Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Motor tuning, chip enz
Door klamath
THE-WISHMASTER schreef:Gisteren met Jaap van speedcenter op cursus gezeten voor leermeester en hij zei mij dat een spagettie spruitstuk 0% winst is :? :mrgreen:
Het koppel veranderd maar alleen het werkgebied wordt veranderd maar je krijgt er niet meer koppel van :wink:
Ook vertelde hij mij dat met andere nokken en de juiste software er ong. 215 PK te halen is :shock: =P~
Spaghetti spruitstukken worden ook vaak icm met scherpere nokkenassen gebruikt. scherpere nokken voor meer vermogen (alleen verschuift het koppel omhoog in je toerenbereik) en een spaghetti spruitstuk om dit koppel weer iets naar beneden in het bereik te halen. (door de tegendruk op het juiste moment bij de uitlaatklek die op dat moment open staat te hebben, heb krijg je een betere cilinder vulling als je overlap hebt met de in en uitlaat kleppen.
Temisnte, voor zover ik weet was dat het hele nu van een spaghetti spruitstuk. kan het uiteraard mis hebben.
Door nijhoff
sezer58 schreef:Super!

Met de montage moet je weg ff een platte (grote) schroevendraaier ertussen zetten(slaan) en dan is het zo gedaan..
Het zorgt nu echt voor een heerlijk geluid en begint eerder te trekken :mrgreen: Ben blij dus..
precies zoals ik al zei dus hij glijd er dan echt soepel op en hij word ook meteen mooi oliegekleurd als je er een dag mee rijd i'm loving it!
veel speel plezier :twisted:
Door sezer58
Gisteren op de a4, reed 160 ofzo en toen hoorde ik opeens een harde geluid 'TAK'... ik dacht echt, SHIT WAT WAS DAT :evil:

toen elke keer als ik gas gaf, hoorde ik m'n kleppen..
Ik meteen aan de kant gezet en ff motorkap open..

Een harde brom, spaghetti is dus ergens losgekomen maar waar :roll:

Maandag maar eens langs de garage..
Door Northpole
gaat meestal los op de moeilijkste plek van montage als je voor het blok staat aan de rechterkant uiterst rechts snap ook niet dat ze je niet hebben verteld dat je na de eerste keer dat ie goed heet is geworden je het nog een keer moet nadraaien.... anders heb je kans dat ie los schiet op de lastigste plek ( deze wordt meestal ook niet goed vast gedraaid omdat de buizen in de weg zitten.

Daarom heb ik toen het blok volledig eruit gehaald zodat ik er goed bij kon ;) niks nadraaien gewoon op het juiste moment vast gezet en geen gezeur met nadraaien ;)
Door Jochem
Ja, en als je er snel bij bent, dan is er nog niets beschadigt

Uitlaatgassen zijn namelijk zo heet dat ze na een tijdje een kanaal in je kop smelten.
Door bekir83
Jochem schreef:Ja, en als je er snel bij bent, dan is er nog niets beschadigt

Uitlaatgassen zijn namelijk zo heet dat ze na een tijdje een kanaal in je kop smelten.
:shock:
Door sezer58
OKE :|

Nja, het is dus gebeurd toen ik onderweg was naar Amsterdam, heb daarna nog wel in totaal 70km gereden.. voor de rest gewoon niet..
Hoop dus dat ik nog wel op tijd ben :D
Door Richard VR6
Scheelt weer een hoop zorgen man :mrgreen:
Ik lees op sommige verkoop site's dat het vermogen met 10% stijgt met een rvs spaghetti spruitstuk?
Lijkt mij een beetje overdreven!
Of zijn dit echte vermogens toename?

Gr.Richard
Door Northpole
heb je het bovenste stuk niet gelezen???? nee het verlegt je koppelkromme wat lager ... hierdoor trekt je auto eerder op want de maximale nm's komen wat eerder in werking dan met het standaard spruitstuk.... en juist daardoor is het het beste als je dan meteen wilde nokkenassen erin zet want die geven die compenseren weer voor de verlaging van de koppelkromme...

ja je auto voelt sneller omdat ie harder optrekt dan daarvoor maar je krijgt er geen enkele pk bij het motor karakter veranderd van plotseling sleurend naar veel sneller sleurend.

