Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Motor tuning, chip enz
Door KaRaKaN
Even voor de liefhebbers tussen ons.

Mij werd altijd verteld dat er geen 100 octaan benzine verkocht werd in Nederland enzv.
Heb uiteindelijk een tankstation gevonden waar je WEL 100 octaan kunt tanken.

Bij een aantal Gulf tankstations in Nederland heb je de Challenger benzine. Deze is 99/100 octaan.

Zie : http://www.gulf.nl/fileadmin/user_uploa ... enzine.pdf

Als je wilt weten waar je deze kunt krijgen moet je ff op hun site kijken. Er zijn maar een aantal tankstations die dit hebben.
Door Jochem
=D>

edit: dichtsbijzijnde zit in Wijchen!! ](*,)
Laatst gewijzigd door Jochem op 28 dec 2010, 16:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Door klamath
ouch, 1,704 de liter.

Ik tank zelf altijd 98 in duitsland. betaal ik daar hetzelfde als in nederland voor de 95, en op die 98 loopt die merkbaar beter als op 95.
Door SteefVR6
Jochem schreef:=D>

edit: dichtsbijzijnde zit in Wijchen!! ](*,)
+1
Gaat 'm niet worden vanuit Venlo ;)
Door ATi
Heeft geen zin bij een standaard VR6, tenzij je de chip erop hebt aangepast... :mrgreen:

VR6 heeft met 98 5 Nm meer,
Door KaRaKaN
Denk je dat het bij mij wel nut heeft ? is gechipt bij vr6spec met 98 benzine. Neem aan dat dat inhoudt dat je minimaal 98 moet tanken en dat hoger altijd welkom is :mrgreen:
Door ATi
Dan moet je zeker weten dat ze de mapping/herkenning van RON 100 er ook hebben ingeprogrameerd, en anders zou ik gewoon eens een telefoontje wagen aan de vr6spec... dan weet je het zeker...
:mrgreen:

de klopensoren herkenen namelijk de pingel (detoneren) in de motor, als deze optreedt kan de ecu daar op reageren, stel je zou RON 91 tanken, heb je kans op motorschade door pingelen (dat geldt voor alle VR6-jes)

Het komt er op neer:

Indien de motor volgens fabrieksopgave geschikt is en afgesteld staat voor gebruik van RON 95 benzine heeft het geen enkele zin om RON 98 te gaan tanken omdat de motor er niet sneller of beter door gaat lopen, andersom kan het wel problemen gaan opleveren. Dit geld natuurlijk ook wanneer er RON 98 voorgeschreven staat en je gaat RON 100 Tanken.
Door klamath
ATi schreef:Heeft geen zin bij een standaard VR6, tenzij je de chip erop hebt aangepast... :mrgreen:

Alleen loopt de VR6 met 98 wel merkbaar beter (een stuk spoepeler.) stationair loopt de golf van m'n moeder bijvoorbeeld perfect stationair op 98, en net niet op 95.
Door SteefVR6
klamath schreef:
ATi schreef:Heeft geen zin bij een standaard VR6, tenzij je de chip erop hebt aangepast... :mrgreen:

(een stuk spoepeler.)
:lol:
Sorry, maar ik kon het niet laten...
Door oppertodd
Afgelopen zaterdag Gulf Challenger Benzine in Woerden getankt.
Moet zeggen dat inderdaad de koude start lekkerder gaat.

Of is dat de 'placebo'-effect???? :lol:
Door Northpole
nope niks placebo effect.... tank als je tank leeg is maar een paar liter 95.... en kijk hoe beroerdt je wagen dan loopt ;) durf te wedden dat je voortaan die extra centenuitgeeft voor de ron 100 ;)
Door ATi
Ja, is idd mogelijk, omdat hij een hogere waarde heeft dan RON 95, dus de ecu stelt max bij wat ie kan herkennen tot 98 RON, volgens een pdf van hun (zie onder)

maar denk nu niet dat wanneer je RON 99/100 tankt hij nog beter en of harder gaat lopen, de herkenning in de ecu gaat maar van RON 95 t/m 98 :wink:

pdf:

http://www.gulf.nl/fileadmin/user_uploa ... enzine.pdf
Door oppertodd
Ik zie staan :
Research Octaangetal (RON) Min. 99
Motor Octaangetal (MON) Min. 85

Je hebt het over RON minimaal 85. is dat hetzelfde als MON dan?

ATi schreef:Ja, is idd mogelijk, omdat hij een hogere waarde heeft dan RON 95, dus de ecu stelt max bij wat ie kan herkennen tot 98 RON, volgens een pdf van hun (zie onder)

maar denk nu niet dat wanneer je RON 99/100 tankt hij nog beter en of harder gaat lopen, de herkenning in de ecu gaat maar van RON 95 t/m 98 :wink:

pdf:

http://www.gulf.nl/fileadmin/user_uploa ... enzine.pdf