Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Laat zien wie je bent en wat voor bolide jij hebt
Hyundai Scoupe Turbo?! Dat heeft toch helemaal niks met VW te maken?!
Nou... niet helemaal waar, want het injectiesysteem is niet van Hyundai, maar van VW/Audi. Er zit een gelijksoortige Bosch luchtmassameter op als die van een VR6 (obd1) en de ECU is zelfs afkomstig van een Audi RS2!

Er zit dus toch een beetje VAG in de Hyundai Scoupe, vandaar dat het me niet geheel ongepast leek om een topic aan te maken :)

Korte inleiding :P
Voordat ik de Golf 3 vr6 kocht, heb ik 2 Hyundai Scoupe GT Turbo's gehad. Dit waren leuke, sportieve auto's van 1992-1994 met een 1.5 turbo motor. Met 116pk en 170nm koppel waren ze zelfs aardig rap (voor een Koreaan).
De motor was weliswaar geblazen, maar had geen intercooler en had volop koelproblemen. Een bekend probleem van de scoupe's. Vandaar dat ik destijds een (kleine) intercooler gemonteerde waarna de turbodruk van 0,5 bar naar 0,7 bar kon.
Toentertijd had ik echter nog geen kaas gegeten van het hele turbo verhaal. Uiteindelijk belande de scoupe dan ook op de sloop.

Hierna kwam de Golf VR6 in beeld waar uiteindelijk (na veel op internet geleerd te hebben) de turbokit op kwam. In eerste instantie was het plan om alleen stage 1 te monteren, 250 pk zou ik toch meer dan genoeg vinden. Maar zoals we allemaal weten, went alles. Dus kwam stage 3 in beeld.

De rest van het verhaal is denk ik bekend. Zo niet: check de link in mijn onderschrift.

Enfin... Om de een of andere rede wou ik toch nog altijd eens een Hyundai Scoupe ombouwen, alleen dit keer degelijk. Dus met de juiste spullen en op de juiste manier.
Zodoende is afgelopen zomer de zoektocht naar een Hyundai Scoupe Turbo gestart.
Dit was nog niet makkelijk, aangezien scoupe turbo's behoorlijk schaars geworden zijn.
Uiteindelijk had ik er eentje gevonden. Voor € 400,- mocht ik hem komen ophalen.
De auto had wel aardig wat probleempjes;
- de uitlaat was compleet rot
- Uitlaatspruitstuk was gescheurd
- Homokineten waren naar de vaantjes
- Schokdempers waren aan gort
- de banden waren kaal
- motor verbruikte veel olie

Maar dit weerhield mij er niet van om hem toch te kopen (er was op dat moment geen andere scoupe turbo te koop).

Het doel was kort en krachtig: de Hyundai Scoupe Turbo moet omgebouwd worden tot een circuit-waardige auto! Het uiteindelijke doel is dus ook om met de scoupe op de Nordschleife Nürburgring te rijden en een rondetijd onder de 10 minuten neer te zetten. (10 minuten is voor sommige misschien erg makkelijk, maar ik heb nog geen circuit ervaring ;) )

Om de scoupe zo ver te krijgen, was (en is nog steeds) een hoop werk aan de winkel.
Als eerste was het belangrijk dat de auto weer legaal op de weg reed. Dat wil zeggen: nieuwe apk en alle gebreken verhelpen.

De Scoupe zoals ik hem kocht (helaas niet meer foto's van):
Afbeelding

Afbeelding

Het eerste wat aangepakt moest worden, was de uitlaat, banden en homokineten.
Aangezien de uitlaat uiteindelijk toch vervangen wordt voor een 2,5 inch uitlaat op maat, hebben we de uitlaat snel gemaakt met wat reststukken en gungum.

De wielkasten achter ware rot, dit is een bekend probleem van de scoupe. Dus maar meteen aangepakt:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Resultaat:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De auto wordt uiteindelijk helemaal opnieuw gespoten, ik maak me dus voorlopig geen zorgen om alle lak imperfecties en krasjes/deukjes etc. Het gaat nu vooral om het technische gedeelte.

