Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Laat zien wie je bent en wat voor bolide jij hebt
Door passy20
Hoi,

ik zal me even voorstellen, ben Pascal, woonachtig in omgeving arnhem en ben een golf 2 vr6 aan het bouwen.

de planning was altijd al om een vr6 motor in een golf 2 te lepelen, gewoon al voor het geluid. dit is iets extremer uitgepakt dat in 1e instantie de bedoeling was.
ik had al een golf 2 oldtimer '87 casco gekocht met wel wat werk eraan.
nu was het nog zoeken naar een goede donor motor, in 1e instantie keek ik naar een complete mk3 vr6, meeste was allemaal slecht helaas. toen kwam er een golf 2 gti 16v wolfburg edition op mijn pad waar een 3 liter vr6 compressor motor in lag die ik voor weinig kon kopen.

dat is dus onderstaande auto
Afbeelding
Afbeelding

later kwam er ook nog een andere golf 2 op mijn pad, een 84er die nieuw gespoten was, dus die heb ik opgehaald zodat me dat weer wat laswerk zou schelen.

Afbeelding

die hebben we nu helemaal kaal getrokken, alles getectyleerd. en kan weer rustig aan opgebouwd worden.

momenteel zijn we met de vr6 motor bezig die nog in de golf 2 gti ligt, deze schijnt ingebouwd te zijn door een professioneel bedrijf door de vorige eigener die zeiden dat ze dat wel konden, helaas bleek achteraf dat dit de 1e keer was dat ze zoiets gedaan hadden, en het is niet goed ingebouwd, blok ligt er ook niet lekker, in, verkeerde voorste motorsteun balk gepakt ect.
maar de motor loopt ook niet lekker, niet stationair, en pruttelt. dus dat word even uit zoeken wat er aan scheelt. de vorige eigenaar zei dat toen de motor nog in de golf 3 lag waar deze uit afkomstig is hij zeer goed liep, dit hebben we later ook kunnen verifiëren door de eigenaar gevonden te hebben die de motor uit de golf 3 heeft gebouwd. nu zijn we alleen nog op zoek naar de oude eigenaar die de motor gebouwd heeft om zo wat meer info te kunnen na vragen over de motor want verder is er weinig over bekend.

misschien dat een van jullie de onderstaande auto herkennen? tot zover ik kon achterhalen heet die gene Rodney en was woonachtig in Friesland.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en nog wat filmpjes die ik heb kunnen vinden:

https://www.youtube.com/watch?v=-I5a7WlM6a8
https://www.youtube.com/watch?v=Cl59nJA6wJE
https://www.youtube.com/watch?v=0obZzV8Le08
Door passy20
ben er nog steeds mee bezig, de auto zelf is al bijna klaar op wat remleidingen/slangen na, dashboard er weer in zetten.

de motor is weer een ander verhaal, ik heb de motor sowieso uit elkaar gehaald om dat ik zoveel mogelijk nieuw wou hebben en vervangen. ik hiel nog het onderblok over met de zuigers en krukas, omdat toen de motor nog in de auto lag zwarte rook uit de uitlaat walmde, toch besloten om de zuigers eruit te halen want misschien zouden de zuigerveren op zijn of gebroken. toen kwam ik tot de ontdekking dat ze zuigers niet meer te redden zijn, blok lijkt ooit warm gelopen geweest te zijn, dikke groeven zitten er in de gesmede JE zuigers die erin zaten, blok ligt nu bij een revisie bedrijf die gaat beoordelen of de motor nog te redden is, dus cilinder wanden op meten of ze niet ovaal zijn geworden, en of de lichte krasjes in de cilinderwanden gered kunnen worden met alleen honen, want nogmaals opboren is geen optie meer, is al 2x overmaat naar 83mm 3,0L
maar anders heb ik nog een originele 2,8 motor staan die ik dan maar op nieuw moet gaan opbouwen. ik ben al aan het uitzoeken hoeveel compressie verhouding zuigers ik moet gaan nemen, turbo vr6jes rijden vaak 8:1, maar van compressor lees ik ook veel dat die die op een std motor zetten zonder enige compressie verlaging.. ik kan helaas met de oude JE zuigers ook niet meer herleiden hoeveel compressie verlaging deze zouden hebben, er staat wel een JE nummer op, maar deze is waarschijnlijk verouderd in der jaren.
Door vr6ray
Heb ook standaard 2.8 boring vortech v9 stage 2 gaat ook als een tierelier niet normaal hoeft van mij ook niet stage 2 koppeling en licht alu vliegwiel 6-3-1 spruitstuk super mooi staat helaas i n winterslaap heh

