Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Laat zien wie je bent en wat voor bolide jij hebt
#193684
klote zooi man, gewoon alles weer in orde maken, weet je iig dat het weer helemaal top is. weet je de oorzaak al? brok kettinggeleider voor je oliezeef? ingedeukte pan door verlagen?

suc6 ermee! :o
#193685
Barry. schreef:klote zooi man, gewoon alles weer in orde maken, weet je iig dat het weer helemaal top is. weet je de oorzaak al? brok kettinggeleider voor je oliezeef? ingedeukte pan door verlagen?

suc6 ermee! :o
Nee, geen idee wat er mis is gegaan. Het blok heeft in mijn auto nu zo'n 20000 gelopen. niets mis mee. (olie netjes ververst, altijd genoeg olie.) toen het gebeurde had de auto ook gewoon netjes z'n oliedruk. (netjes 7 bar.)

Het is alleen m'n enige auto, en ik heb hem nodig voor 't woon werk verkeer. kan nu zo lang de auto van m'n moeder lenen. (is ook een VR6, dus het is gelukkig neit behelpen. :lol: )
Maar de auto moet toch zo snel mogelijk weer klaar.

Op het moment is de planning toch wel om aanstaand weekeind het AFP blok in de auto te hangen.
Morgen gaat het blok open om te kijken of het onderblok goed is. (de nokkenassen en klepstoters zijn goed, deze heb ik immers geruild met Jochem.)
Eerst maar eens het onderblok nakijken. dan alle meuk er af halen, en alle delen van m'n huidige blok overzetten.
moet te doen zijn binnen een week in de avonduren.
#193692
hehe... het blok had daarvoor al 19000 gelopen hoor. maar 210000 is nog niet echt veel.

Ik snap alleen echt niet hoe het kan. het blok verbruikte bijna geen olie. (minder dan een halve liter op ruim 3000km) en liep perfect.
Mja, nu neits meer aan te doen. :(
#193707
Dat is flink balen Tim.
Heb je het blok mooi lopen, gebeurd zoiets.
Ben benieuwd wat er nu precies is misgegaan.
#193729
Markymark schreef:Dat is flink balen Tim.
Heb je het blok mooi lopen, gebeurd zoiets.
Ben benieuwd wat er nu precies is misgegaan.
Ben zelf ook erg benieuwt.
Het blok zelf loopt nog gewoon, er zit alleen iemand met een hamer van binnen ergens tegenaan te slaan. (vandaar dat er eerst werd uitgegaan van een klepstoter.
Het rare is dat ik nog neits heb gevonden waardoor het zou kunnen zijn gebeurd.

Wat al gechecked is:
-alle kleppen zijn nog recht
-Nokkenassen zijn nog heel
-Alle klepstoters zijn goed.

Dan blijven er niet zo gek veel draaiende delen meer over (gezien het geluid toerental afhankelijk is moet het wel draaien) en die zitten allemaal in het onderblok.


ach ja.. shit happens. Heb 't AFP blokje nu maar even uit de stelling getrokken, en ga hier vanavond mee beginnen. (heb de kapotte carterpan er al wel onderweg gehaald, dus vanavond de drijfstangen + lagerschalen controleren. )
wil de kop niet van dat blok af pakken, gezien dat meteen 200+ euro aan kosten meebrengt (koppakking en rekbouten) maar de drijfstang lagers, en de lagers waar de krukas in draait zijn iig te controleren.

(helemaal cool vind ik wel... 't blok ziet er nog super uit van buiten. is nog mooi zwart gespoten in de originele verf. dus ik hoop dat dit blok gewoon goed is. )
#193732
in eht onderblok zit geen verschil. de AFP had origineel andere nokkenassen (om te compenseren voor de luchtinlaat. achterste rij met inlaat kleppen bleef 4 graden langer open staan. maar die nokkenassen zitten nu in Jochems vr6t. ;) Dus in dit blok zitten nu ABV nokken.
verder had de AFP origineel een stalen koppakking, waardoor de compressie 10.5:1 is ipv de standaard 10:1.
geen idee of je van dat verschil ook maar iets gaat merken. mja, boeien. :)
O ja, en de AFP had dezelfde inlaat brug als de V6 24v. (die is alleen helaas gebroken.)

verder is de AFP een van de (als niet, de) allerlaatste VR6 12v motoren. (zoals ik al zei, dit blok is uit 2002, en heeft nog maar net 31xxx gelopen ) zou mooi zijn als het blok in die korte tijd niet mishandeld is, dan zou ik iig een mooit fris blokje in kunnen bouwen.