Om ook maar direct eventuele rotte plekken aan de boden/vloer op te lossen, hebben we besloten om het interieur en de vloerbedekking eruit te halen. Tot onze verbazing was de bodem in zeer goede staat:

Afbeelding

Afbeelding

Een meevaller dus :)
Nu was het mechanische gedeelte aan de beurt. De homokineten waren aan vervanging toe en de remmen hadden hun beste tijd wel gehad.
Een circuitauto dient ook een goede wegligging te hebben, vandaar dat we direct het hele onderstel vervangen en geupgrade hebben.

Nieuwe onderdelen liggen klaar:
Afbeelding

Afbeelding

Weitec verlagingssetje:
Afbeelding

Gegroefde en geperforeerde remschijven:
Afbeelding

Nieuwe KYB schokdempers voor en achter (slechte foto):
Afbeelding

PU stabi rubbers:
Afbeelding

Ombouw, foto's spreken voor zich:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook meteen nieuwe draagarmen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aangezien de stoelen in de scoupe compleet naar de haaien waren, zijn er maar meteen sportstoelen ingekomen. Dit heeft ook straks voordelen op de nordschleife (meer stevigheid in de bochten).

Uiteraard is er niks verkrijgbaar voor een scoupe, dus dan maar zelf brackets maken:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Veiligheid is ook een belangrijk punt als je het circuit op gaat, vandaar dat er ook een rolkooi in moest komen.
We hebben gekozen voor een deels gelaste en deels gebouten rolkooi. Dit komt de stugheid van de auto ook ten goede.
Het plan was oorspronkelijk om een volledige rolkooi te maken, maar gezien de geringe ruimte in de scoupe, hebben we het gehouden op een zogenaamde "stage 1 rolkooi". Dit wil zeggen dat er alleen een rolkooi achter de stoelen zit.

Aangezien we de scoupe met z'n drieën bouwen, was het voor ons belangrijk dat de zitplaatsen achterin behouden bleven.

Het strippen van het interieur:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bouw van de rolkooi:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Helaas nog geen foto's van het eindresultaat.
Voor de gordels hebben we gekozen voor Sparco 4-punts gordels:
Afbeelding

Goed, nu is de motor aan de beurt. De 116pk sterke 1.5 motor gaat gekieteld worden. Ik heb vaak de vraag gekregen waarom ik niet gewoon een 2.0 tfsi blok erin leg ipv geld te steken in de originele 1.5 12-klepper Alpha motor. Simpel antwoord hierop: ik vind het een grotere uitdaging om 200+ pk uit een oud 1.5 blok te halen, dan 300+ pk uit een modern 2.0 tfsi blok.
Het doel is dus om rond de 200pk uit te komen.
Hiervoor wordt de standaard Garrett T15 turbo vervangen voor een GT28 turbo. Het complete koelsysteem wordt vervangen, dat wil zeggen:
- Grotere radiator (subaru impreza upgrade radiator)
- Intercooler van formaat
- Oliekoelerkit (een must aangezien de olie van een std Scoupe turbo makkelijk 130 graden wordt!)

Zoals eerder gezegt wordt ook de uitlaat op maat gemaakt: 2,5" met enkele simons einddemper.
Het motorblok wordt gereviseerd (honen, koprevisie, nieuwe zuigers, nieuwe lagers etc).Ook de drukgroep wordt vervangen door een sterkere variant.

Aangezien het spuitstuk gescheurd was, maar meteen een nieuwe besteld:
Afbeelding

Het grote voordeel van de scoupe is dat het ORIGINELE spruitstuk al uitgevoerd is met een T25 turbo aansluiting. Hierdoor past een GT25 en GT28 turbo met een paar kleine aanpassingen direct.

De Subaru Impreza radiator met 2x 12" fans. De aansluitingen voor de KVS slangen komen bij deze radiator nagenoeg overeen met die van de scoupe. Ook de bevestiging is nagenoeg gelijk.
Afbeelding

Intercooler met 2,25" aansluitingen:
Afbeelding

Bypass valve:
Afbeelding

Thermoswitch voor de rad fans:
Afbeelding

Intercooler piping etc:
Afbeelding

Nog meer siliconen.. Lolo Ferrari zou er jaloers op geweest zijn:
Afbeelding

En dan natuurlijk de turbo, GT28 AR42/60:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Samen met het spruitstuk:
Afbeelding

Afbeelding

ACT drukgroep, goed voor 390Nm koppel:
Afbeelding

Afbeelding

En dan is eindelijk het tijd om de boel in/op te bouwen.
We hebben ervoor gekozen om de motorrevisie 2 maanden uit te stellen, het is nu eerst belangrijk om alles passend te maken. Daarna is het slechts een kwestie van demonteren en het blok eruit lepelen.

