Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Motor tuning, chip enz
Gebruikersavatar
Door ate-vr6-
#194916
Beste mensen nou luid mijn vraag

ik had gehoord dat een vr6 2.8 24v in een golf 3 ecu werkend is te krijgen maar dat de variabele kleppen dan niet werken

maar nou luid mijn vraag

als ik de ecu en daarvan heb en het blok erin moet ik dan ook de zekeringkast daarvan hebben van een golf 4? of is het nog wel allemaal daarop te zetten en hoe zit het met de LMM is die van een golf 4 anders dan de golf 3?

hoop niet dat het lastig is maar kwam niet echt ver op google met het zoeken van een golf v6 24 2.8 in een golf 3

en een R32 blok zijn duurder en zeldzamer aan het worden van een golf 4
Gebruikersavatar
Door Jochem
#194923
Als je golf 4 ecu 1-op-1 op de golf 3 ECU stekker past, moet het werken.

Maar de truc is dat een AFP blok op een AAA/ABV/AMY ODB-2 ECU zou moeten werken.
Al denk ik dat een chip op maat handig is ivm de hogere compressie.

Je zou de klep ook kunnen laten werken als je de computer van een VSR had xD
Of je koopt een (toerenteller met) shift light. Dan stel je die in op 4000 tpm en sluit je de klep aan ipv het lampje. Misschien relaitje ertussen.

Als de golf 4 niet past, moet je bijna alles overzetten. zekeringenkast, kabelboom... hele reutemeteut.
Gebruikersavatar
Door ate-vr6-
#195012
Ok dus dan heb ik een OBD1 vr6 93 dis

als dat in wilbouwen moet ik een shortrunner opzetten met me gasklephuis en de lmm van de 93 van gebruiken als ik hem eerst tijdelijk op de vr6 ecu wil laten rijden toch??
Gebruikersavatar
Door Jochem
#195014
Of je maakt een adapterplaat, zodat je 93-er gasklephuis het originele inlaatspruitstuk kan gebruiken.
Zal ook wel werken, alleen de klep schakelt niet automagisch om.
Om nou speciaal een short-runner intake te kopen voor een korte tijd.... die dingen zijn niet gratis.


Zoveel mogelijk originele onderdelen gebruiken, want daar is de ECU voor gemaakt.
Misschien moet er meer overgezet worden... krukassensor, nokkenassensor, klopsensoren, inlaattemperatuursensor, kvstemperatuursensor, Lambdasensor

Ik weet trouwens niet of de injectoren en drukregelaar exact hetzelfde zijn... even checken. Anders overzetten.
(volgens mij werkt <96 vr6jes op 4 bar en >95 vr6jes op 3 bar)
Gebruikersavatar
Door ate-vr6-
#195039
Heb wel gekeken op google maar kom niet echt veel projects tegen waarin ze duidelijk beschrijven hoe ze het hebben gedaan.

een oude forummember ELI had het ook gedaan maar krijg geen reactie van hem was wel benieuwd hoe hij het had gedaan misschien dat iemand een site heeft hoe het omschreven staat? of meerdere plaatjes met beschrijvingen
Gebruikersavatar
Door klamath
#195262
het onderblok van een 24v is iig exact hetzelfde als van een AAA. je kunt ook kijken of de inlaat van een 2.9/2.8 op een 24v kop past (heb ik zelf ook al aan zitten te denken.)
verder is het maar even de vraag hoe die variabele kleptiming werkt.. normaal gesproken werkt die namelijk op oliedruk, dus heeft de ECU er geen invloed op.
wel zal de variabele inlaat appart aangestuurd moeten worden. mja, die kastjes van de Schrick VSI (vsr) zijn nog gewoon verkrijgbaar voor zover ik weet. gezien die inlaat ook met een solenoid vacuum klepje aangestuurd word, kun je ook zo'n ding pakken.
Die variabele luchtinlaat heeft niet extreem veel invloed trouwens. die van de 24v heeft 1 dun kanaal en 1 dik kanaal. dunne voor koppel onderom, dikke voor iets meer vermogen bovenom. (werkt totaal anders als de variabele inlaat die voor de gewone vr6 te krijgen is.) dus als je een standaard luchtinlaat er op kunt zetten, verlies je er niet echt wat op. :) en zou je de bestaande electronica kunnen gebruiken. (enige probleem zou de nokkenas sensor kunnen zijn. gezien de bovenste tandwielen de klepvertiming, zal de standaard sensor niet in te bouwen zijn vrees ik.)
Gebruikersavatar
Door Jochem
#195278
hetzelfde als een AMY he, niet als een AAA ;) oliekanalen niet ietsje anders :P

Die inlaat werkt wel zeker! Lang en dun en kort en dik, precies goed.

Volkswagen heeft niet voor niets zo'n duur systeem op die motor gezet...
Gebruikersavatar
Door klamath
#195292
Jochem schreef:hetzelfde als een AMY he, niet als een AAA ;) oliekanalen niet ietsje anders :P

Die inlaat werkt wel zeker! Lang en dun en kort en dik, precies goed.