Zal alleen wel een ketting revisie moeten doen, anders krijg ik m'n sensoren er niet op. :P (gebruikt dezelfde sensoren als de 24v voor zover ik kon zien. maar ik bouw alles om naar de 'oude' elektronica.
#194261
Ben nog neit echt opgeschoten met m'n auto... super druk op wet werk ineens.. :( Moet me nog steeds 'behelpen' in het woon werkt verkeer met een vervangende auto. (de golf 3 vr6 van m'n moeder. :roll: )

Heb de carter onder het AFP blok vandaan, en heb het oude onderblok van m'n Corrado er naast liggen.
ga de Oliepomp van de AFP gebruiken voor zover mogelijk, maar de Carter van het originele VR6 blok (gezien de Alu carter van de AFP een gat heeft.. jammer genoeg)
Dus vanmiddag even kijken of de aanzuig buis van de oliepomp over te zetten is.

verder heb ik nog 1 klein probleempje gevonden aan de AFP. er zit een gat in de kop aan de voorkant, welke met de uitlaat verbonden is. hier heeft een luchtpomp aan gezeten. (om de uitlaat gassen te verduinnen en zo in amerika onder een emissienorm uit te komen. :lol: )
Even draad in tappen, en een korte dikke bout/draadeind er in lijkt me. maar even kijken hoe ik dat oplos.


Moet ook nog even kijken waar ik voor een leuke prijs een setje rekbouten voor de drijfstangen kan kopen.
deze moet ik nog even los hebben om te kijken dat de drijfstang lagers nog helemaal goed zijn. (indien niet, worden ze vervangen.) voordat ik die bouten heb, kan ik nog neit verder met het blok.

Heb ook nog een 2e hands blok gekocht. werd aangeboden met 117k op de teller. (of het klopt is maar de vraag)
dit blok ga ik iig even een kettingrevisie geven indien nodig. (kan ik meteen wel schatten of die 117k klopt.)
Ik denk dat dit blok in eerste instantie in m'n auto gaat komen, en ik de AFP in alle rust helemaal ga opbouwen.
Al dan niet als tuning projectje.
#194343
Ja, baal er zelf ook echt van. :? nouja, doe er niets meer aan nu. iig als ik eht andere blok er in heb zitten deze eens helemaal uit elkaar halen, kijken wat er nu aan de hand is.

Heb vandaag iig de alu carterpan onder het AFP blok weg gehaald (zat een gat in), dit is eenzelfde carter als de R32 en de V6 heeft. Wou de aanzuig buis van de olieomp ook overzetten van m'n oude 2.9 blok. maar het bleek dat de oliepomp exact dezelfde afmetingen heeft.
is dat verhaal dat de R32 pomp minder diep is dan een broodje-aap verhaal?
Iig zit het AFP blok nu weer helemaal dicht, en eht andere blok heeft een kettingrevisie nodig.
Ketting spul heb ik allemaal liggen, alleen geen krukas keering. eerst maar even kijken hoe deze er aan toe is, en indien nodig toch maar vervangen.
#194349
Kut man, ik heb hetzelfde gehad met dat oud blok van Jeroen.
Misschien is in het verleden al eens een lagerschaal kapot gelopen van dat blok, Ronald van vr6specialist zei dat dat dan altijd een gevoelige plek zal blijven ondanks dat je de lagerschaal vervangt. Dit komt door schade aan de krukas op de plaats waar de lagerschaal zit(het oppervlakte raakt "gerafeld/geribbeld") en daardoor slijt de nieuwe lagerschaal veel en veel harder dan normaal..
Dat bonken is de speling van de drijstang op de krukas door versleten lagerschaal..daardoor gaat die "zweven" en "slaan"..