Een voorbeeld: mijn oude 2,8 begon rond de 3000 toeren pas echt te trekken. Met spaghetti was dat bij 2750 toeren maar het trekken hield ook wat eerder op dan normaal ...
Door Richard VR6
Northpole schreef:heb je het bovenste stuk niet gelezen???? nee het verlegt je koppelkromme wat lager ... hierdoor trekt je auto eerder op want de maximale nm's komen wat eerder in werking dan met het standaard spruitstuk.... en juist daardoor is het het beste als je dan meteen wilde nokkenassen erin zet want die geven die compenseren weer voor de verlaging van de koppelkromme...

ja je auto voelt sneller omdat ie harder optrekt dan daarvoor maar je krijgt er geen enkele pk bij het motor karakter veranderd van plotseling sleurend naar veel sneller sleurend.

Een voorbeeld: mijn oude 2,8 begon rond de 3000 toeren pas echt te trekken. Met spaghetti was dat bij 2750 toeren maar het trekken hield ook wat eerder op dan normaal ...
Nee had ik nog niet gelezen!
Bedankt voor de uitleg,het leek mij ook al overdreven dat je 17,2 pk of te wel 10% vermogens toename heb,alleen door een ander spruitstuk :mrgreen:
Je moet eens weten wat voor bullshit er word geschreven over pk's.
Heb jaren een dikke E36 325i Coupe gehad totaal omgebouwd naar M3,daar lag een E36 M3 3.2 liter blok in 321 pk
Dan had je van die vogels die vertelden met een standaard 325i blok 300 pk er uit te toveren :lol: :lol: :lol:
Ja snelle chip,spaghetti spruitstuk katvervanger.
Daar haal je nooit van zijn leven 300 pk mee!
Ik vind het allemaal bullshit.
Vaurechts en Jochem zijn pas echt snel,met hun turbo 8)
Maar daar zit dan ook meer dan 10000 euro in.
Kijk dan heb je wat.
Laatst gewijzigd door Richard VR6 op 20 dec 2010, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Northpole
sezer58 schreef:Dr was niks man, was 1 van de 2 moeren die dr gwn op zaten.. nieuwe moer d'r in en nu wel strak aangedraaid :roll:
die bout had je beter vast kunnen draaien met uitlaatpasta ;) dan blijft ie tenminste op zijn plaats ;) ( ps heb je er zo'n koperen o-ring meegenomen in de montage? als je dat niet hebt gedaan is dat wel een aanrader ;) )
Laatst gewijzigd door Northpole op 20 dec 2010, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door WietseVR6
Die dikke koperen ringen zijn wel een aanrader ja, die zitten er niet voor niks.
Persoonlijk denk ik niet dat je ook maar iets wint met een van die goedkope spruitstukken, daar is inmiddels al zoveel over geschreven dat het spoor bijster is.
Door klamath
Northpole schreef:heb je het bovenste stuk niet gelezen???? nee het verlegt je koppelkromme wat lager ... hierdoor trekt je auto eerder op want de maximale nm's komen wat eerder in werking dan met het standaard spruitstuk.... en juist daardoor is het het beste als je dan meteen wilde nokkenassen erin zet want die geven die compenseren weer voor de verlaging van de koppelkromme...
Dit gaat ook alleen maar op als je overlap in de in en uitlaat kleppen hebt zitten voor zover ik weet hoor.
(door de lengtes van de buizen krijg je een tegendruk op de uitlaat op eht moment dat een cilinder gevuld word. Met overlappende kleppen staan ja de in en uitlaat tegelijk open, en gaat normaal een deel van het mengsel de uitlaat in, alleen door de tegendruk word dit dan minder, waardoor je odnerom minder mengsel verspilt en dus iets meer overhoud. Ik geloof dat je met de standaard nokkenassen geen overlap hebt, dus zal een spaghetti spruitstuk niets doen. Behalve akoustische tuning dan. van 0 tot 100 decibel in 6,4 seconden, ipv 7. :mrgreen:
Door WietseVR6
Voor de perfecte setup moet je je spruitstuk laten maken aan de hand van je nokkenassen, denk dat de graden van de nokkenassen in overeenstemming moeten zijn van de lengte van je uitlaat.
Dat geld ook voor de inlaat indien N/A motor
Door arjenvr6turbo
@ Richard VR6

heb ook turbo :oops:

'on topic

ja voor een perfecte setup kan je heel wat doen, meeste doen toch al1 ma een spaghetti spruitstuk
zodat ze denke dat ze glijk 30 pk meer hebben, en dat ze kunne zeggen op meeting van"' ja heb ook en spaghetti spruitstuk hoor!"" en het geluid al1 al is het zkr wel waard
Laatst gewijzigd door arjenvr6turbo op 21 dec 2010, 15:00, 2 keer totaal gewijzigd.