Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Laat zien wie je bent en wat voor bolide jij hebt
Door johnVW
dikk als je is een filmpje heb :) dumpen haha
Door jon
ok valt wel mee dus die prijs.. ok weet ik dat ook dan.. moet volgend jaar een auto herkeuren..
maar je golf 2 ziet er wel dik uit hoor.. nice
Door reeynie
Dankje !! Heb dr aardig schik van, betreft btw wel alleen kenteken aanpassing van de motor ik.heb geen idee wat t kost als je helemaal een nieuw kenteken nodig hebt
Door reeynie
Kleine update.....soepel lopend blokje ligt er in alleen zat nog met een schroefset waardoor ik onderhand een niergordel nodig had. Oplossing (hoop ik) bss airride met koni instelbare demping :D

Afbeelding

Voorkant wil nog niet helemaal lukken vanwege speling op het lager....moet ik nog ff een busje voor draaien om deze goed in te sluiten en dan kan het gezellig onder de auto worden geschroeft. Morgen nog een foto als het fertig is Afbeelding
Door B4N44N
Super tof project! Inmiddels al op de 1200kg?
Door reeynie
Afbeelding

Klaar.... op het compressor lawaai na een aanrader maar daar is vast wat aan te doen, tips zijn welkom
Door reeynie
Inmiddels zit er een tijdje air onder de golf, eerst met 4 kleppen 2x op 2x neer.
Dat was in de bochten wat minder ivb met overhellen.
Op de meeting in deurningen 4 klepjes erbij gekocht en er bij geprakt, een wereld van verschil en rijd super.
Alleen het iedere keer instellen van de hoogte op basis van de manometers is wat minder... en omdat een e-level systeem nou niet echt goedkoop is ongev 2500 eurie lijkt het me een goed plan om zelf maar wat te fröbelen.
Dus op marktplaats 4 prachtige hoogte sensoren op de kop getikt van beamer en daarnaast een 8 kanaals relais board die aangestuurd gaat worden met een arduino.
Het is de bedoeling dat ik straks de hoogte per sensor op het display kan aflezen en met de membraanknoppen de hoogte kan instellen. Dus met 1 druk op de knop op de juiste hoogte. Het gaat nog wel ff duren omdat ik niet heel veel tijd heb maar ik zal hier en daar een update doen Afbeelding
Door klamath
Ik zou het niet op hoogte, maar op druk doen. anders kun je hem alleen op hoogte stellen als je op een perfect gladde vloer staat. ;) Verder vind ik het idee erg leuk.

Je kunt gewoon drukschakelaartjes kopen die je tussen de leiding plaatst. is dan eenmalig alle 4 goed afstellen qua schakelpunt, dan loopt die altijd tot die druk. (zou je ook automatisch kunnen doen, als je een eeprom ervoor pakt. dan kun je ook 4 analoge drukmetertjes pakken. en gewoon via een display de druk instellen. (dmv een potmeter) en zou je volledig je rijhoogte in kunnen stllen door de potmeter te verdraaien. :mrgreen:
Door reeynie
Klopt was eerst het plan maar als je een druktransmitter wilt hebben kost al meer als 100 euro per stuk en die hoogte sensoren had ik voor 70 alle 4.
Maar ik kan in het programma de trillingen van de weg gewoon wegfilteren
Afbeelding

Het is de bedoeling om de controller elke 20 seconden 4 seconden te laten meten en daar een gemiddelde van te nemen en deze te vergelijken met het setpoint en zonodig aanpassen door op te blazen of leeg te lopen.

Dus echt een platte weg is niet nodig.
Tenminste dat is de bedoelingAfbeelding

Als ik wat verder ben met het programma doe ik nog een updatje met een werkelijke meting op de weg
Door klamath
Dat zou ik dus niet doen... Heb het 1x meegemaakt in een Citroën C5, daar begon de vering ineens te 'regelen' in een lange bocht naar rechts op de autosnelweg. niet bepaald een fijn gevoel. Hoe voorkom je dat het ding op hol slaat als de auto rolt in een bocht?

Dat je het gemiddelde wilt nemen is prima, maar hoe ga je dat doen? Ik denk dat je een heel vreemd krachtenspel gaat krijgen. Waarmee ga je de hoogte meten? daar heb je toch al encoders/meetlinealen voor nodig om volledig analoog de hoogte door te geven.

