Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Laat zien wie je bent en wat voor bolide jij hebt
Door klamath
Dacht vandaag het probleem opgelost te hebben... was niet de klepdeksel pakking, maar hij lekt iets bij het zijdeksel waar de ketting zit..
Morgen maar eens even los halen en nakijken. (1 boutje was dol gedraait... Wie draait er nu een bout hard aan in een alu kop? :? zo moeilijk is het niet om 't spul heel te laten.
Heb er nu een 5mm langere bout in gedraait, en dat werkte. maar denk dat de vloeibare pakking etc nu niet goed zit daar, en dat die daarom nog minimaal lekt. dus toch maar even los halen.

( +plus dat het me een excuus geeft om alsnog die 268 graden nokkenassen er in te leggen. :mrgreen: ben benieuwt hoe dat rijdt icm de VSR )
Door klamath
Vandaag een aardige tijd aan het knutselen geweest.. de 268 graden nokkenassen zitten er in.
Stationair loopt die nu best bagger (maar eens kijken of dat beter word in de verloop van tijd.. )
Verder heeft de verandering wel precies gedaan wat ik gehoopt had. Hij trekt nu wat verder door ipv afvlakken bij 4500 toeren, ofwel, het blokje is weer iets spannender geworden.

Nu maar eens kijken hoe het gaat.
Door Jochem
je moet hem nu eigenlijk wel weer opnieuw laten chippen he...
de chip op maat klopt namelijk niet meer...

:?
Door klamath
Gisteren avond nog een stukje gereden.. verbruik is niet echt meer geworden, kan hem nog steeds onder de 8 liter krijgen. (op een afstand van ongeveer 20km) dus kan niet klagen denk ik.
Alleen hoorde ik de ketting nu ineens wat klepperen. vanavond dus maar even kijken of er toch nog wat lucht in de spanner is gekomen. (de ketting was fluisterstil voordat de 268 nokken er in gekomen zijn.)
dus vanavond in ieder geval nog even wat te doen.

stationair loopt die niet mooi.. erg onrustig. binnenkort misschien maar die chip op maat opnieuw laten doen.

Wat me wel opviel is dat er akoestisch een stuk meer agressie onder de kap zit. had niet verwacht dat scherpere nokkenassen zoveel aan het geluid zouden doen. Vind het op zich wel mooi klinken. bij rustig rijden is die nu mooi (relatief) stil, en als je wilt schreeuwen naar andere weggebruikers gebruik je het rechter pedaal. :D
de roffel is in ieder geval nog iets 'cleaner' geworden. klinkt nog minder rommelig nu.
Dus qua akoestiek zeker een vooruitgang. :mrgreen:

verder was me opgevallen dat de ketting-geleider niet al te best meer uit zag. (nog niet versleten, maar zal wel een keer vervangen moeten worden. dat ga ik dan maar mee pakken als die 6-bak er in gaat.

voor de 6bak moet ik dus nog aandrijfassen moet vinden. weet iemand hier die waarschijnlijk aandrijfassen van een Golf 4 TDI (met 6bak) zou kunnen hebben liggen? een sloperij oid. wil alleen niet de hoofdprijs ervoor betalen, gezien ze ook nog aangepast moeten worden. Versnellingsbak steun kan ik zo via E-Bay halen, en schakelkabels etc kan ik zelf al aanpassen (heb de oogjes ervoor.) alleen de plaat waarmee de buitenkabels aan de bak vast zitten heb ik nog niet. eerst eens kijken hoe ik die het beste vast kan zetten.
Laatst gewijzigd door klamath op 07 mar 2011, 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door klamath
Vanaag aan het zoeken gegaan naar wat het ratelende geluid kon zijn wat er nu ineens uit m'n blok komt.
Ik had zelf al allerlei doomsday scenario's in m'n hoofd.. bleek echter iets simpels te zijn.
de VSR klep rammelt nu net iets door het fellere open en dicht gaan van de kleppen. (de luchtdruk/resonantie )
Ofwel.. VSR er nog eens af halen, en de veerspanning iets hoger zetten, dat de klep net iets harder dicht gedrukt word.

