Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Motor tuning, chip enz
Door ricnl
#209297
hallo ik heb een vr6 2.8
en zal graag meer koppel wille hebben
dus dagt aan een race vlieg wiel maar
hoe lan ben ik hier mee bezit en is het zelf te doen :?
Gebruikersavatar
Door tempel
#209302
Koop een turbo , je krijgt niet meer koppel door een vliegwiel.Je verandert de karakteristiek van de motor wel , klimt wat sneller in toeren. Als je een beetje handig bent en over het juiste gereedschap beschikt , en wat sleutelervaring hebt moet het wel lukken binnen een dag . Iets zegt me echter dat dat niet het geval is :lol:
Door nijhoff
#209306
tempel schreef:Koop een turbo , je krijgt niet meer koppel door een vliegwiel.Je verandert de karakteristiek van de motor wel , klimt wat sneller in toeren. Als je een beetje handig bent en over het juiste gereedschap beschikt , en wat sleutelervaring hebt moet het wel lukken binnen een dag . Iets zegt me echter dat dat niet het geval is :lol:
+1 denk ook dat dat niet zo is anders had hij die vraag niet hoeven te stellen maar goed
het is dus geen klus die je zo ff klaard en als je van plan bent om voor je deur te doen vergeet het dan ook maar want een brug is wel een must.
Gebruikersavatar
Door v-power84
#209339
pimS schreef:Ik zou een powerfilter kopen
tempel schreef:Of je kop af laten vlakken :lol:
Bahbah wat een reacties :lol: Niet serieus nemen a.u.b. :wink:

Als je meer koppel wil kun je beginnen met euro98 te tanken, door de klopsensoren in het blok past de ecu zich hier op aan en zou je theoretisch 5nm meer koppel moeten krijgen..

Meer koppel nodig? Laat de auto chippen bij bijv. de vr6specialist(zijn wel meerdere bedrijven die dit doen).

Nu heb je eigenlijk wel het onderste uit de kan gehaald zonder maar iets motorisch te veranderen..

Voor meer vermogen/koppel, zul je motorische aanpassingen moeten gaan doen...
Scherpere nokkenassen(i.c.m. chip op maat), VSR/Schrick inlaat(met bijbehorende computer), opboren naar 2,9/3,0/3,1 liter, turbo/compressor etc..

Bovenstaande moet je uiteraard rekenen op bedragen met 3 nullen...
Door nijhoff
#209340
spaghetti spruitstuk
beru bougiekabels
betere bougies met meer vonk
inlaat flowen
powerfilter
compleet uitlaatsysteem
Gebruikersavatar
Door tempel
#209351
nijhoff schreef:spaghetti spruitstuk
beru bougiekabels
betere bougies met meer vonk
inlaat flowen
powerfilter
compleet uitlaatsysteem
Ga je eerst serieus doen , kom je met dit soort voorstellen :lol: Spagettie , levert haast niks op , origineel spruitstuk is erg goed. Bougies en bougiekabels moeten sowieso goed zijn , anders loopt hij beroerd. Inlaat flowen is onzin ,kost een hoop geld ,levert praktisch niks op. Powerfilter , leuk voor het geluid , levert op een standaard motor niets op. Kompleet uitlaatsysteem met minimale diameter van 63mm met metaalkat of zonder kat levert op standaard motor ongeveer 5pk op , ben je wel nodig bij turbo ombouw . Chippen van standaard auto 7 tot (optimistisch) 15 pk , schiet ook niet op.

Kortom , serieus meer vermogen: turbo of compressor + chip op maat +uitlaatsysteem+luchtfilter.

