Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Styling, body, verlagen, spoilers enz
Door northpole
DragonVR6 schreef:
MeMoRy schreef: Tadaa!

Nu nog lichtgevende wijzers ;)

oeps... bewogen
He MeMoRy,

Ik hoorde dat jij bij de forumleden aan gratis inbouw van blauwe LED interieur verlichting deed?????

Ik zal direct even een lijstje gaan samenstellen van mensen die nog meer willen:

1. DragonVR6
2. Northpole ( damn it, als ik lui kan zijn dan doe ik dat :P )

lollol.gif lollol.gif
Door Jochem
haha, nou ik wil het best wel helpen met de jongens die hebben geholpen met die bougies vervangen ;) (I scrach your back, you scrach mine :P )
Anders: 40 euro per uur! :P hahaha

Maar moet nog even wachten... om een of andere duistere reden zijn er bij mij nu al twee 3mm uitgevallen. :s
Dat kan om een aantal redenen:
- de chinese goedkope LEDjes zijn wel erg goedkoop=slechte kwaliteit
- de weerstanden zijn verkeerd gedimensioneerd, ofwel te veel stroom door de LEDs (accuspanning loopt soms zo 14-15 volt, met soms zelfs behoorlijke pieken)
- de soldeerverbindingen trillen los (nog niets los zien hangen... anders zou het ook niet erg veilig zijn: *poef* zekering van licht door...midden in de nacht... :s)
- de LEDs beschadigen bij solderen. Ik merk dat het plastic gewoon smelt door de temperatuur. Dan doen ze het misschien nog even, maar zijn veel kwetsbaarder.
- LEDs worden te heet. Op zich moeten ze tegen die 20 mA kunnen die ik er nu doorheen stuur. Maar de LEDs zitten echter niet in de open lucht.

Ik zal mijn bevindingen binnenkort opschrijven. Ik zal de duitse handleiding ook naar het Nederlands porten ;)

Ik zal alvast wat uitleggen over de weerstanden.
De LEDs/lampjes die standaard in de auto gebruikt worden zijn geschikt voor 12 volt (niet de hele kleine die in het dak/display zit, de zgn. SMD). Voor de LEDs betekend dat de er een weerstand ingebouwd zit: iets wat de LEDs die je standaard in de winkel koopt /niet/ hebben!
Nou kan je naar de winkel gaan en LEDs voor 12 volt kopen, maar die zijn niet altijd beschikbaar of misschien duur. Wil je elke LED kunnen gebruiken, dan moet je er zelf een weerstand bij plaatsen. (Anders knallen die zo kapot)

De weerstandswaarde die je moet hebben is onder andere afhankelijk van de kleur. Zo heb je voor blauwe leds een kleinere waarde nodig dan voor rode. dit staat vaak bij de LEDs. Voorbeeld:
Blauwe LED: spanning 3,5 V, stroom 20 mA.
Dan moet over de weerstand 12V-3,5V = 8,5 volt vallen. De waarde die je moet hebben is dan 8,5volt / 0,02 A (20 mA) = 425 ohm. 425 ohm is echter niet standaard, dus mensen pakken voor de veiligheid de eerst volgende hogere: 470 ohm.

Heb je nou twee LEDs in serie, dan kan je hun individuele spanningen optellen, dus 2 blauwe leds: 3,5*2=7 volt. Dan hoeft de weerstand nog maar (12-7)/0.02= 250 ohm te zijn.

En zo ook voor 3... Let er alleen op dat je niet te veel LEDs in serie zet: de spanning die over die LEDs valt is namelijk niet zo constant. Daardoor zouden ten eerste niet alle LEDs even fel gaan branden, maar ten tweede kan hij ook te groot worden, waardoor de LEDs doorbranden. Je wilt eigenlijk altijd een weerstand gebruiken...
Door Jochem
Ik zie nu dat ik in een totaal verkeerd topic zit te posten... deze gaat over plasma-tellerplaten, niet over blauwe binnenverlichting... :-#
ik open binnenkort wel een nieuwe... ;)
Door Griz
gesplitst.... :)
Door Coen Smulders
dus jij kan de blauwe verlichting inbouwen?? misschien samen met de tellerplaten??
Door Jochem
Nou, laten we het zo zeggen: ik heb het wel eens gedaan ;)

M'goed:
Ik heb net een paar van de LEDs vervangen.... die waren om een of andere reden doorgebrand...
Heb de weerstand ook direct verhoogt naar 550 ohm... misschien houden ze het nu wat langer uit... zo niet, moet ik een andere bron van LEDs vinden...
Door benvr6
hey ik heb ze de volgende dag gelijk gehaald in essen plasma teller platen k heb alleen rode leds gekocht bij mij staat er op de led's 12v 3w......heeft de duitser me in de handen gedrukt van maxxtune deze zijn dan voor achter de digitale klokjes kan dat kloppen?

mvg benvr6
Door Mars
Check de volgende links, misschien hebben jullie er wat aan.

