Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Styling, body, verlagen, spoilers enz
Door tiennes vr6
ja ik leef voor de wet :mrgreen: :mrgreen: je kend me al jacobus hahaha als ik later ben weet je waar ik zit :lol:

alll dat bier hahaha
Door tiennes vr6
[-X [-X [-X [-X [-X [-X [-X [-X [-X [-X [-X [-X [-X [-X [-X [-X [-X [-X [-X [-X [-X [-X [-X [-X [-X [-X [-X
Door tempel
Als je lichtbeeld goed is , is het geen probleem voor APK , het is namelijk geen APK item . Wettelijk moet je licht units hebben die goedgekeurd zijn voor Xenon . Bij APK doen ze toch ook geen geluidstest of kijken ze of je een E keur op je uitlaat hebt . Hier zijn al vele topics op VW forum en Volksforum over geweest.
Door tempel
Nieuwe regels voor gasontladingskoplampen (26 juni 2006)

Voor nieuwe auto's die vanaf 1 januari 2007 op kenteken worden gezet, gelden strengere eisen voor het achteraf inbouwen van extra sterke koplampen, zogeheten xenonlampen. Kabinet is hiermee akkoord gegaan. Het inbouwen van deze lampen is alleen toegestaan als ze aan bepaalde eisen voldoen.

De belangrijkste eisen zijn automatische niveauregeling en een koplampreinigingsinstallatie. Wanneer een auto door een zware belading achterover hangt, kan een tegenligger verblind raken door de koplampen. Een niveauregelaar gaat dit tegen. Verder moet een sproeier de lampen schoonhouden. Een vuile koplamp kan namelijk voor verblindend 'strooilicht' zorgen. Door de hoge lichtopbrengst is bij xenonlampen het voorkomen van verblinding erg belangrijk.

Vorig jaar is de invoering van de eisen al bekendgemaakt. Om te voorkomen dat automobilisten die te goeder trouw al xenonlampen hebben ingebouwd hun voertuigen moeten aanpassen, is nu besloten dat de regels alleen gelden voor nieuwe auto's.

Oorspronkelijk zouden de eisen behalve voor xenonlampen ook gelden voor andere lampen met een lichtsterkte van meer dan 2000 lumen. Omdat de lichtsterkte in verband met de handhaving niet te controleren is met de beschikbare meetmiddelen, vervallen de eisen voor de laatste categorie.

Even neuzen op Goodle en je weet het :mrgreen:
Door THE-WISHMASTER
Ik ben zelf keurmeester en tot en met bouwjaar 2006 (uit mijn hoofd) mag je gewoon xenon hebben. Lichtkleur moet wel wit zijn (op de vloer) of geel maar dat heb je alleen met halogeen.
Verder moet je wel een duidelijk lichtbeeld hebben geen waas.
Zo staat het in het apk boek.
Door Coen Smulders
jongens wat doen we moeilijk.... als jullie verschillende lampen in de auto hebben dan kom je er toch heel snel achter wat wel en wat niet mag. ga maar gewoon met je auto naar de keuring, en kijk of het er doorheen komt.

ik ben zelf ook nog door de keuring gekomen in mei ofzo.... en ik heb xenon in de dimlichten, grootlichten en de mistlichten. een makker van me kam er niet door, maar toen hij een tientje extra op de bank legde was het prima. waar het verschil inzat weet ik niet, want we hadden hetzelfde keurstation en dezelfde lampen.

en als oom agent langskomt.... veel verbetering beloven.. even die billetjes uit elkaar en een keer flink oraal doorsmeren, en het komt ook goed :D
Laatst gewijzigd door Coen Smulders op 12 jul 2009, 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Kees
THE-WISHMASTER schreef:Ik ben zelf keurmeester en tot en met bouwjaar 2006 (uit mijn hoofd) mag je gewoon xenon hebben. Lichtkleur moet wel wit zijn (op de vloer) of geel maar dat heb je alleen met halogeen.
Verder moet je wel een duidelijk lichtbeeld hebben geen waas.
Zo staat het in het apk boek.
En je dimlicht moet blijven branden als je grootlicht inschakeld (alleen bij H4 een probleem dus)
Door janneke
whaaaa, heerlijk zo'n onderwerp, gewoon ma op de gok dan hoor het vanzelf zal wat tientjes meenemen hihi, en doorsmeren weet nie of mij dat lukt :mrgreen:
Door janneke
heb nog wat gevonden,

Veranderingen rondom keuren verlichting
Er komen bij de RDW momenteel veel vragen binnen over de wijzigingen in de wetgeving rondom verlichting, en dan met name Xenonverlichting.
De eisen hieromtrent, opgenomen in de permanente eisen voor alle voertuigen, zijn per 1 mei wel verscherpt. Maar de controle op de aanwezigheid van de niveauregeling en de juiste codering van de lichtarmaturen vindt niet (meer) plaats tijdens een APK

Op onderstaande eisen kan wel worden gecontroleerd bij de (her-)afgifte van een kentekenbewijs of onderweg door de politie.