Volkswagen heeft niet voor niets zo'n duur systeem op die motor gezet...
Ja, het werkt wel, maar de motor heeft nog steeds dezelfde karakteristiek als een standaard 2.8, dat bedoel ik ermee.
Gebruikersavatar
Door Jochem
#195305
Dat is niet wat je zegt:
klamath schreef: dus als je een standaard luchtinlaat er op kunt zetten, verlies je er niet echt wat op. :)
Het maakt namelijk wel uit

Het standaard vr6 spruitstuk is zo gebouwd dat de koppelpiek op 4500 tpm zit.

Bij de het v6 spruitstuk heb je een stand in welke de koppelpiek rond de 4700 rpm zit, maar heb je ook de "lange runners" stand waar de koppelpiek rond de 3000 rpm zit. Dat geeft onderin een hoop meer kracht.

Ik heb toevallig een plaatje gevonden van iemand die met de klep handmatig in beide standen gebankt heeft
Afbeelding
Gebruikersavatar
Door ate-vr6-
#195425
maar dus ik kan het blok wel gewoon op aansluiten maar hoe zit het met de injectoren moet ik gewoon die van een oude vr6 gebruiken of van de nieuwe v6 gaan gebruiken en zijn de stekkers hetzelfde ?
Gebruikersavatar
Door Jochem
#195436
Het moeten dezelfde zijn als de oude, want daar is de ECU op afgesteld.

Als in beiden dezelfde zitten, kan je ze gewoon laten zitten.
Gebruikersavatar
Door ate-vr6-
#195438
ok naja ik ga eerst wat nog meer info zoeken en liefst een r32 blok maarja ze beginnen echt zeldzaam aan het worden en de golf 5 r32 is een hoop gedoe ivm fsi systeem
Gebruikersavatar
Door ate-vr6-
#195550
kan je ook gewoon de ophangpunten gebbruiken van de vr6 motorsteun en las ook iets met kms systeem om daar op te laten rijden iemand weet wat precies inhoud ???
Gebruikersavatar
Door Jochem
#195555
kms is computermanagementsysteem van kronenburg.

VR6 specialist raad het af omdat er geen goede beveiligin met klopsensoren e.d. in zit.
Standaard VR6 computer is krachtig genoeg.

Volgens mij moetje zelfde omhangpunten hebben als R32... wordt dus ombouwen. (zeypveld ;) )
Gebruikersavatar
Door klamath
#195567
Jochem schreef:Volgens mij moetje zelfde omhangpunten hebben als R32... wordt dus ombouwen. (zeypveld ;) )
Heeft de 24V ook een grotere hoek tussen de cilinders dan? (meen dat de R32 een grotere hoek had ivm de grotere inhoud van de cilinders?)
Als het onderblok hetzelfde is als de AAA (is bij de AFP iig wel eht geval) kun je de originele steunen wel gebruiken. teminste, als je de originele versnellingsbak gebruikt. (bij de AFP die ik heb liggen, kan ik de achterste motorsteun er iig nog gewoon op draaien. terwijl dit blok origineel andere steunen gebruikt. :)
Gebruikersavatar
Door ate-vr6-
#195590
Volgens mij kan ik gewoon de oude ophangpunten gebruiken bij de bub als ik zo op de foto's bekijk van de R32 maarja vraag 2 is het aan het lopen krijgen

mechanisch kanten heb ik gouden handen :mrgreen:

maar electronische hmmm dat komt niet goed #-o [-o<
Gebruikersavatar
Door Jochem
#195597
klamath schreef:
Jochem schreef:Volgens mij moetje zelfde omhangpunten hebben als R32... wordt dus ombouwen. (zeypveld ;) )
Heeft de 24V ook een grotere hoek tussen de cilinders dan? (meen dat de R32 een grotere hoek had ivm de grotere inhoud van de cilinders?)
Als het onderblok hetzelfde is als de AAA (is bij de AFP iig wel eht geval) kun je de originele steunen wel gebruiken. teminste, als je de originele versnellingsbak gebruikt. (bij de AFP die ik heb liggen, kan ik de achterste motorsteun er iig nog gewoon op draaien. terwijl dit blok origineel andere steunen gebruikt. :)
Onderblok 24v is niet gelijk aan het onderblok van de 12v

Hoek is hetzelfde! 15 graden bij zowel vr6 als v5 als v6 als R32.

En bij de R36 zijn ze niet naar een grotere hoek gegaan, maar naar een kleinere: 10.6 graden.
Het heeft niet te maken met de inhoud van de cilinders maar de breedte van de kop.
Gebruikersavatar
Door klamath
#195611
Oh, ik dacht dat ze naar een grotere hoek waren gegaan, omdat de cilinderwand anders te dun zou worden.
wat ik bedoel met hetzelfde onderblok is, of je de originele achterste steun er op kunt draaien. (zit met 4 bouten vast.)
Die aansluitingen zitten op m'n (2001) AFP iig nog wel op. hoewel de schroefdraad al verroest was gezien deze in de originele ophanging van het blok neit gebruikt werd. :)
Gebruikersavatar
Door ate-vr6-
#195712
kms afgeraden??

ik zie het juist als de ideale uitkomst scheeld je hoop bekabeling en gedoe :wink:
toch??