Verder loopt het blok nu stationair wel aardig goed... In ieder geval een stuk beter als die geen valse lucht trekt. :? slangetje van de solenoid klep van de VSR was er blijkbaar af geschoten.
nu schakeld de VSR klep dus weer, en het geluid is achterhaald (en word deze week dus meteen even gefixt)
En het ding trekt nu heel mooi door. onderin heeft die nog steeds meer als een standaard VR6, en bovenin heeft die nu iets er bij gekregen door de nokkenassen.
En het geluid is er ook nog eens op vooruit gegaan. :D het enige nadeel is dat die stationair nu niet helemaal perfect loopt.. de auto begint te mopperen als die niet mag rijden zeg maar.
Door Northpole
hoort erbij maar met een andere chip is dat probleem opgelost ;) je kleppen blijven nu iets langer open ivm de oude kleppen en daarom heb je dat nu maakt niet veel uit waneer je rijdt maar waneer ie stationair loopt hoor je de motor klagen.... mijn advies is chippen en voor die assen kan je beter de onderdelenlijn.nl gebruiken ;)
gewoon de gegevens van een v6 opzoeken en dan het kenteken nummer gebruiken ... je krijgt vanzelf aanbiedingen voor een bepaald bedrag bevalt het je niet dan stuur je een tegenoffer terug als het een deal is heb je dan voor een mooie prijs je assen met 1 dag ;)
Door klamath
Ja, maar de assen van een V6 zijn voor 4wd, dus dat word hem niet. de assen van een 1.9TDI zijn wel voor voorwiel aandrijving, maar het diff van de 02M schijnt breder te zijn, dus de assen moeten ingekort worden.
Ik zal iig eens kijken op die site. hoop dat ik er wat kan scoren voor een leuk bedrag. :)

Ik zal de chip op maat wel opnieuw laten doen.. maar nu nog niet. wil eerst een tijdje gereden hebben zoals die nu is, kijken of mechanisch alles in orde is/blijft. :)
Door Jochem
als je het diff er toch uit haalt om de bouten te plaatsen, kan je die flens voor de haakse koppeling er direct af persen ;)

Maar ja, misschien pas het dan niet goed meer
Laatst gewijzigd door Jochem op 07 mar 2011, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door klamath
Die laat ik idd gewoon mooi zitten. zal de olie wel mooi door roeren zo. :P
Vanmiddag (als ik een beetje op tijd thuis ben) maar eens de VSR er nog een keer af pakken. even de voorspanning op de klep iets vergroten zodat die niet meer klepperd.
als dat geklepper weg is, loopt het blok ook weer mooi stil. (als ik dat zover heb, kijk ik wel voor een afspraak voor de chip op maat nog een keer. Hebben ze bij TVS nog een soort regeling dat als je de chip daar hebt laten doen, de aanpassing hierop goedkoper is?
Door PaulusB
Ja dat soort afspraken maken dat je nog een keer terug kan komen moet je vantevoren wel aangeven . Maar omdat je nu een nieuwe setup hebt met nokkeassen is zo ie zo meer werk als een normale vr6. Bij mij was hij ook heel lang bezig zeker een halve dag. Ik zou even bellen of je iets van korting kan krijgen.
Door klamath
Heb even een mail gestuurd. Zie wel wat ik terug hoor.
Als het gewoon de volle mep moet kosten, wacht ik er nog wel mee. dan wil ik zeker eerst een sportkat er onder hebben, de uitlaat 100% gefatsoeneerd etc.
Heb de nummers eens vergeleken met m'n oude blok. de nokkenassen die er in zaten waren van een ABV, dus hij is oorspronkelijk gechipped als 2.8 met ABV nokkenassen en de VSR. ik denk niet dat die 268 graden nokkenassen zoveel scherper zijn als de ABV assen, dus echt beroerd kan het niet lopen. (plus dat die toch echt sneller is geworden. alleen stationair loopt die niet mooi.. de hele auto staat zowat te springen.
maargoed.. de VSR klep rammelt nu ook nog.. eens kijken hoe die loopt als ik die iets strakker gezet heb.
Door PaulusB
Ja met die nokkeassen gaat hij slechter lopen had ik ook. Ronald heeft daarom de toeren iets verhoogd bij stationair zodat hij iets beter loopt. Alleen dat shokken blijf je houden omdat hij nu eenmaal wildere nokken zijn. Zal jou vader toch ook wel hebben?
Door klamath
Je zult ervan versteld staan hoe mooi rustig die nog loopt. :) gewoon 600~650 toeren stationair. blok loopt uiteraard niet 100% gelijkmatig, maar die van mij is op het moment een stuk onrustiger. :? maar even kijken of het beter word als dat geklepper weg is.
Door Northpole
wat het is dat geluid waardoor het lijkt of de auto een skitzo is???? dat hoort erbij en is erg erg erg vet zo laten niks aan veranderen :D
Door klamath
Nee.. het geluid wat ik nu vooral hoor is alsof je een colablikje onder het klepdeksel bent vergeten.. :p (die vsr klep die loopt te rammellen.) dat moet eerst weg.
Verder vind ik het onrustige stationair lopen wel wat hebben, maar uiteraard moet die wel gewoon goed lopen. dus eerst maar eens kijken hoe die loopt verder, en dan zie ik wel wat ik doe.
zal iig een een filmpje maken hoe die nu loopt/klinkt. is echt een verschrikking zo, haha.
Door klamath
Dit weekeind nog even aan het knutselen geweest.
De VSR is van de auto af op het moment. het kogelkopje naar de klep toe was redelijk uitgeslagen, moet dus wat nieuws voor gemaakt worden. (gezien je zo'n klep een beetje moeilijk zult vinden. )
Verder moeten de lagerbusjes van de klep ook een keer vervangen worden, de klep had namelijk toch al best veel speling.
op het moment zit er dus een 2.8 aanzuigbrug op de motor. wel grappig hoe anders dat toch nog weer klinkt. maar bij normaal rijden mis ik de VSR nu toch wel enorm. (met name op de autosnelweg.. met VSR hoeft je nooit terug te schakelen om ergens vlot tussen te gaan oid.. zonder moet ik dat wel doen.)
ach ja, die vsr moet gewoon tip top in orde zijn voordat die er weer op geschroefd word.