Hier een uitleg hoe LED's werken:
Hoe werken LEDS

En hier 2 sites met in en ombouw uitleg voor andere verlichting:
CK222
Blauetacho.de

De LED's die ik gebruikt heb, heb ik bij weltec besteld, snelle en goede service.
Wiltec

Zelf heb ik het meeste gehad aan de CK222 site omdat hier veel duidelijke foto's op staan.
En bekijk het allemaal ff goed, er zijn dacht ik zo 4 verschillende typen dashbordtellers gebruikt!

En wil je nog tips hebben of heb je nog vragen.
Stel ze dan, misschien kan ik jullie nog helpen.

Succes met ombouwen!
Door Jochem
Bedankt voor de links!(ik had blauetacho.de wel, maar nog niet hier gepost ;) )
Niet iedereen is even goed in Duits, dus ik zal binnenort een vertaling posten...

12 V 3W?!?!?!?! 3 watt is 3/12= 250 millampere... dat is 10 keer zoveel als leds meestal gebruiken!!!
-of je hebt HEEL veel licht
-of er wordt heel veel ergens nutteloos opgestookt
-of het is 12 V 0.3 W

Ik hoop ook dat je LEDs in de klokjes passen. Bij mij zaten er 4 micro-LEDs (SMD)
Het kan ook zijn dat de LEDs zijn voor je instrumentverlichting, dus ter vervanging van de twee gloeilampjes die je platen van voren verlichten. Daar heb je idd wat meer licht nodig...
Door diekale
Moet je ook niet in het Nederlands tegen hem kletsen Ben ;)
Door Jochem
Of je moet een lasbril gebruiken om je display af te lezen ;)

Even mijn info... Gedaan:
  • elektrische ramen rechts 2*3mm + 2*470 ohm
  • elektrische raam links 3mm + 470 ohm
  • spiegel 4*3mm + 2*255 ohm (bij mijn werk hebben we grote voorraden bijzondere weerstanden) serieschakeling
  • achterruitverwarming 3 mm + 470 ohm
  • schuifdak 3* SMD led + 30 ohm SMD weerstand (zat 2 kilo-ohm in! de leds gingen niet eens aan!)
  • lichtschakelaar 6*3 mm + 2*470 ohm + 2*255 4*550 ohm (heb doorbranders gehad)
  • verwarming 3*3mm+ 75 3*550 ohm, 4*5 mm 30 graden + 2*255 ohm en 2*5mm 120 graden blauw en 1*5 mm rood + 75 ohm (normaal maar 1 gloeilampie!) (weer doorbranders)
  • teller display 4*SMD led
  • teller verlichting 6*5 mm 120 graden LED + 3* 255 ohm
Je hebt dus vooral veel 3mm leds nodig

Tips:
  • de weerstand bij de teller display mag ook vervangen worden. Nu gaan de leds uit als ik te veel dim
  • wanneer je leds bij de teller verlichting plaatst, zorg dan dat ze dicht genoeg bij de opening zitten. Ik heb nu een schaduw rand Sad Moet ik nog een keertje fixen... Gelukkig geven mijn plasma-teller platen zelf licht Mr. Green
  • Ik ben wel erg tevreden over de 120 graden leds. Geen oneffenheden.
  • Je verwarming kan je beter doen met veel kleine leds. Dan is het licht gelijkmatiger verdeeld.
  • Belangrijk: Let bij het openmaken van de schakelaars dat je niets kwijtraakt! Er zitten namelijk veren in die de neiging hebben eruit te springen...
Door Mars
MeMoRy schreef: Tips:
  • de weerstand bij de teller display mag ook vervangen worden. Nu gaan de leds uit als ik te veel dim
Hoe bedoel je dit? Waar zit deze weerstand?
Door Jochem
op de printplaat van de tellerplaten... Waar precies zou ik uit moeten zoeken.... maar dan moet ik hem weer openmaken en lossolderen, dus liever niet... het werkt nu goed genoeg...
Door Mars
Je kan m niet toevallig hier op zien?