Maar als onze newbie de zoekfunctie even had gebruikt had hij deze vraag niet hoeven te stellen :mrgreen:

Had hij ook kunnen lezen dat traditionele tuning op een VR6 oa vanwege het slechte inlaattraject heel duur is.
220 pk met een atmosferische motor is mogelijk maar kost meer als een turbo/compressor ombouw.
Oettinger en Abt leverden in 1995 ongeveer 200 pk 2.8 VR6 en , daar waren de nokkenassen vervangen , ECU aangepast , kop geflowd en einddemper vervangen . Kostte toen, via de dealer , onder garantie 5000 gulden.
2.9 leverde 220 pk. 16 jaar geleden , grote serie. Zal nu iets meer kosten :lol:

Topicstarter heeft zich inderdaad niet voorgesteld , zal me benieuwen of we hem nog terugzien :roll:
Laatst gewijzigd door tempel op 02 mar 2011, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Madness
#209363
Ricnl,

Door een vliegwiel te plaatsen zal je dus geen meer koppel creëren.
Zoals een aantal members hebben aangeven om meer koppel te willen moet je echt gaan denken om geblazen te gaan rijden met de vr.

Voor de rest als je werkelijk geïnteresseerd ben in de vr6 motoren, stel je dan alle eerst eens fatsoenlijk hier voor.
Kom daarna maar met je vragen dan zullen wij ons best doen om je verder te helpen.
Gebruikersavatar
Door tempel
#209413
Joey , jij bent te goed voor deze wereld :lol: ,die dingen die jij nu noemt ,nokken uitlaat en chippen(op maat) kosten best wat geld en leveren niet zo veel op qua vermogens winst. En dan moet de basis goed zijn , Vr6 is minimaal 15 jaar oud met meer als 200.000 op de klok in de meeste gevallen.Remmen en koppeling+vliegwiel leveren geen vermogenswinst op.
Gebruikersavatar
Door JoJovr6
#209419
Ik weet het honnepon :oops:

Nee maar dat is zo, alleen dan heb je n/a wel alles wat je kan doen..
En je vliegt sneller door je toeren heen, waardoor het lijkt alsof je meer pk en koppel heb :mrgreen:
Maar n/a tunen is gewoon een hell. Jammer dat ik nooit bij die bankmeetingen was.
Zou me echt suf gelachen hebben om die teleurgestelde blikken :P
Gebruikersavatar
Door klamath
#209447
JoJovr6 schreef:Ik weet het honnepon :oops:

Nee maar dat is zo, alleen dan heb je n/a wel alles wat je kan doen..
En je vliegt sneller door je toeren heen, waardoor het lijkt alsof je meer pk en koppel heb :mrgreen:
Maar n/a tunen is gewoon een hell. Jammer dat ik nooit bij die bankmeetingen was.
Zou me echt suf gelachen hebben om die teleurgestelde blikken :P
die van mij was inderdaad bagger toen... 169pk,.. inclusief VSR. (maar dat bleek hem in een slecht gechipte ECU te zitten... na de chip op maat zat die toch op 193pk.. niet slecht voor een standaard 2.8 blokje. :mrgreen:


IIg levert een lichter vliegwiel geen vermogenswinst op. met een standaard motor doet het (blijkbaar) de motor feller aan voelen. Als je scherpere nokkenassen wilt plaatsen, zou ik wel oppassen dat je er geen te licht vliegwiel op zet (zowiezo moet je oppassen dat het vliegwiel niet te licht is.)
met een te licht vliegwiel zal de motor belabberd stationair draaien, en ook regelmatig afslaan.
Als je inderdaad vermogenswinst wilt halen met je VR6, zou ik voor 268 graden nokken gaan, evt een spaghetti uitlaat spruitstuk er bij (maar dan moet je van 't geluid houden) endan een chip op maat er overheen.

Wat in ieder geval zo al helpt is euro98 tanken. loopt een VR6 motor een stuk mooier op. (regelmatige stationair, loopt mooier door de toeren heen, en heeft merkbaar ietsje meer vermogen als op 95 )
Gebruikersavatar
Door Madness
#209482
Richard heeft zich nu netjes voor gestelt, deze topic heb ik nu dus opgeschoond.

Hou het een beetje on topic mensen. Een geintje is altijd welkom hier maar dwaal niet af naar iets wat totaal geen meerwaarde heeft voor de topic starter/forum.