Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Styling, body, verlagen, spoilers enz
Door sjn030
Hallo,

ik heb me nog niet voorgesteld maar dat doe ik van de week ff.. heb nu nog even geen foto's van me auto..
heb wel een vraagjee.. ik heb een vmaxx schroefset gekocht..

en er zitten dus op elke veerpoot 2 veren.. de hardere dikke veer, en de wat dunnere zachte..
welke veer moet boven komen.. en welke onder?

groeten sjon
Door dess
sjn030 schreef:Hallo,

ik heb me nog niet voorgesteld maar dat doe ik van de week ff.. heb nu nog even geen foto's van me auto..
heb wel een vraagjee.. ik heb een vmaxx schroefset gekocht..

en er zitten dus op elke veerpoot 2 veren.. de hardere dikke veer, en de wat dunnere zachte..
welke veer moet boven komen.. en welke onder?

groeten sjon
moet je dat nog zelf monteren dan????? :oops:
Door Jochem
ze worden geleverd zonder veerpootlagers, dus ja.
Door Northpole
nee je laat ze precies zo als dat ze uit de doos komen stelt eerst de laagte in ( als ze los zijn is dat nml makkelijker ) en dan als laatste zet je het lager en rubber erop kortom je hoeft niks samen te stellen want ze zitten er al juist op! juiste volgorde: 2 stelringen - kleine veer - tussenring - grote veer - lager - rubber - bout.
:mrgreen:
Door sjn030
zoals die foto.. heb ik ook al een andere foto gevonden dat de kleine boven zit..

maar het maakt niet uit welke kant die kleine veer komt..

die word toch als eerste ingeveerd of die nou boven of onder komt.. ieder geval bedankt !!
Door Northpole
correctie het maakt wel degelijk uit!!!!!!

die andersom setup vindt je terug op ralley auto's die dus echt ralley rijden..... dus niet voor op normaal verhard!!!!
Door sjn030
waar basseer je dat op?

vouw eens een papiertje dubbel.. 3x ofsow

en dan 2 papiertjes over elkaar heen. en dan ook 3x vouwen..

plak ze aan elkaar of weet ik veel wat en veer ze samen tegelijk in.. welke papiertje veer dan als eerste in?

juist de gene die een enkel papiertje heeft.. daarna veert de dubbele pas in..

het maakt niet uit of je de dunne boven of onder hebt.. want de dubbele gaat toch als laatst inveren..

zo gaat dat ook met de 2 veren van het schroefsetje
Door Northpole
als je niks snapt van de wiel geometrie dan snap je ook niet waarom ze zo geplaatst zijn merk ik alweer ...
de korte veren zijn stugger dan de bovenste veer die zijn er om de bovenste veer op te vangen ... omgekeerd monteren geeft dus een ander karakter aan de veerweg en dus een ander manier van inveren wat weer direct verband heeft met het duiken van de carrosserie kortom de omgekeerde variantd heb je niet nodig op verharde wegen... de wiel geometrie op verhard verspringt haast nooit daarvoor is die omgekeerde versie om er meer beweging in te hebben, zonder de wielgeometrie te verstoren en deze na het uitveren weer op post te hebben.

kijk maar eens hoevaak de wielen van een ralley auto onder de verkeerde stand staan en hoe vaak ze tijdens een rit onder volle belasting weer op hun plek springen... doe dat met je gewone vr6 en je zal zien dat je vering het niet lang uithoudt... vervanging binnen afzienbare tijd is het gevolg ipv de volle levensduur van 10 jaar ;)