 mille. Dat zouden wij doen.

Pluspunten

+ Snel
+ Makkelijk te rijden
+ Vierzits

Minpunten

- Schreeuwend duur
- Geen 4WD
- Techniek op basis van Golf VI