Ik wil je ideeën absoluut niet de grond in boren oid.. maar bedenk wel dat hier wel iets meer bij komt kijken dan je nu denkt. je zult de karosserie al in de gaten moeten gaan houden dmv gyroscopen, om het effect van body roll buiten beschouding te laten.
Je bent met lucht ook langzaam wat bijregelen betreft, dus je moet ook nog oppassen dat je regeling niet gaat resoneren, of nog erger, instabiel gaat lopen. als je door een hobbel rijdt, en je bent continue actief aan het regelen, geeft die hobbel alweer een 'zwengel' an je regeling.

Persoonlijk zou ik dan eerder voor een vaste rijhoogte instelling gaan. met 4 drukschakelaars.
iets in deze trend: http://www.btshop.nl/festo-drukschakela ... /itm/99181

Stel je in op de goede druk met je manometer. maar dat hoeft dan maar eenmalig om de instelling goed te hebben. vervolgens pomp je hem op, tot de hoek op druk is, en schakeld die dan gewoon uit. dan kun je een 'speelstand' hebben om mee te klooien/showen, maar als je hem dan in rijdt modus zet, heb je in ieder geval altijd dezelfde instelling op je schokbrekers.

Ok, je kunt niet on-the-fly je druksetting afstellen/aanpassen. maar iig kun je op die manier garanderen dat je de goede instelling hebt voor elke poot.

En ja, een EEPROM is een geheugen, ik bedoelde een Microcontroller. (gewoon zo'n microchip gevalletje. C++ of assembler oid. zijn ja zat voorbeelden van programmatjes voor te vinden.)
Door reeynie
Nee vind het juist top t zet me aan het denken

Ik gebruik de hoogte sensoren van een landrover, die zijn van bmw en zitten oa op de m3 enz enz die geven een analoog signaal.
Het zijn eigenlijk gewoon potmeters.

Ze meten bij elke poot de hoogte heuuuul nauwkeurig waarvoor ik die filtering nodig heb zodat hij niet als een idioot gaat regelen. Ook mag hij pas regelen vanaf een verschil van 5% met het ingegeven setpoint. In de bocht zal de linker of rechterpoot hoger of lager staan dan de andere, door te zeggen dat de controller pas mag regelen als het hoogte verschil kleiner is dan bijv 5% van de linker tenopzichte van de rechterpoot haal je dus het probleem van regelen in de bocht weg.
Ik gebruik nu voor de testopstelling een arduino uno r3 en dat wordt uiteindelijk een pcb met 2 (heb een hoop pins nodig) losse atmel atmega 328p-pu microcontrollers dat progammeer je idd in c++

Die instelbare drukschakelaars gaan die ook niet weer op als de druk omlaag gaat dus ook als je over een drempel rijd ? Zou voor een vaste hoogte top zijn maar ik wissel nog wel eens van hoogte en van wielen dus dan is het fijn als het met een druk op de knop gefikst is
Door klamath
Zou ik iets anders doen. Het snelheids signaal ook naar de controller brengen, dat die boven een bepaalde snelheid niet meer regelt. Geloof me dat je met harde bochten/uitwijken ruim over die 5% zult gaan. Dat is het laatste wat je dan wilt, gezien je daarmee je chassis uit balans brengt terwijl de auto zich nog probeert te settelen op de wieloohanging.
Door reeynie
Klopt daarom bij afwijkingen kleiner dan 5% wel regelen en daarboven niet.
Heb het al getest werkt prima.
Door reeynie
Gebruik een moving average filter.
1 meting elke 0.1 seconde waarbij gemiddeld wordt op 200 metingen waardoor de uitgang heel traag reageert op veranderingen van de sensor dus hij zal niet gaan regelen bij een plotselinge verandering. Als je dat intressant vind heb ik nog wel wat linkjes daar over
Door reeynie
Afbeelding

Protoboardje gemaakt waar alle sensoren lcd relais en bediening bij elkaar komen op schroefterminals.
Programma werkt super en alles kan in de auto geprakt worden (dat duurt nog wel even) in de auto moeten de sensor filters afgesteld worden op de snelheid van het leeglopen en opblazen van de balgen en dan zou het goed moeten zijn.....tegen die tijd een update!!Afbeelding Afbeelding