Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Alle audio en visuele problemen
Door diekale
Kan iemand mij helpen?

Ik ben maar weer eens begonnen met mijn waggie en zaterdag gaan we de audio erin bouwen.. Heb een 2e handse set van DLS op de kop kunnen tikken (3 woofers en compo set)

Nu is alleen ff de vraag zou iemand me kunnen vertellen welke inhoud de kisten voor de woofers moeten hebben?
Zijn woofers van de competition serie art. nr. 10-20310.... W310 - 150w max 250w
Heb er 3, maar weet nog niet of ik er 2 of 3 inbouw.. Iemand tips?

Alvast bedankt ;)
Door Jochem
Heb je de thiele-small parameters voor me? dan rol ik hem ff door m'n excel tool...

edit: alvast wat
W310B
Subwoofer 25cm, 4 W
Moc 120W RMS, skuteczność 90dB
Głębokość montaŜowa 112 mm Średnica
zewnetrzna 256 mm
Fs 34,4Hz; Qts 0,31; Vas 39,7 dm3
:lol:

edit 2: hier de rest
link

Ik zal zo als ik thuis ben eens kijken

edit 3: nog beter :shock:
Hele beschrijving!
Laatst gewijzigd door Jochem op 17 sep 2009, 17:13, 3 keer totaal gewijzigd.
Door Mars
Leuke set lijkt me, al klinkt dls soms te schel naar mijn smaak.
Heb je je vraag al op http://www.showyoursound.nl gevraagd?

De opvolger van deze woofer (quote: Nu met een beter ontwerp, maar dezelfde technische gegevens als voorheen. )
Check: http://www.dlsnederland.nl/producten/?434

De waardes komen overeen met mijn subwoofers, ik heb per kist een inhoud van 21liter. (10 inch Kickers)
Een gesloten kist bedoel ik hiermee
Laatst gewijzigd door Mars op 17 sep 2009, 17:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Door diekale
Mars schreef:Leuke set lijkt me, al klinkt dls soms te schel naar mijn smaak.
Heb je je vraag al op http://www.showyoursound.nl gevraagd?

De opvolger van deze woofer (quote: Nu met een beter ontwerp, maar dezelfde technische gegevens als voorheen. )
Check: http://www.dlsnederland.nl/producten/?434

De waardes komen overeen met mijn subwoofers, ik heb per kist een inhoud van 21liter. (10 inch Kickers)
Een gesloten kist bedoel ik hiermee
Neuh denk dat moeten ze op de vr6 site ook wel weten :P

Maar thx.. Zie alleen in het 3e bestand van Jochem dat een gesloten kist niet word aangeraden voor deze woofer..

Wat lijkt jullie verstandiger... 2 of 3 woofers? (in combinatie met een compo set natuurlijk)
Door Jochem
Twee woofers geven 6dB meer geluid. Maar hebben eigenlijk ook een 2x zo grote kist nodig!
Een ander ontwerp is de compound box. Daarbij plaats je speakers achter elkaar... daarbij heb je een kist nodig die half zo groot is, om het zelfde geluid te krijgen.

Even berekent met m'n luidspekerboek: enkele woofer!
Gesloten box:
Aangeraden nettovolume voor een gesloten box met een enkele woofer is maar 8,21 liter!
De resonantie frequentie van de box is dan 78,5 Hz. Dus misschien niet ideaal.

Basreflex:
Aangeraden nettovolume: 16,65 liter
Aangeraden diameter van basreflexpijp: 83 mm, lengte 63 mm.
Resonantiefrequentie is dan 44 Hz
Door diekale
Ze komen sowieso allemaal in aparte kisten..
Door Mars
Als een gesloten kist niet wordt aangeraden, dan kom je waarschijnlijk met een volume probleem te kampen.
want een gepoorte kist wordt vele malen groter.

Maar als je de keuze hebt uit 2 of 3 woofers en je hebt de ruimte ging ik voor 3 woofers.
De reden is dat je bij een laag volume al veel lucht verplaatsing hebt dus de bass al redelijk voelt.
Dit is ook de reden waarom ik altijd 2 subwoofers heb gehad.
Die extra db's waar jochem het over heeft is niet zo belangrijk als je voor SQ gaat.
(SQ= Sound quality) ;)

Maar bel eens een audio dealer op, misschien kunnen zei het je zo vertellen.
Het precieze aantal liters is moeilijk te zeggen, dat verscheelt per woofer serie & merk
Laatst gewijzigd door Mars op 18 sep 2009, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jochem
daarom heb ik gerekend met de thiele-small parameters van zijn specifieke woofer ;)

Die dB's is de makkelijke rekensom: 2x woofers= 2x membraanoppervlak = 2x bewogen hoeveelheid lucht = 6 dB meer geluidsdruk. Onafhankelijk van de geluidscurve.

Overigens ben ik bij vorige mail vergeten te vertellen dat volgen mijn boek de woofer met de juiste volume kist een mooie overdracht zal krijgen. Er is geen extra filtering nodig (volgens het boek dan.)

dempingsmateriaal vergroot het effectieve volume van de kist.

