Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Styling, body, verlagen, spoilers enz
Beste leden

Ik heb mercedes velgen liggen met natuurlijk een andere steek

Nu kan je natuurlijk gewoon op het web adapters kopen met steek verandering van 5*100 naar steek 5*112

Nu is mijn vraag mag dit van de verzekering want ik hoor toch wel verhalen , stel er gebeurt wat en de verzekering komt om het hoekje kijken en stelt vast dat er adapters onder mijn golf zitten .

Nu kan ik even snel een belletje doen naar mijn verzekering maar ik wou eerst even vragen wat jullie ervaringen hier mee zijn .

nu heb ik gister met iemand gesproken die de adapters van staal kan maken dat ivm ik gewoon simpelweg die alu dingen niet vertrouw , je rijd toch gemiddeld met 200 pk

de 2e optie die we doorgesproken hadden was naar de sloop gaan en de steekassen van een mercedes op te halen, vlak te laten slijpen ivm de centreering en dan voor de remschijf te monteren

3e optie het erop lassen maar dan kan ik nooit geen andere velgen meer plaatsen als ik van deze flauw ben.
ze gaan niet zomaar auto's controleren of er adapters onder zitten.

Net als bij mij: er loopt geen politie (laat staan verzekering!) door de straat die motorkappen openbreekt om te kijken of je geen 20% vermogenstoename hebt.

Ook bij een ongeluk gaan ze niet zomaar kijken wat jij allemaal met je auto hebt gedaan.
Pas als je een ongeluk bij hoge snelheid plaatsvind en er is sterk vermoeden dat dat komt omdat ze auto veel meer vermogen heeft dan hij voor gemaakt is, dan gaan ze een (duur) technisch onderzoek doen naar het vermogen van de auto.

Zelfde met steek: er moet iets heftigs gebeuren voordat ze er onderzoek gaan doen.
Er rijden zo ontiegelijk veel mensen rond met adapters en spacers, en je hoort er bijna nooit iets over.

Van een FK reseller: "For most of our spacers you will receive a general operating permit that allows them quick and simple registration with the TÜV".
Dus ze kunnen zelfs goedkeuring krijgen.
ik zal voor dit gaan :arrow: top spul

H&R Steek adapter steekadapter

Afbeelding

5 x 100 ng 57.1 naar Audi en Volkswagen 5 x 112 ng 57.1

Origineel:
5x100 naafgat 57.1

Na monteren van adapter:
5x112 naafgat 57.1

dikte van de adapter: 20 mm per kant
bouten: M14x1,5
Systeem DRA

Zie link te koopZie link te koop

Voor meer info zie link

Er zijn 2 verschillende systemen:

DRA systeem:
de adapter wordt op de naaf van de auto bevestigd met meegeleverde imbusbouten, vervolgens wordt de velg met de originele bouten op de adapter gemonteerd.

DRM systeem:
de adapter wordt op de naaf van de auto bevestigd met meegeleverde moeren. De draadeinden van de auto mogen niet buiten de adapter uitsteken, vervolgens wordt de velg met de originele moeren op de adapter gemonteerd.

Groetjes Fai
owja, wat ik nog vergeten ben

Voor APK geldt dat wielen niet mogen aanlopen (ook niet met volledig insturen)!
Ze letten bij APK niet op adapters (tenminste: ik heb er niets over gehoord.)
Mijn ervaring in deze en de discussie's welke ik met diverse politie ambtenaren heb gevoerd is deze;
Adapters is geen probleem zolang ze voldoen aan de APK eisen zoals jochem beschreef.
Wanneer je wel verantwoordelijk gesteld kan worden is dat de situatie ontstaat wanneer je een ongeluk krijgt doordat het wiel los is gebroken als het gevolg van een slechte adapterschijf. Maar dit is ook zo als je met een gebroken velg rond rijdt.

Gewoon logisch na blijven denken en je verstand volgen. Alu adapters maakt weinig uit gezien de krachten welke erop komen staan, zolang je maar goed spul monteert!
Er rijden ferrari's & lambo's rond met adapters erop, waarom zou je jezelf dan met dit vermogen druk maken 8);)
jacobus schreef:bedankt mannen ik ben nu al een stuk geruster

Fai dat spul is goedkoop zeg en ziet er degelijk uit .
Het gaat wel set per 2 stuks de prijs [-o<

Gr Fai
Gewoon even kijken of de Spacers/adapters die je koopt een KBA nummer hebben.
Als die dat hebben, zijn de in Duitsland goedgekeurd. (kun je ook nog kijken op de website van de fabrikant of je een typegoedkeuring hebt voor de Mk3 VR6 bijv. )

Want als die dingen een typegoedkeuring hebben, hoeft je je helemaal nergens druk om te maken. :) (In Duitsland zijn het aardige kniepköttels op dat gebied.)
Heb even op de site van H&R gekeken. ( http://www.h-r.com/de/f_spurverbreiterung.php )

Kun je geen teilegutachten (typegoedkeuring) voor die spoorverbreders/adapters vinden.
Dat zou betekenen dat je ze in duitsland zonder problemen er onder mag schroeven neem ik aan?
Een KBA (Kraftfahrzeug Bundes Ambt staat het voor als ik me niet vergis.) nummer zullen ze zowiezo moeten hebben als ze in duitsland gebruikt willen worden. Weet dus alleen niet 100% hoe dat zit als je er geen ABE voor vinden kunt. Normaal gespoken kun je in Duitsland dan naar de Tüv gaan, en word het 'eingetragen' en is het goed.
In dat geval zou het hier al helemaal geen probleem mogen zijn. :)
Alles van H&R is TUV goedkeuring en met papieren erbij en zo setjes heb vaak voor ander auto erop gebouwt en zo set staat stempels erin geslagen enz:

Groetjes Fai