Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Laat zien wie je bent en wat voor bolide jij hebt
Door christover9
hallo forumleden,

Ik wil me graag even voorstellen, ik ben chris en ik heb al een tijdje een vw golf vr6 uit 1996 een paar maanden geleden ben ik begonnen met een project ik heb mijn vr6 gedeeltelijk gestript en hebt al de rotte plekken opnieuw laten lassen (dorpels, wielkastranden, en delen van de bodemplaat, zoals jullie veel weten rotte plekken bij de rubberen doppen in de bodemplaat).
Nu heb ik sinds kort een revisie blok op de kop getikt en nu is mijn vraag wat zouden jullie doen ? de onderblok is gehoond en zuigers nieuw met de zuigerveren,
de drijfstanglagers en de krukaslagers zijn niet vervangen ik vroeg aan de gene waarom die niet vervangen waren, ik kreeg als antwoord omdat dat niet nodig was zei de revisie bedrijf waar diegene de revisie had laten doen.
Is het verstandig om de lagers allemaal wel mee te nemen of gewoon zo laten en zo ja zou ik dan voor de verstevigde versie gaan of gewoon oem ?

Nu nog een vraag wat is wijsheid om te doen, de onderblok en de cilinderkop zijn nog niet gemonteerd wat is de beste manier om ze op tijd te zetten.

excuus voor al de vragen maar heb zo zin met me project dat ik gewoon haast niet kan wachten tot ie af is.

groet,

chris
Door FDPVR6
Indien onderblok nog volledig gedemonteerd is zou ik lagerschalen en alle dichtingen (o.a. krukasafdichtingen) vervangen. Indien wel al opgebouwd dan moet je zelf een keuze maken. In mijn project heb ik alles vervangen, maar ik moet eerlijk zeggen dat ook bij mij de lagerschalen van krukas en drijfstangen er nog goed uitzagen na 200000 km.
Indien je lagerschalen vervangt, vergeet niet dat je ook nieuwe bouten nodig hebt want veel bouten zijn rekbouten die maar éénmalig te gebruiken zijn. (of neem ARP-bouten). Momentsleutel gebruiken! Indien je het helemaal perfect wil doen dan controleer je ook de spelingen met plastigage (groen). Dan zijn ARP-bouten zeker aan te raden omdat dit geen rekbouten zijn en je ze meermaals op moment kunt aanspannen en weer losdraaien.

Op tijd zetten : vrij gemakkelijk info te vinden op internet met foto's. Er zijn diverse markeringen die je moet volgen)

mvg
Door KaRaKaN
Als ik zo een antwoord zou krijgen zou ik al aan de hele revisie twijfelen. Waar heb je het blok gekocht? Laatst had Beekman ook een blok te koop wat uit mijn oude vr6 kwam, stond bij dat het blok gereviseerd is. Terwijl ik die auto net voordat hij gesloopt was had bekeken en er zat een ratel in de ketting. Duidelijk te horen. :)
Door christover9
nou blok is wel te vertrouwen daar gaat het niet om alleen de revisie bedrijf heeft de blok gehoond en zitten nieuwe zuigers en zuigerveren in maar de de lagers niet vervangen omdat hun zeiden dat ie nog goed waren, maar goed ik heb zoiets van het ligt nu toch al open, ik vervang ze liever, maar ik dacht advies vragen is nooit verkeerd toch ?

Ik ben trouwens gaan google en kwam op deze set uit, ik vroeg me af wat jullie daarvan vinden ?

http://www.cs-parts.de/index.php?a=1384

groet,

chris.
Door FDPVR6
Set zal wel OK zijn aangezien het om de bekende merken gaat (Victor Reinz - Kolbenschmidt - Glyco - ...). Qua prijs kan je eventueel eens vergelijken met Arz-tuning uit Duitsland. Ik heb daar vrij veel dingen besteld.

Ook geef ik nog even mee dat als je krukas nooit bijgeslepen is je ervoor moet zorgen dat je de standaard lagerschalen bestelt. Ze bestaan immers ook met 0.25 overmaat (voor bijgeslepen krukassen). standaard wordt dikwijls met STD aangeduid. Dit enkel ter info.

