Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Styling, body, verlagen, spoilers enz
Door jon
ben van plan om een schroefset voor mijn syncro te gaan halen.
maar weet nog niet welke.
zat zelf te denken om de FK Silverline X RVS (Koni) schroefset VW Golf 3 Syncro te kopen.
http://www.carfantasy.nl/product_info.p ... 9edf8dc30b
wat vinden jullier ervan, ik hoor het graag?
ik neem aan dat dit wel een goeie schroefset is..
kunnen jullie mij hier meer over vertellen voordta ik het gaat aanschaffen.
of het goed is...
de reden wrm ik het wilt aanschaffen is omdat het van rvs is en in hardheid te stellen is..
Door Jochem
Je link is niet compleet...

Ik ben er niet heel bekend mee. FK was een redelijk goed merk, dacht ik...

Je weet dat je een syncro niet zomaar omlaag kunt draaien he? Dan klopt de wielvlucht achter niet meer. En dat is niet te corrigeren zonder veel laswerk: hij is niet verstelbaar.
dus let op, anders heb je elke 5000 km nieuwe banden nodig ;)
Door jon
huh, dat snap ik niet. hoe bedoel je de wilevlucht?
Door Jochem
Ik weet niet precies hoe het zit, maar het volgende is mij verteld:

De standaard VR6 heeft een achteras die kantelt in de lengterichting van de auto. Geen probleem dus als je hem later zet, aangezien de wielen recht omhoog en omlaag gaan.

De Syncro heeft ivm de achterwielaandrijving achter twee draagarmen, net als voor.
Afbeelding
Afbeelding
Die draagarm zit dus niet helemaal recht, met als gevolg dat je wiel kantelt als je hem lager zet.
Dat is de wielvlucht. De bovenskant van het wiel staat dichter bij de auto dan de onderkant. Het gevolg is dat je band aan de binnenkant alle kracht krijgt en 10x zo snel afslijt.

Voor kan je dit compenseren met behulp van de twee fuseebouten bij het uitlijnen. Achter zit dat niet zo vast, dus moeten de ophangpunten voor de draagarmen anders gelast worden.
Door jon
ooh op die manier op andere forum las ik daar nix over..
maar ik weet nu wat je bedoelt.. zal ff rond vragen of het egt zo is..
voordat ik die schroefset gaat kopen..
Door Mad_Uwe
Is de hoeveelheid die toeneemt ook bekend? Bij BMW neemt het negatief camber ook behoorlijk toe en dat kun je bij de achterwielen ook altijd goed zien maar het wordt wel gedaan. Voor heb ik met de VR6 1 graad negatief camber en dit zie je al wel iets in de bandenslijtage. Bij BMW wordt tot 3 graden aangehouden waarbij 3 graden ideaal voor het circuit is.

Een goede schroefset hangt af van je budget. Ik meen dat niet alles even top is van FK maar de duurdere sets wel aardig goed zijn. Verder is FK een goede set voor het geld en Bilstein heeft een mooie B14 en B16 set. Als het echt wat mag kosten dan zijn Intrax en AST goede opties.

Zelf vind ik Bilstein goed voor het geld dat het kost, ik heb zelf de niet verstelbare B8 dempers.
Door Jochem
ik heb met een ervaren monteur uit de racerij hierover gesproken: negatief camber is echt alleen interessant voor circuitgebruik, want dan ligt hij als een blok op de weg: je past het zelfs aan aan het circuit, als er bijvoorbeeld meer bochten naar rechts zijn, dan naar links... MAAR: bij straatgebruik is het ivm bandenslijtage heel erg af te raden! Als je maar een half uur 120 km/uur rijdt op de snelweg, ben je al een stuk band kwijt, om maar zo te zeggen.

De vr6 heeft een grote casterhoek: vandaar ook die "plusophanging" die anders is dan die van normale golfjes. Een caster (askanteling) betekent, dat je camber automagisch verandert als je stuurt. Bij de VR6jes neemt het camber dus al flink toe in de bochten! hij raadde mij aan m'n wielen weer recht te zetten, tenzij het een puur circuitauto zou worden.

Achterbandenslijtage is al een probleem bij syncro's, dus ook hier af te raden om het erger te maken
Door Mad_Uwe
Qua rijden heeft eenieder zo z'n voorkeur natuurlijk (met name op het circuit) maar de relatief grote caster verbaast me niet. De banden zijn nu 2000km oud en je ziet gewoon meer slijtage aan de binnenkant van het profiel. Het insturen gaat wel erg lekker moet ik zeggen en de feedback en stabiliteit in de bocht is erg goed.

In dit verhaal gaat het om de achteras en aangezien die niet meestuurt zou de camber best mee kunnen vallen die ontstaat lijkt me. Slijtage zou dan te doen kunnen zijn net als bij BMW.
Door Jochem
voor zover ik het gehoort, is het een grote syncro-nono, maar goed... 't is niet mijn auto...

Ik zal trouwens eens een fototje maken van mijn banden met standaardhoogte... volgens mij zijn die aan de binnenkant ook al meer versleten...