Wel suc6 man lijkt me wel leuk om een keer te meeten..

Verstuurd vanaf mijn SM-N920C met Tapatalk
Door passy20
Oke, welk vermogen/koppel draai je ermee?
En hoeveel bar druk?
Compressie verlaagd? Zoja met hoeveel?

Ben er wel benieuwd naar, vind wel veer over vr6 met vortech v9 compressor erop maar weinig hoe ze t nu gedaan hebben met de compressie verhouding en hoeveel bar druk ze rijden
Door vr6ray
passy20 schreef:Oke, welk vermogen/koppel draai je ermee?
En hoeveel bar druk?
Compressie verlaagd? Zoja met hoeveel?

Ben er wel benieuwd naar, vind wel veer over vr6 met vortech v9 compressor erop maar weinig hoe ze t nu gedaan hebben met de compressie verhouding en hoeveel bar druk ze rijden
Heb compressie niet verlaagd in dit geval heb nog een uitdraai gevonden
VR6-2-page-001.jpg
VR6-2-page-001.jpg (63.87 KiB) 1654 keer bekeken

Door passy20
Bedankt, compressie verlaging zal ook niet nodig zijn als je onder de 0.5 bar drukvullig blijft bij een vr6. Dan zit je gewoon save.
Weet je hoeveel bar je compressor nu levert in je motor? En welke diameter poulie je rijd? Dan heb ik wat vergelijkings materiaal, ik heb geloof ik een poulie van 62 mm op me V9 zitten. Maar zou ik even moeten na meten.

En nog een update, de oude 3.0L onderblok is oud ijzer geworden. De cilinders waren te ovaal geworden, en opboren is geen optie meer want hij is al 83.5 mm
Nu ga ik vandaag een corrado vr6 ophalen en lepel zolang de 2.9 atmosferisch erin.
En ga dan rustig aan de 2.8 motor die ik heb staan geheel opnieuw opbouwen met compressor erop.
Door vr6ray
Hah okey pulley moet ik even na meten hij draaid nu op 8psi idd 0.55bar ..

Ben wel nog van plan om een getande riem upgrade er op zetten.

Het is jammer dat die 3.0 overleden. Maar je hebt gelukkig nog genoeg onderdelen suc6 nog hoop dat het allemaal lukt

Gr
Ray

Door passy20
Oke bedankt voor de info ray.
Is wel handig om te weten. Als je alleen dan nog je poulie maat zou willen opmeten help je me erg mee.

Slipt je multiriem nu veel dan op de poulie van je compressor?
Ik heb thuis op de laptop ook een topic staan waarbij ze een extra loopwiel hebben geplaatst waarmee je dit probleem oplost. Raakvlak op de poulie veranderd van 1/3 deel naar 3/4. Dit scheelt erom kwa grip op de poulie en hoeft de riem ook niet zo extreem aan gespannen te worden. Dit ga ik voor mijne ook nog maken.

Ja de 3.0 is jammer maar we gaan met nieuwe moed verder. De 2.9 corrado staat nu thuis en word binnenkort over gehangen in de golf
Door nickelodeon
Ik weet niet of dit project nog loopt? Maar 62mm met een v9 compressor en normale compressie is ongeveer 0,6 bar.
Compressie verlaging met een v9 compressor is naar mij idee niet nodig. Bij vragen mag je mij een mail sturen.