Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Laat zien wie je bent en wat voor bolide jij hebt
Door ATi
Haha, jah kan... maar deze is/was ook al bij de kettingrevisie schoongemaakt en zag er nog best fris uit! gisteren ook nog even de ecu stekker los gehad, ook even met contactspray schoongemaakt... dus ik denk dat die sensor zelf de boosdoener is... de stekker van de blauwe sensor zag er ook goed uit...
Door Madness
Ja Arie kan de vr blindelings uit elkaar halen :D
Maaruh mooi werk met dat hok van Hansie :mrgreen:
Door tempel
Hou eens op met die loftuitingen aan Arie zijn adres. Straks verandert hij nog van een aardige, bescheiden man in een arrogante kwal :lol:
Door ATi
Dank je Dennis en uiteraard Tempel... :lol: #-o
Door jacobus
Tempie is volgens mij een beetje jaloers :roll:
Door Madness
Arie en Dennie jullie weer heel erg bedankt voor jullie hulp vandaag.
Hebben lekker wat kunnen doen zo =D>

Michiel leuk om jouw ook nog te gezien te hebben.
Door ATi
Zo,

als alles meezit hem ik a.s. weekend een nieuwe/oude motor, ja hoe moet je dat nou zeggen, het is een motor van bouwjaar 17-10-96 en heeft nooit in een auto gezeten, oftewel het motorblok is eigenlijk nieuwe van binnen, aan de buitenkant zit hier en daar wat vliegroest, maar dat mag de pret niet drukken...

reden dat ik dit ga doen, is omdat mijn huidige VR6 blok nu op 260.000 Km staat, het blok presteert goed! daar niet van, maar de 6e bougie heeft altijd al wat last van olieverbruik gehad, als sinds ik hem heb (km stand toen 165.000 Km) en dit de mooie kans was om in plaats van onderblok revisie, wat ook het nodige geld gaat kosten!
wat jammer is dat er toen een nieuwe cilinderkop op is opgekomen, wat het olievebruik niet heeft opgelost op de 6e cilinder, het was een mooie oefening, maar de klacht was niet weg zeg maar... op zich jammer want de compressie van dit blok hangt nog tegen de 12 Bar aan!! maar een compressie meting zegt niets over olieverbruik. #-o

het nieuwe/andere blok is orgineel een sharanblok waar ook een secundaire luchtpomp bij op moet voor de versneling van schonere uitlaatgassen via de katalysator, hier doen we natuurlijk helemaal niks mee, dus die dop ik dan ook af... VentoVR6 heeft eigenlijk zo'n zelfde actie gedaan destijds in zijn Vento

ik bouw hem wel om naar een duplex ketting, omdat ik daar meer vertrouwen in heb (minder kans op oprekken van de ketting) dus er komen nog wat aanpassingen... kettingrevisie is dus bij dit blok eigenlijk compleet overbodig... haha maar jah ik wil gewoon duplex ketting bovenin hebben draaien, anders straks die tafferelen zoals bij de R32 dat ik dan na 80.000 km een opgerekte bovenste ketting heb zitten...

verder is het zo dat er nu een nokkenas sensor-ring in zit (op de achterste nokkenas) die dus niet overweg kan met de huidige nokken-as sensor

dus het blok gaat toch even gedeeltelijk uitelkaar om deze aanpassingen te gaan doen.
Bijlagen
vr6 2.jpg
vr6 2.jpg (402.37 KiB) 221 keer bekeken
vr6 4.jpg
vr6 4.jpg (400.06 KiB) 221 keer bekeken
Door ATi
Verschil sensor-ring bouwjaar voor 96 8e maand en na 96 8e maand

als alles zo zou laten als het nu is, en ik druk de nokkenas-sensor in het gat van de bovenste distributie-kap dan komt ie tegen de sensorring aan, oftwel dan oorlog tussen sensor-ring en nokkenas-sensor :lol: :wink:
Bijlagen
021 905 163.jpg
Oude type sensorring (021 905 163)
021 905 163.jpg (10.29 KiB) 220 keer bekeken
071 109 227.jpg
Nieuw type sensorring (071 109 227)
071 109 227.jpg (25.2 KiB) 220 keer bekeken
Door klamath
Je zult ook het bovenste zijdeksel moeten wisselen. de sensor welke nu in het blok zit is qua opbouw ook anders. als je daar de sensor in zou willen zetten die je nu gebruikt, zou de stekker hiervan in de dis bobine uit komen. :)

PS: Neem aan dat je wel eerst op de 2.8 nokkenassen die nu in het blok zit gaat rijden? kan aan mij liggen, maar vind het zonde als zo'n blok dan helemaal uit elkaar getrokken word. :mrgreen:

Iig succes met de ombouw. :D maar dat zal wel lukken.

bah, niet meer 't jongste blok op 't forum. :lol:
Door ATi
Haha,

ik blijf gewoon op 2.8 nokkenassen rijden, ik vond het verschil met die witte van dessener even te groot, 2.8 nokkenassen hebben onderin meer pit! dat is een feit!
dan maar wat minder vermogen bovenin...
Door clown25
ik ga zaterdag met arie het blok op halen

en binnen kort ook gaan inbouwen met hem samen

maar alles gaat helemaal goed komen met dit blok
Door ATi
Mocht ik weer flauw van zijn, dat ik bovenin minder vermogen heb, kan ik er altijd nog 2,9 nokkenassen in zetten.

maar hoe je het ook bekijkt! ik moet dit motorblok eerst rustig inrijden! dus ik zal en moet geduld hebben! met gas erop acties en zo... haha (vreselijk!!) haha

:lol:
Door klamath
ATi schreef:Haha,

ik blijf gewoon op 2.8 nokkenassen rijden, ik vond het verschil met die witte van dessener even te groot, 2.8 nokkenassen hebben onderin meer pit! dat is een feit!
dan maar wat minder vermogen bovenin...

Meh, durf ik mijn 2.9 wel tegenover te zetten. :lol: Mja, d'r is ook een reden waarom een 2.9 origineel de versnellingen iets korter heeft en de rev limiter iets hoger.

Vergeet niet om bij constente snelheden ook te schakelen tussen versnellingen. (dus bij 80 niet alleen in de 5 rijden, maar ook in de 4. ) Heb iig begrepen dat in laten lopen op te constante toerentallen slecht is voor de motor. (zal wel met oscilatie te maken hebben :?: )
Door ATi
Ach, hoe dan ook, ik merk het verschil! want die witte van dessener is ook zo'n fris motortje! die onderin toeren er als de brandweer van doorgaat... mischien geen koploper dan meer, maar wel een die lekker vlot mee komt...
vandaar dat de Transporter nog tammere nokkenassen heeft, juist jah om meer koppel te verkrijgen en dat gaat ten kosten van max pk bij 5800 Rpm

een motor in rodage heeft idd verschillende toerentallen nodig, anders zal het een en ander niet goed in kunnen lopen, oliedruk en dat soort dingen spelen dan ook een rol, want je mag hem dan ook niet te lang stationair laten lopen

maar goed jij hebt ook een 6 bak! haha
Door klamath
mja, de transporter heeft ook een 2-takt uitlaat stijl inlaat brug. (Resonantie om meer koppel te krijgen.)

Met de versnellingen bedoelde ik eigenlijk alleen de 1, 2 en 3 trouwens. :)

Ben iig super benieuwt. Even een mooi propje maken, en er inlaten lassen, of wat ga je met die egr opening doen?
Door tempel
clown25 schreef:die egrklep word afgedicht
Teepje er over :lol:
  • 1
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 95