Zaterdag 28 december, ombouw dag 1:
Afbeelding

Oude spruitstuk en turbo:
Afbeelding

T15 vs GT28:
Afbeelding

Het 1.5 blok(je):
Afbeelding

Dag 2:

Na wat aanpassingen aan de wastegate en de motorsteun, zit de GT28 turbo erop:
Afbeelding

Afbeelding

Ook de radiator past en de speling tussen de turbo en de fans is voldoende:
Afbeelding

TIMELAPSE VIDEO:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=qovCw1OOmzY[/youtube]

Eindresultaat tot nu toe (1 januari 2014):
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er moeten nog een aantal dingen gebeuren. De intercooler piping is nog niet klaar, helaas kwamen we een paar buizen te kort, deze zijn besteld.
Ook wachten we nog op de 2,5" uitlaatdelen samen met nog wat klein spul.

Naar verwachting zal de scoupe over 2 weken weer gestart kunnen worden. Kort daarna kan alles weer uit elkaar en gaat het blok weg voor revisie :)

Zo... een heel verhaal :P Binnenkort meer :)
Laatst gewijzigd door vaursechs op 01 mar 2014, 21:39, 3 keer totaal gewijzigd.
Ik ben er stil van :shock: ....... maar leuk is het wel.... :mrgreen:

De nieuwe eigenaar van jouw oude VR6 turbo kit heeft zich hier ook reeds aangemeld.
VR6Golf schreef:Gaaf project! Zijn erg mooie auto's. Is een Scoupe turbo standaard al vrij rap?
Origineel hebben ze 116 pk, voor die tijd was dat best rap maar momenteel stelt het niet meer zoveel voor :P

De uitlaat is ook klaar. Helaas nog geen testrit kunnen maken ivm een kleine koelvloeistof lekkage aan de turbo. Om deze lekkage te verhelpen moet de turbo er helaas weer af, omdat je er simpelweg niet bij komt :(

Downpipe met flexibel stuk en 2c lambda aansluiting:
Afbeelding

Afbeelding

Uitlaatstuk na de downpipe. Gewoon staal, geen rvs. Wel hittebestendig zilver gespoten om roest tot een minimum te beperken:
Afbeelding

Afbeelding

Eindstuk excl eindemper:
Afbeelding

Nu met einddemper:
Afbeelding
KVS lekkage gefixt, de kvs slang naar de turbo had een klein gaatje. Meteen vervangen voor een betere slang.
Afbeelding

Smile to the camera! :D
Afbeelding

Intercooler zit prima zo, voorbumper hoeft niet verder aangepast te worden :)

AEM Tru Boost (boostcontroller) en AEM Wideband Failsafe ook binnen!
Met de AEM Wideband Failsafe kan dmv usb op de laptop een grafiek gemaakt worden van de lucht/brandstof verhouding over het hele toerenbereik. Handig om straks de Apexi AFC Neo af te stellen :) Ook zit er een beveiliging op wat de boostcontroller aan kan sturen indien de A/F ratio een vooraf ingestelde waarde overschrijdt.

Afbeelding
Afgelopen weekend het motorblok uit de Scoupe gehaald, gedemonteerd en klaar gemaakt voor de revisie.

De zuigers zagen er nog best goed uit, cilinderwanden ook.
Wel lag er een behoorlijke plas olie op de zuigers toen we de kop eraf haalden.
Zoals verwacht zijn de kleprubbers dus aan vervanging toe.

Kop + onderblok worden gereviseerd.
Blok wordt opgeboord en gehoond (0.50 overmaats zuigers)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu wachten totdat het blok klaar is [-o<
Yay! Het reviseren van het blok is klaar! Vandaag het blok opgehaald.
Ziet er meteen stukken beter uit met alle gespoten/gestraalde motordelen.

Komende weekend gaat het blok weer terug!

Afbeelding

Afbeelding