Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Motor tuning, chip enz
Door Jochem
Er zijn heel veel factoren die daarvoor belangrijk zijn:
- luchttemperatuur (bij luchtfilter)
- turbotemperatuur (in kleine mate)
- turbodruk
- intercooler efficiëntie
- luchttemperatuur (bij intercooler)
- etc

Voorbeeld: ik draai op 0.65 bar. Stel de luchttemperatuur bij de inlaat is 25 graden. Dan zorgt het samendrukken van de lucht als een temperatuurstijging van 71 graden! Er komt dus lucht met 96 graden uit de turbo.
Bij 1.2 bar is dat 25+114=139 graden!
Maar als je motor nu warm wordt, zuigt de luchtfilter onder de kap natuurlijk die warme lucht aan.

De intercooler efficiëntie is weer verschillend per intercooler. Ook de plaatsing is belangrijk en de snelheid waarmee de lucht erdoor stroomt (zowel de rijwind als de lucht uit de turbo). En de temperatuur van de lucht is hier ook weer belangrijk.
Een erg goede intercooler koelt maar zo'n 70% (vaak dus minder): dat is dus bijvoorbeeld die 139 graden(turbolucht) - 25 graden(rijwind) * 70% = 80 graden.
Na de intercooler is de lucht dan dus 139-80 = 59 graden.

Maar wil je het echt weten, plaats dan snelle thermometers.
Laatst gewijzigd door Jochem op 14 dec 2011, 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door benvr6
heb je doet berekend of heb je ook meters in de syncro?

ben namijk benieuwd als ik een watergekoelde intercooler pak die genoeg koelt icm met een 70gr thermostaat.
zie wel veel voordelen
kleiner makkelijk weg te werken
en minder drukverlies

sommige autos gebruiken al watergekoelde standaard dus moet wel goed werken lijkt me
jaguar bvb
Door Jochem
berekent met een internettool.

70 graden thermostaat zorgt voor een KVS temperatuur van ~80 graden.

Het verschil tussen 139 en 80 is veel kleiner, dus een 70% intercooler zal nog maar 41 graden koelen.
Maar ja, 70% haal je niet... zo'n intercooler is namelijk veel kleiner! Dus ga maar uit van maar 30 of 20 graden koeling... Dat is heel wat anders dan de 80 graden van een front intercooler.

Maar eigenlijk moet een waterintercooler ook niet op de KVS, maar op een eigen circuit.

Een verder probleem met waterintercoolers is dat het water door de hete lucht ook langzaam opwarmt en de koelefficiëntie langzaam omlaag gaat. Daardoor kan je in de problemen komen op warme dagen.
Om dat te vertragen moet je een groot reservoir hebben (denk aan 20 liter = 20 kg erbij!)
Waterintercoolers worden volgens mij vooral gebruikt door dragracers, omdat het water dan niet de kans heeft om op te warmen.

Er zijn ivm gewicht toch maar weinig auto's met turbo uitgerust met een waterintercooler.
Door Jochem
hmmm, te slechte koeling is wel vragen om problemen: dan moet de compressie echt laag zijn en de ontsteking laat. Anders krijg je detonatie...

Zijn genoeg vr6 turbos gesneuveld door detonatie...
Afbeelding
Door Jochem
tip (ook met andere dingen): vraag het aan degene die de chip gaat schrijven... als die tenminste ervaring heeft ;)