Ik ken je technische vaardigheden niet maar hierbij nog volgende tips :

-> lagerschalen tijdens montage insmeren met Permatex Ultra Slick
-> oliepan pakking bijkomend afdichten met vloeibare pakking voor zekere afdichting : Loctite Si 5980. Hoe je best te werk gaat kan ik je uitleggen maar misschien weet je dit allemaal al.
-> bouten aanspannen op moment in 3 stappen, nooit in 1 stap
...

veel succes
Door christover9
Bedankt voor je reactie de krukas is zeker niet bijgeslepen dus ja ik heb de standaard versie nodig.
Ik weet wel hoe ik te werk moet gaan ben alleen nog steeds opzoek naar de aanhaal momenten van de motorblok, ik ben nog echt opzoek daar naar.
morgen ga ik een motorblok montage steun ophalen is toch fijner werken.
maar tips hoe jij het heb gedaan is altijd welkom hoor.

en nogmaals bedankt voor je reactie's

geot chris
Door christover9
Van de nokkenas er gaan nokken in van een 2.9 dus ga sowieso het los moeten halen,
en die bouten weet je toevallig of die ook vervangen moeten worden dan aangezien ze los gaan ?
Door christover9
Hierbij wat foto's van de laswerkzaamheden die al gedaan zijn, alle vlieg roest verweiderd aan de binnenkant en buitenkant.
Hierbij ook foto van de verse blokkie.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (87.45 KiB) 6701 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (574.17 KiB) 6701 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (515.9 KiB) 6701 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (697.66 KiB) 6701 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (519.55 KiB) 6701 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (1.13 MiB) 6701 keer bekeken
Door FDPVR6
Hallo,

Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met de nokkenas bouten.
De nokkenassen zitten vast in lagerschalen en deze lagerkappen schuiven over boutstuds (draadstangen) die vast zitten in de cilinderkop. De lagerkappen worden aangespannen op de studs via moeren. Aanhaalmoment van deze moeren is 20 Nm. Opgepast er is een vaste volgorde welke lagerkappen je eerst moet aanspannen (en ook loshalen). Om te vermijden dat je nokkenas wordt vervormd. Er staan nummers op de lagerkappen en let ook goed op de pijl op de lagerkappen. Deze moeten allen wijzen in de richting van de poelies (van waterpomp,alternator, ...) dus weg van de nokkenastandwielen.

Op de nokkenassen zitten tandwielen. Deze bouten zitten vast op 100Nm.

Mooi dat je de VR6 grondig aanpakt. Het is veel werk maar is zoveel beter dan wat esthetische ingrepen aan de buitenkant.

Ikzelf ben bijna klaar (nog wat carrosseriewerk en overspuiten), maar mechanisch volledig in orde. Heeft me 4 jaar gekost ...
Bijlagen
(1.18 MiB) 42 keer gedownload
Door christover9
He bedankt voor je reactie die draadbouten bedoel ik ook moet die ook vervangen worden of is dat niet nodig ?
En de nokkenas los halen staat dat op de schalen welke je eerst moet doen want heb heel veel kunnen opzoeken al via het net dus ga alles eerst goed lezen allemaal, had ook al gevonden de manier voor je cilinderkop hoe je die vast moet draaien en de nummers erbij.dat je vanuit binnen naar buiten moet werken met het vast maken van de bouten.
Ja ik heb zoiets van weet je als je het doet beter meteen goed doen.

He maar goed bezig man met je golfje ziet er goed uit op de foto's misschien keer afspreken als de golfjes klaar zijn, lache, zag ik nou ook dat je een turbo op had zitten ?
Ik wil dat misschien in de toekomst ook gaan doen maar wil eerst alles klaar hebben. En effe sparen dan haha kost allemaal een hoop geld.
Door christover9
Hallo na een tijdje weer verder gekomen met me motorblok revisie heb ik weer wat foto's.
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (1.31 MiB) 6254 keer bekeken
image.jpeg
image.jpeg (1.1 MiB) 6254 keer bekeken
image.jpeg
image.jpeg (1.25 MiB) 6254 keer bekeken
image.jpeg
image.jpeg (1.4 MiB) 6254 keer bekeken
image.jpeg
image.jpeg (1.57 MiB) 6254 keer bekeken
image.jpeg
image.jpeg (1.44 MiB) 6254 keer bekeken
image.jpeg
image.jpeg (1.36 MiB) 6254 keer bekeken
image.jpeg
image.jpeg (1.42 MiB) 6254 keer bekeken
Door christover9
Ik heb nog een vraag voor de forum leden, ik wil als ik klaar ben een turbo bouwen wat heb ik daar allemaal voor nodig ? Het betreft een stage 1 ik wil er iets meer pit in hebben. Heeft iemand een lijst voor mij ?

Groet Chris
Door christover9
Mannen, ik heb weer een vraag, ik wil ook al de sensoren gaan vervangen van de motorblok heeft er iemand toevallig een lijst met welke ik allemaal nodig heb ? Of kan ik ze herbruiken van me ouwe motorblok ? Groet Chris
Door christover9
Denk niet dat het stuk zal zijn alleen de oude blok heeft meer dan 2 ton gelopen dus vandaar de vraag en vroeg me af zal bepaalde sensoren ultrasoon kunnen reinigen ? Zoals de sensoren in de thermostaat huis en je hebt er ook 1 in de inlaatspruitstuk. En je kettingkast.