De eisen zijn nu als volgt:

Als de personenauto of bedrijfsauto is voorzien van dimlichten met xenonlampen of gasontladingslichtbronnen en voor het eerst in gebruik is genomen na 31 december 2006, moet het voertuig zijn uitgevoerd met:

een automatisch werkende niveauregeling, zodat de hoogteafstelling van de dimlichten bij wisselende belading wordt aangepast; een koplampreinigingsinstallatie, zodat de koplampen kunnen worden gereinigd en hierdoor het strooilicht wordt beperkt; de dimlichten moeten zodanig zijn geschakeld, dat deze blijven branden in combinatie met de grote lichten.

Uiteraard geldt dat het voertuig altijd (dus ongeacht wanneer het voertuig voor het eerst in gebruik genomen is) moet voldoen aan de overige eisen die gesteld zijn aan verlichting in de permanente eisen van de Regeling Voertuigen, zoals afstelling, werking en kleur. Bovendien moet de codering van de lichtarmaturen in overeenstemming zijn met de voor dat armatuur bestemde licht. Voor dimlichten met xenonlampen betekent dit dat in het koplampglas de code D, samen met de code R en/of C voor moet komen

De controle op de aanwezigheid van de niveauregeling en de juiste codering van de lichtarmaturen vindt dus niet plaats tijdens een APK, maar kan wel worden gecontroleerd bij de (her-)afgifte van een kentekenbewijs of onderweg door de politie.

PDT_bam.gif
Door tiennes vr6
=D> =D> :mrgreen:
Door ATi
Idd,

dus wat tempel (en janneke) ook al hebben geschreven...

---------------------------------------------------------------------------------
Bron: http://www.auto-tuning-guide.com/xenon.html

Wetgeving Nederland
Bij Alle auto's die vóór 1 januari 2007 op kenteken zijn gezet mag achteraf xenon worden ingebouwd. Dit is 100% legaal en ook geen APK-afkeur. Wel gelden voor deze auto's de regels voor de koplamp codes, hieronder vind je daar meer uitleg over.

Voor auto's die vanaf 1 januari 2007 tot heden op kenteken zijn gezet gelden strengere regels voor het achteraf inbouwen van xenon verlichting. Deze auto's moeten voorzien zijn van automatische hoogteregeling. Dit om het verblinden van je tegenliggers te voorkomen. De hoge lichtopbrengst van xenonverlichting kan namelijk verblindend zijn voor medeweggebruikers. Deze automatische hoogteregeling zorgt ervoor dat bij het anders beladen van je auto de lichtbundels automatisch worden gecorrigeerd.

Ook dienen de auto's die vanaf 1 januari 2007 op kenteken zijn gezet voorzien te zijn van eenkoplampreinigingsinstallatie (koplampsproeier). Hierdoor blijven de koplampen schoon en ontstaat er geen verblindend strooilicht.

Maar bezit je dus een auto die voor 1 januari 2007 op kenteken is gezet dan hoef je per definitie niet aan deze strengere regels te voldoen.

Volgens de RDW:
"Auto's die af fabriek met xenon verlichting geleverd worden dienen te zijn uitgerust met automatische niveau regeling en een wis was installatie op de koplampen. Echter voor het later inbouwen van xenonverlichting gelden deze regels niet. De rijksdienst voor het wegverkeer heeft te kennen gegeven dat bij de APK keuring alleen gelet wordt op het lichtbeeld. Dit lichtbeeld verandert na de inbouw van xenonverlichting niet omdat het brandpunt van de xenonlamp in de bestaande reflector hetzelfde blijft."

http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/a ... seisen.htm
Door tempel
Kleine aanvulling: Koplampcodes dc , dr of dcr voor auto 's van voor 1 januari 2007 . Voldoe je hier niet aan krijg je een boete van 75€ en wordt je kenteken ingenomen . Krijg je terug als je je verlichting hebt aangepast : xenon er uit of koplamp units met de juiste codering plaatsen . :twisted:
Door THE-WISHMASTER
Northpole schreef:kortom als je in.pro lampen of hella units erin hebt zitten hoef je je niet druk te maken ;)

WANT :roll: :roll: :roll: :mrgreen:
Door Northpole
de lampen zijn voorzien van de benodigde lens ( de xenon look lampen dan ) waardoor iedere xenon kit die je erin zet voldoet
Door tempel
Northpole schreef:de lampen zijn voorzien van de benodigde lens ( de xenon look lampen dan ) waardoor iedere xenon kit die je erin zet voldoet
Als ze de juiste code hebben . #-o