Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Alle audio en visuele problemen
Ik heb me onlangs een setje Pioneer speakers in de deur en tweeters in het dashboard gebouwd. Nu zijn de midden en hoge tonen inderdaad een heel eind mooier geworden.
Nu word het alleen wel overduidelijk dat er gewoon vrijwel geen bas in zit. dus denk ik dat er een subwoofer bij moet komen.

Het probleem is alleen dat ik de auto dus ook voor m'n andere hobbies gebruik, dus het moet niet zo'n immens ding wezen dat de kofferbak niet meer bruikbaar is.

zijn er ook redelijk vlakke/smalle sobwoofers die een goed geluid geven? Ik ben eigenlijk op zoek naar een model wat ik rechtopstaand achter het smalle omklapbare deel van de bank kan zetten, en dus dn niet te ver naar achteren de kofferruimte in steekt. (zeg maar zo'n 25cm maximum)
Zijn er goede subwoofers te vinden die dus niet erg lomp zijn? (het gaat mij qua geluid ook alleen om een mooie aanvulling op de speakers die ik nu heb. het moet gewoon mooi klinken, maar hoeft dus niet extreem hard te kunnen oid. )
ik heb ooit is op tv gezien

dat ze in de kofferbak een soort bass trilplaat maakte en dat je dan met een super klein subje echt een enorme bass kan maken
ken het alleen ff zo gouw niet vinden
Ik heb bij Media Markt e.d. een paar jaar terug ook een model gezien van Pioneer.
Dit was versterker en woofer in 1, en was hooguit 10 cm dik. Kon je zo op de achterkant van je bank schroeven. Of een woofer onder je stoelen. Zijn ook kleine modellen voor.
Waarom ga je niet voor zoiets?
Afbeelding
Afbeelding

Past mooi en zit niet in de weg + het is altijd demontabel als je het slim aanpakt!

Misschien niet de meest optimale setup qua volume voor de subwoofer kist,
maar meer als rendabel voor een goede aanvulling van je audio!

Hier nog een foto zodat je een idee hebt van de opbouw van zo'n paneel
Afbeelding
Dat was voor mij niet op gegaan, gezien ik de volle breedte van de kofferbak sowiezo nodig heb voor de hobby.
Maar ben na aanleiding van die Pioneer subwoofer aan het kijken geweest naar complete units (met interne versterker.) en ben terecht gekomen bij de JBL Basspro 2.
Heb 't dingetje vandaag ingebouwd, en het resultaat is precies wat ik nodig had. :mrgreen:

edit: Subwoofer is te groot. hobby past niet meer in de kofferbak.

Afbeelding

lollol.gif
Ok, de JBL Subwoofer gaat er weer uit.
Heb de hoedenplank speakers verwijderd (om een dichter hoedenplank te kunnen plaatsen.) De speakers die er nu in zitten. (4"x6" geloof ik, JBL GTO's) werken verder prima. maar waar ik al bang voor was, deze speakers gaan niet laag genoeg, en de subwoofer komt niet hoog genoeg. Ik heb dus nu een 'gat' in m'n frequentiebereik zitten wat ik net extreem irritant vind klinken. :roll:

Heb inmiddels al wel een 12" Herz woofer staan. (Herz ES300)
http://www.hertzaudiovideo.com/doc/pdf_es300.pdf

zou met een kistje van 20liter al moeten kunnen werken. en met een kist van 38liter zou ik er een reflex kist van kunnen maken.. op zich al niet verkeerd denk ik.
Vanmiddag de boel maar eens even inmeten, en dan kijken waar het schip strand.

In ieder geval denk ik wel dat ik met deze woofer een beter passende kist kan fabriceren, en dus zelfs nog weer wat ruimte ga terugwinnen in de kofferbak. Dat zou helemaal mooi zijn. Dus ja, Mars, ik ga je advies dus alsnog opvolgen. :lol:
Alleen ga ik dus geen box aan de zijkant maken, maar tegen de achterbank aan. heb namelijk de volle breedte nodig van de kofferbak, maar in de diepte kan ik wel iets missen.

Updates zullen iig volgen. :mrgreen:

Ik zit me alleen nog af te vragen wat voor versterker ik voor deze woofer zou moeten gaan gebruiken. Ik ga absoluut niet voor extreme bass, ik wil juist alleen de bas die ik nu mis aan kunnen vullen. klankkwaliteit is een eind belangrijker iig.
Iemand suggesties voor een leuke versterker?
Oude type Hifonics Atlas! Zeker een aanrader!
Zelf altijd gebruikt icm een Focal KX38SPL (15") en deed et geweldig!
Mag ik vragen wat voor headunit (radio) je gebruikt? Ook erg belangrijk, daar begint uiteindelijk et signaal
pfff.. geen idee. een middenklasse Pioneer als ik me niet vergis.

Heb als sub versterker iig een JBL gekocht. qua specs matchte die mooi met de woofer.
Volgende week maar een mooi kistje voor maken, en duime dat het dan een beetje klinkt. :mrgreen:
Foto's volgen.

Moet alleen nog even een goede shop vinden waar ik een reflexpoort en isolatiemateriaal kan halen. (en evt zo'n stekkerdoos die in de sub komt zodat je daar het kabel aan kunt sluiten. )
Afbeelding

Dit is hem geworden. Subwoofer en meuk bakje in een. :mrgreen: Geluids kwaliteit is ook aardig goed geworden, terwijl de kofferbak niet extreem klein is geworden.