Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Styling, body, verlagen, spoilers enz
Door vr676
ik ben van plan om mijn stuur van mijn 6 te vervangen voor een sportstuurtje
kan iemand mij vertellen welk type of maat stuurnaaf ik daarvoor nodig heb?
ik heb een mk3 vr6 van 95
ik heb nog nooit een stuur verwisseld kan iemand misschien uitleggen hoe dat dat precies in zijn werk gaat?
Door klamath
Dan zou ik toch overwegen om geen sportstuur te nemen. de Mk3 is al geen mega veilige auto mocht het mis gaan. maar de airbags helpen toch aanzienlijk.

Je kunt bijvoorbeeld wel overwegen om een Mk4 airbag stuur in te bouwen oid. staat ook best gaaf. maar houd je je airbags in tact.
Door vr676
klamath schreef:Dan zou ik toch overwegen om geen sportstuur te nemen. de Mk3 is al geen mega veilige auto mocht het mis gaan. maar de airbags helpen toch aanzienlijk.

Je kunt bijvoorbeeld wel overwegen om een Mk4 airbag stuur in te bouwen oid. staat ook best gaaf. maar houd je je airbags in tact.
van een golf 4 die vind ik niet mooi stuur wat ik er nu in heb is helemaal vaal geworden t ziet er niet meer uit en sportstuurtje licht wat lekkerder in de hand en staat ook wat mooier :D
Door klamath
Misschien.. maar mocht er onverhoopt wat gebeuren was je blij geweest als je 't originele stuurtje had laten zitten.

anyways, je zult de airbag er uit moeten halen vooradt je het stuur er af kunt halen.
Ofwel acuu loskoppelen en een tijdje laten staan. je wilt immers niet dat die af gaat.

Ook zul je zo'n weerstandje moeten halen welke je in plaats van de airbag weer op de kabel plaatst. Dan werkt de bijrijders airbag en de gordelspanners in ieder geval nog. want zodra de airbag lamp brand, is het hele veiligheids systeem lam gelegd.

verder zijn de naven voor Golf 3 allemaal hetzelfde. dus dat zal het probleem niet mogen zijn.
Door vr676
klamath schreef:Misschien.. maar mocht er onverhoopt wat gebeuren was je blij geweest als je 't originele stuurtje had laten zitten.

anyways, je zult de airbag er uit moeten halen vooradt je het stuur er af kunt halen.
Ofwel acuu loskoppelen en een tijdje laten staan. je wilt immers niet dat die af gaat.

Ook zul je zo'n weerstandje moeten halen welke je in plaats van de airbag weer op de kabel plaatst. Dan werkt de bijrijders airbag en de gordelspanners in ieder geval nog. want zodra de airbag lamp brand, is het hele veiligheids systeem lam gelegd.

verder zijn de naven voor Golf 3 allemaal hetzelfde. dus dat zal het probleem niet mogen zijn.
ok dank je voor de uitleg en hoe krijg ik de airbac los is dat een klik systeem?
van een golf 5 zo n speedline stuur past dat in een golf 3?
Door klamath
Ik meen dat er van achteren (zijkant) 2 inbus boutjes in de airbag zaten. die los draaien, dan heb je de airbag in de hand.

Afbeelding

Is alleen al een aardig tijdje geleden dat ik die los heb gehad,. dus kijk het voorzichtig even na. ;)

Of een Golf 5 stuur zou passen durf ik niet te zeggen. is allemaal veel te nieuw voor mij. :lol:
Door vr676
klamath schreef:Ik meen dat er van achteren (zijkant) 2 inbus boutjes in de airbag zaten. die los draaien, dan heb je de airbag in de hand.

Afbeelding

Is alleen al een aardig tijdje geleden dat ik die los heb gehad,. dus kijk het voorzichtig even na. ;)

Of een Golf 5 stuur zou passen durf ik niet te zeggen. is allemaal veel te nieuw voor mij. :lol:
oke het is dus wel te doen zie ik :D
nu ik toch gelijk daar bezig ben als ik mijn tellerbak er uit wil halen moet het stuur er dan wel of niet van af?
en wat moet ik precies van kapjes verwijderen allemaal?
Door coilt
vr676 schreef:
klamath schreef:Ik meen dat er van achteren (zijkant) 2 inbus boutjes in de airbag zaten. die los draaien, dan heb je de airbag in de hand.

Afbeelding

oke het is dus wel te doen zie ik :D
nu ik toch gelijk daar bezig ben als ik mijn tellerbak er uit wil halen moet het stuur er dan wel of niet van af?
en wat moet ik precies van kapjes verwijderen allemaal?
Het golf 5 stuur , dit zou je moeten informeren bij de persoon die het verkoopt..
Als het naafgat diameter hetzelfde is heb je grote kans dat het past.

Om de tellerunit eruit te halen hoeft het stuur er niet af,

Stuur eraf =

min pool losgooien , even lampen aanzetten en is alle stroom weg..
Kapje achter stuur verwijderen(2 schroefjes onderin de gaten)
Stekkertje airbag loskoppelen en de 2x inbus achterzijde stuur losdraaien,
Airbag iets voorover halen en stekkertje voorzichtig loshalen!

Airbag wegleggen/zetten en de centerbout van je stuur losdraaien , en je stuur ook weer beetje voorzichtig loskrijgen(de sleepring kan bij verkeerd wrikken/lostrekken uit elkaar klikken en dat moet dus echt niet gebeuren!:P )

Dan heb je een blauw stekkertje nodig wat op het airbag stekkertje komt wat nu dus loshangt..

---------------------------------------------------------------------------------

Voor de tellerunit eruit te halen :

Linker kapje langs lichtschakelaar eruit halen,
licht schakelaar eruit halen (linksbovenin achter het frame zit een plastic klemmetje wat naar binnen gedrukt moet worden/ volgt zen eigen ;) )
Kan je laten bungelen de lichtschakelaar enzo!

Links van de radio de 2 kapjes loshalen (heb je stoelverwarming dat kapje dus)
En het kapje achter je stuur los(is al los met stuur verwisselen)
Dan de afdekkap voor de tellerunit losdraaien (links en rechts zie je kruiskop schroef zitten)
Kan je dan loshalen(zit nog wel geklikt bovenin)

Dan zit de tellerunit zelf nog met 2 schroeven vast , die losmaken en unit naar voren kantelen en de stekker losmaken aan de achterzijde..

De unit zo kantelen dat die bovenin tegen het dashboard zit met de rug van tellerunit(beetje handigheid erin vinden)
En als die voorbij de rand van het dashboard is rechtop houden en links achter de gevarenlicht schakelaar vandaan halen