Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Laat zien wie je bent en wat voor bolide jij hebt
#200629
Na lange tijd toch weer het eea weten te doen.

Motor gedemonteerd (wat ziet dat er al uit zeg, had hem hiervoor ook helemaal gedemonteerd, gestraald en gespoten). Maar zoals te zien is daar weinig van over, tijdje buiten staan zonder te gebruiken doet een auto niet goed.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Joerivr6 op 01 dec 2010, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
#228307
Eindelijk weer eens een update.

Wiseco zuigers en Eagle drijfstangen binnen (83mm; 9:1 compressie)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Onderblok verder gedemonteerd, dit blok zal enkel worden gehoond. Heb daarnaast een ander blok wat zal worden opgeboord naar 83mm.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Het vreemde was echter dat de 1e clinderlagers toch onderhavig waren aan slijtage en zelfs schade. Eerste astap en drijfstang van de 1e cilinder. Terwijl dit nog geen 10.000 km gedraaid heeft.

Onderblok moet met een week klaar zijn.
#228309
ja, vertelde vr6specialist al, hij ziet blokken eerder in de soep lopen na revisie dan voor.

Dat komt omdat de krukas toch inslijt op de oude lager... nieuwe lager past dus niet goed.
Je moet echt heel goed op zoek naar een heel goede krukas, wil je alles gaan reviseren.
#228329
Had deze ook laten nameten door een specialist, het vreemde is echter dat het krukas lager (1e tap) en het drijfstang lager van de 1e cilinder beide beschadigd zijn.

Dan denk ik dat dit niets meer met de krukas te maken heeft.

Hoe dan ook laat hem nog wel een keer nameten, hardfacing is niet beschadigd.
#228387
@ KaRaKaN: thermal tape? welke bedoel jij?

@ Pim: Hiervoor heb ik diverse motiveringen, wil het gewoon meteen goed doen en geen gekloot met dubbele koppakking en compressie plaat, dat is tenminste een van de vele redenen. Wil een goed en betrouwbaar blok.Heb hier niet gek veel voor betaald hoor..... :wink: Maar zo heeft iedereen zijn eigen opvattingen over het opbouwen van een (turbo) blok.
#228411
Vind dat je het netjes aan pakt. :) Kunt beter een blok te stevig bouwen dan niet stevig genoeg.
plus, betrouwbaarheid > alles andere.


ps: Vliegwiel werkt idd erg mooi in m'n auto. iets zwaarder had nog gemogen. heb nu stationair net minimaal trillingen. maargoed, die krijg je ook als de bougies ouder worden etc. dus op zich prima zo. :mrgreen:
#228457
@ Klamath: goed nieuws, pakt lekker snel op he?

@ Pim: die had ik ook wel verwacht en je hebt helemaal gelijk. Zal wat meer uitleg geven; ik wil naar een vermogen rond de 350pk (dus lang niet aan totale capaciteit), daarboven krijgen toch wel wat mensen problemen met hun bak. Verder wordt dit voor mij met name een show auto en tevens als reclame voor mijn bedrijf. Maar mocht ik dat vermogen op den duur zat zijn wat mij kennende niet geheel onwaarschijnlijk is, dan kan ik dat meteen verder opvoeren zonder weer (voor de 5e x dan) het blok weer uit elkaar te moeten trekken. Nu heb ik het geld en nu heb ik het blok uit elkaar dus dan maar meteen goed doen. Bij mijn vorige revisie heb ik nooit wat aan de stootranden gedaan in mijn blok (altijd spijt van gehad) en dat wil ik nu wel aanpakken. Dus moest toch boren, aangezien het met honen net niet weggaat.

Hoop dat dit wat meer verklaart.... zo niet dan hoor ik het graag.
Laatst gewijzigd door Joerivr6 op 25 okt 2011, 15:15, 3 keer totaal gewijzigd.
#244362
Tja, waar zal ik beginnen, eigen zaak en daarnaast nog fulltime werkzaam zijn vraagt veel tijd. Daarnaast willen de kids en moeders ook nog aandacht, snap jij dat nou? :lol:

Wat gedaan:
* Onderblok uitgeboord en gehoond naar 83mm.
* Onderblok gestraald en ligt te wachten op een verse laklaag
* ARP bouten voor kurkas en kop besteld
* Intercooler piping besteld
* Project Zwo spiegels op de kop getikt
* Motorruimte verder gecleaned
* Drijfstangen en zuigers uitgewogen

Ik moet nu dus eerst nog verf bestellen om het blok te spuiten en daarna lagers.
Zodra ik die heb kan ik de boel afmaken/opbouwen en fotos posten........

....laatste uiteraard niet vergeten. :wink:
#245167
Het een en ander binnen gekregen:

ARP kop- en krukasbouten
Afbeelding

Koppakkingset
Afbeelding
Afbeelding

Intercooler piping 2.5" (universele set die ik zal pas maken)
Afbeelding
#245168
Nog even wat foto´s van het blok.

Opboren en honen naar 83mm
Afbeelding
Afbeelding

Voorbereiden voor het stralen
Afbeelding
Afbeelding

Gestraald
Afbeelding
Afbeelding

Even in de zinkspray ter conservatie totdat ik hem kan spuiten
Afbeelding

Enkel de verf en de lagers nog en dan opnieuw opbouwen.
#245170
Jou olie retour zit waar op de plek van de carter plug. Je retour moet zo hoog mogelijk in je pan zitten anders stroomt de olie niet terug uit je turbo. Dit ging destijds bij vaursechs ook niet goed.

Bij mij zit hij zo.

Afbeelding
#245176
Paulus, bedankt voor het meedenken, :wink: maar die carterpan was een oud lel met doorgelaste scheuren van een oud blok. Zoals 'Boersie' ook al opnoemde - enkel als functie de boel af te dichten voor het stralen en spuiten.

Als je goed kijkt zie je dat ik daar zelfs een bougie in gedouwd heb als zijnde karterplug :lol: Ik denk dat je die ook verward als olie retour aansluiting?

Mijn olie retour is identiek aan die van jouw afbeelding.

Dit is de carterpan die eronder gaat:
Afbeelding
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9