Ik zou ook ff contact zoeken met jurgen (benboon) want die weet het ook het zijne van.
Door Mars
Als je dempingmateriaal gaat gebruiken, kan je de kist 10% kleiner maken ;)
Door diekale
Benboon wist het zo ook niet te vertellen, aangezien hij niks in DLS doet..

Maar even voor een leek (want dat ben ik op dit gebied #-o )
Hoeveel liter moet de kist nu zijn?
Maak hem met dempingsmateriaal ;)

DB is geen prio, SQ wel :)
Laatst gewijzigd door diekale op 18 sep 2009, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jochem
KUTMUIS!
ik had iets getiept en kan het eer opnieuw doen :x

volgen mij berekeningen 16.65 liter, als marcels verhaal erbij komt en je prop hem vol met het juiste materiaal, dan is 15 liter genoeg.

Dan moet je een basreflex pijpje van 83mm diameter bij 63 mm lang plaatsen, of twee van 59 bij 63. Dit is nodig voor correcte geluidsweergave. (niet zomaar een stukkie rechte pvc, basreflexpijpen hebben aan het uiteinde een hoorntje)
Afbeelding

Qua volume: Te klein en je haalt de lage tonen niet. Te groot is iets minder erg, maar je hebt kans op rare resonantiefrequenties.
Liever iets te groot dan te klein dus.

Wat je ook kan doen (en ik je van harte aanraad) is eerst met goedkoop materiaal een "prototype" maken in makkelijke vorm (kubus) en kijken of het geluid je bevalt. Dan dingen veranderen is makkelijker dan wanneer je al iets op maat hebt in je auto.
Achteraf klooien met filters gaat alleen maar ten koste van SQ
Laatst gewijzigd door Jochem op 18 sep 2009, 12:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Door Mars
15 liter zou kunnen, zoals ik al zei ik heb een kist van 21liter.
Maar het goed horen van de 'correcte geluidsweergave' moet je al heel goed weten waar je naar moet luisteren.

En heb je bij cassoundcenter (waar we de nieuwjaarsmmeting hebben gehouden) al navraag gedaan.
Daar werkt toch ook een oud vr6 lid? Misschien kan hij je ook helpen
Door diekale
Dan ga ik denk ik eerst een prototype van 15l maken.. (gepoort)
Mars schreef:15 liter zou kunnen, zoals ik al zei ik heb een kist van 21liter.
Maar het goed horen van de 'correcte geluidsweergave' moet je al heel goed weten waar je naar moet luisteren.

En heb je bij cassoundcenter (waar we de nieuwjaarsmmeting hebben gehouden) al navraag gedaan.
Daar werkt toch ook een oud vr6 lid? Misschien kan hij je ook helpen
Kan ik beter hier in de buurt naar de DLS dealer gaan.. Daar moet ik toch nog heen om nieuwe afdek kapjes enz. te halen (moet er wel netjes uitzien natuurlijk) :P Maar denk dat ik met jullie hulp al een heel eind kan komen =D> THX!
Door peanutsNL
idd, en anders heb je nog zo'n super programma, dat heet winisd

http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=winisd

Daar hebben allebei mijn broers kisten mee gemaakt.
Oudste broer had een kist van 130 L of zo, maar die woofer speelde wel stukken beter dan die van mij
(dezelfde) nu..

Is gratis , altijd makkelijk.
Je voert de parameters van je woofer in en hij gaat kijken wat je t beste kan doen :D
Lazy man's guide to subkist
Door Mars
Hé peanuts, deze kende ik niet. Is altijd handig!
Kale, succes kerel. Wel genoeg dempingsmateriaal gebruiken als je een 15l kist maakt!
Door Jochem
crtl-D voor drivereditor:
nieuwe naam DLS 310W
Qts: 0,31 ___ Qms: 2,46
Vas: 39,7 ___ Qes: 0,35
Fs: 34,4 ___ SPL: 89
Re: 3,42 ___ Pe: 120
Le: 1,72 ___ BL: 12,58
Xmax: ,005 ___ dia: 0,256
Z: 4 ___ Sd 0,03146
Daarna nieuwe speaker ctrl-N
Own driver: DLS 310W
Driver: 1 placement, normal
Box type: vented (basreflex)

Tada: ze gebruiken dezelfde formules als in mijn boek ;)
Volume 16,6 l, met als resonatiefreq 45,04 Hz

Je kan daarna zelf de basreflexopening kiezen en hij rekent de lengte voor je uit.
Bijv 1 pijp van 102 mm moet 640mm lang zijn.... dat is eigenlijk wel heel lang :s
Kijken of ik die fout ook heb gemaakt...
Door Jochem
dat over 10% kleiner als je hem volstopt (met steenwol oid) kan ik niet goed vinden.
misschien is het minder... bouw hem maar niet op 15 liter, maar neem het iets groter.
Door Mars
Hier de thread waar 'dragonvr6' aka Ben Boon het verteld na een vraag van mij.
1e pagina, bijna onderaan ;)

http://www.vr6clubholland.nl/forum/view ... =16&t=3815