Ik hoop voor je dat dat nieuwe blok in orde is, zodat je snel weer kunt roffelen :wink:
#194352
klamath schreef:Heb vandaag iig de alu carterpan onder het AFP blok weg gehaald (zat een gat in), dit is eenzelfde carter als de R32 en de V6 heeft. Wou de aanzuig buis van de olieomp ook overzetten van m'n oude 2.9 blok. maar het bleek dat de oliepomp exact dezelfde afmetingen heeft.
is dat verhaal dat de R32 pomp minder diep is dan een broodje-aap verhaal?
Warempel :?

In E T K A ook dezelfde nummers :?

Lijkt alsof je gelijk hebt...
#194363
Carterpan is exact hetzelfde. (de Alu carter.) of in ieder geval zo aan ge vorm etc te oordelen. heeft ook die uitsparingen in de bodem voor die zonde zwarte sensor ondeerop. volgens mij is die carter exact hetzelfde als van de 24v en r32 hoor. :)

maargoed, ik laat dus mooi de AFP oliepomp zitten (bedankt voor het nakijken van de nummers Jochem :) )
Heb ik meteen een veel jongere pomp in m'n blok zitten.

Gisteren iig verder gegaan met het andere blok. de kettingspanner stond op instorten. dus daar moet ik iig even die niewe ketting op zetten. er miste ook een stukje van de spanner, dus ook maar even de carter er onder weg om te kijken waar het stukje is gebleven.
de kop cvan het AAA blok is brandschoon. ook lijkt er een andere koppakking in te zitten.
Ik hoop dat het onderblok ook goed is, dan heb ik namelijk vrij vlot weer een goed lopende motor in m'n auto. (en alle tijd om te kijken wat ik met het AFP blok ga uitspoken.)
Vanmiddag eerst maar eens de 'nieuwe' ketting plaatsen, dan kan de zijkant van het blok in ieder geval weer dicht.
Ik ga dit blok in ieder geval gewoon even opbouwen, een versnellingsbak er aan bouwen. (heb ik ook nog liggen) en dan op een startmotor laten lopen. dan kan ik meteen horen of er nog rare bijgeluiden zijn oid.

@v-power84: Het slaande geluid zal denk ik inderdaad de drijfstang zijn die op en neer kan bewegen t.o.v. de krukas. misschien dat de zuiger zelfs tegen de kop aan slaat.. geen idee.
in ieder geval trek ik dat blok helemaal uit elkaar als ik het er uit heb gehaald en het andere blok zit er in.

Wel erg jammer, met deze 2,8 had ik 193 pk,.. Ik denk dat ik nu wel zal inleveren, want in het blok wat ik nu aan het opbouwen ben heb ik een minder goed gevoel bij dan in het blok wat ik had. maargoed, kan het uiteraard ook mis hebben. (hoop ik! )

Zal vanmiddag even kijken of ik wat foto's kan maken. (dan kan Dennis ook meteen een foto van dat hemeltje krijgen.. ben ik ook nog vergeten bedenk ik me net. )
#194425
Je zegt toch zelf dat ze hetzelfde zijn...??

Laat het alsjeblief niet alleen afhangen van mij :shock: :?

Misschien moet je de chip op maat door de andere nokken en hogere compressieverhouding opnieuw laten afstellen...

Drijfstangen zitten ook vast met rekbouten! ik weet het niet van de hoofdlagerkappen. Dus let op wat je loshaalt en wat vervangen moet worden.
#194428
Die van de AFP, de AAA en de ABV zijn hetzelfde ja. maar heb hier nog geen 24v en r32 gehad. :P (maar de AFP heeft wel dezelfde carterpan als de 24v en r32, dus die moeten eigenlijk ook dezelfde oliepomp hebben. )

Ik weet dat de drijfstangen en hoofdlagers van de krukas vast zitten met rekbouten. die wil ik bij het AAA blok ook niet loshalen. (eerst maar eens op de startmotor laten draaien, kijken hoe het blok klinkt.)
de AFP wil ik wel nakijken, en indien nodig lagerschalen vervangen.
Nu zo meerst maar verder met de distributie op de AAA zetten. met dat blok meot ik de winter op zich door kunnen komen.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 64