Afbeelding

Of hierop?

Afbeelding

En wat voor een weerstand zou ik dan moeten plaatsen?
Door Jochem
Ik kan hem niet goed zien... Er zijn zgn. Via's gebruikt (dat zijn die puntjes waarmee je van de ene kant van de print naar de andere komt), waardoor ik het spoor niet goed kan volgen...

Wat je zou moeten hebben: nou, blauwe LEDs gebruiken 3,0 tot 3,5 volt, dus ga voor de veiligheid uit van 14 volt input (wil nog wel eens fluctueren) en twee keer 3 volt (leds lijken per 2 geschakeld):
14- (2*3) = 8 volt / 20 mA = 400 ohm.

Als blijkt dat alle 4 de LEDs in serie zijn geschakeld is het natuurlijk een ander verhaal, maar daar ga ik niet van uit.
Ik zeg ook niet dat de Leds het niet doen wanneer je de weerstand niet vervangt hoor! Ze zijn alleen wat zwakker.

Let ook op de pinnekes van de LEDs: ik had heel onhandige 4-pins LEDs
Code: Selecteer alles
  ___
 /   |
|1  2|
|    |
|3  4|
|____|
Waarbij 1, 2 en 3 (of zoiets) doorverbonden waren met elkaar! Simpelweg de LED op dezelfde plek monteren gaf dus kortsluiting. Die plek is namelijk bedoelt voor 2-pins LEDs. Ik moest dus een pootje verwijderen (afbreken) om dat te omzeilen. Controleer eerst even met een multimeter (ohm) of dat bij jou ook zo is. Je kan ook met een 550 ohm weerstand op 12 volt controleren of je LED het sowieso doet.
Door golf2fan
MeMoRy schreef:(accuspanning loopt soms zo 14-15 volt, met soms zelfs behoorlijke pieken)
Ik zal alvast wat uitleggen over de weerstanden.

Dan moet over de weerstand 12V-3,5V = 8,5 volt vallen. De waarde die je moet hebben is dan 8,5volt / 0,02 A (20 mA) = 425 ohm. 425 ohm is echter niet standaard, dus mensen pakken voor de veiligheid de eerst volgende hogere: 470 ohm.
Wellicht is het al gepost maar dan nog maar eens van mij.
Volgens mij is bovenstaande sommetje niet helemaal ok

Max spanning zeg je zelf is iets van 15V. En dat kan best kloppen want de dynamo moet de 12V accu opladen.

Dus worstcase:
15 - 3.5 = 11.5
11.5 / 0.02 = 575 Ohm
Dus weerstand >= 575 Ohm
Vermogen weerstand >= 0.02 * 0.02 * 575 >= 230mW (Pas op met vermogen van SMD weerstanden)

De lichtopbrengst is nu wel afhankelijk van de boordspanning/accuspanning.

Grtz,

Jeroen
Door Jochem
idd, je hebt gelijk.
Had mezelf later al gecorrigeerd. Heb ook al doorbranders gehad... (al weet ik niet zeker of dat daar aan lag...)
Een beetje meer stroom in niet heel erg, maar minder=langere levensduur (maar minder licht)
Doe maar 1 led 600 ohm
2 leds 450 ohm
3 leds (liever niet, anders) 300 ohm

Let idd ook op met SMD weerstanden: die moeten groot zijn (R1206 formaat) om tegen de 1/4 watt te kunnen. andere weerstanden ook 1/4 watt (of meer)...

Verder was bij mij de lichtopbrengst al afhankelijk van de boordspanning... alles was bij mij al led...

(ik moet echt eens tijd vinden om hier een hinweis van te maken)

edit: net een hoop gedemonteerd en 600 ohm weerstanden geplaatst... kijken hoe dat bevalt...
edit2: ziet er net zo fel uit! en is veel veiliger! Tip dus...
Door diekale
Wanneer ik Chinees wil, dan ga ik dat wel halen om op te eten. Tegen de tijd dat dit bij mij nodig is zijn jullie welkom om het in mijn wagen te bouwen met een pilsje erbij :lol:
Door Jochem
Ow, als je het wilt, wil ik je dan graag ten dienst zijn.