Heb verder ook een antwoord gekregen van TVS. 99 euro per uur voor het na-afstellen. en mij is verteld:
268 zulke tamme nokkeassen daar merk je niks van bij stationair als ook niet echt bij vermogen
Hier had ik wel even zo-iets van wtf? Stationair loopt de auto letterlijk te springen op de 15" wielen (nu de 17"er weer onder zit is het een stuk minder), het geluid is totaal ander geworden, en bovenin trekt die merkbaar beter door. Bovendien zijn de 268 graden nokken naar mijn weten de scherpste die je er in kunt drukken zonder de klepveren etc te moeten vervangen door sterkere. dus zo tam lijken ze me helemaal niet.
Ik verwacht ook geen 10pk meer of zo (nouja..,. hoop het wel, zou wel graag over die 200pk grens heen willen komen. :p ) maar 't verschil was zonder chippen toch al goed merkbaar.
in ieder geval was de karakteristiek van de motor wel weer wat interessanter geworden, geeft weer wat meer sensatie bij het rijden zeg maar.
Door Jochem
tunen is altijd meer onderhoud he ;)

Maar ja, die VSR's is ook al weer wat ouder...

toch een mooie combi, niet?
Door klamath
Ik wou de 268 graden nokkenassen er in hebben om het blok weer iets levendiger te maken. het reed al erg goed. alleen onderom had die (gevoelsmatig) zodanig veel, dat je bovenom meer zou verwachten als er was.
Even nieuwe lagerbusjes draaien voor de klep, en een nieuw kogelkopje regelen. (M3.. word nog lastig om te vinden van metaal. :? )
dan kan de VSR er in ieder geval weer op. Heb nog maar 2x gereden met die 2.8 brug er op.. en in verhouding is ie onderin nu echt sloom. Mis hem al wel heel erg. :shock:

Jochem schreef:tunen is altijd meer onderhoud he ;)
Dat zal het hem inderdaad zijn. even zelf indekken, niet dat je er heen gaat met de verwachting van +20pk oid. (maargoed, dat heb ik gelukkig ook niet.)
wat ik wel vreemd vind is dat ze zeggen dat het voor stationair ook geen verschil uitmaakt... nou, echt wel! kon eerst een dubbeltje op de kant op het blok zetten.. nu mag ik blij zijn als een hele spaarpot er niet af stuitert. (ok,. zo extreem is het niet.. maar definitief loopt die nu onrustiger.)
Laatst gewijzigd door klamath op 15 mar 2011, 08:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jochem
anders bouw je hem toch op naar grotere kogelkop?

sowieso beste bij modelbouw zoeken... modelbouw

Ik heb wel vaker 268 nokken gehoord, en die loopt inderdaad onregelmatiger stationair... stinkt ook meer naar benzine (maar misschien was de kat daar ook weg)
Door klamath
Wat ik ervan heb begrepen zijn de Schrick 268 graden nokken algemeen gezien de beste nokkenassen voor een VR6. (maargoed.. mensen zeggen veel als de dag lang is.. :roll: kan in ieder geval niet klagen. qua agressie (geluid) is het blok er zeker op vooruit gegaan. :D zeker zo'n 25 dB-pk meer! :mrgreen:

Maar even kijken.. wil op zich het deel van de VSR zo origineel mogelijk laten. als ik een metalen kogelkopje vind wat past (of kunststof wat tegen de temperatuur kan) vind ik het helemaal prima.

Heb vandaag in ieder geval de hulpveren gemonteerd. zoals verwacht, van de originele die er op zat, was nog maar de helft over. (hingen er een beetje aan ploddens bij.)
achterkant is nu een centimeter hoger komen te staan weer, en qua wegligging ook een immense verbetering. achterkant is weer iets stugger geworden, waardoor die comfortabeler is geworden. :) (als je door een kuiltje in de weg rijdt, zakt de auto niet zover meer in de vering, en word je niet met zo'n "boing!" gevoel weer naar boven gedrukt. hij dempt alles weer veel gelijkmatiger nu.

Anyways.. maar even kijken.. Bij Conrad heb ik M3 nylon kogelkopjes gevonden.. wellicht dat deze goed genoeg zijn hiervoor. Zo extreem warm word het nu ook weer niet direct voor het klepdeksel. (net boven de injectoren, daar zit die klep. )
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 64