Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Motor tuning, chip enz
#193980
Titel zegt het al. Ik heb bij mijn vr6 compressor het riemslipprobleem helemaal opgelost.
Ik zit er nu aan te denk om de druk (nu 0,6 bar) te verhogen dmv iets kleinere pulley naar 0,75 ongeveer.

Kan dit? Of zoek ik dan teveel de grens van het blok op?

Ik heb er ook aquamist opzitten voor zover ik weet zou dit het pingelen ook tegengaan...

het blok is volledig gereviceerd en opgeboord naar een 3 liter. Maar geen compressieverlaging en sterkere lagers enz.
#194015
0.6 bar.

VR6 specialist stelde hem soms af tot 0.65, maar dan wordt hij bovenin erg rijk gezet.

Sowieso heb je waarschijnlijk andere injectoren en een nieuwe chip op maat nodig. Anders gaat hij arm lopen. Samen met het pingelen, kan je je motor dan binnen no-time weggooien.

Boven 0.6 bar is compressieverlaging de enige veilige manier. En eigenlijk ook intercooler (maar dat kost weer 0.2-0.3 bar).

En je moet ook uitzoeken of je compressor die toeren wel aankan.

Aquamist is onbetrouwbaar voor regelmatig gebruik. Als het een keertje niet goed werkt (leiding verstopt, water op, elektrische storing) dan draait je blok heel snel kapot.

begrijp je nu waarom ik de compressor eruit heb gegooid en over ben gestapt op turbo? ;)
#194092
De mijne is uitgemeten door vr6 specialist en geeft op 7000 toeren zo'n 0,8 bar. Er staan natuurlijk grotere injectoren op, maar ik heb geen compressieverlaging of intercooler. Ik heb deze compressor zo gekocht, en in België zijn de regels hierover zo streng dat ik elk jaar heel het boeltje moet uitbouwen voor de keuring en na de keuring terug inbouwen, dus een intercooler zou nog meer werk zijn. Zoals Jochem zegt is de chip zo afgesteld dat bij een warme/hete motor de injectors op hoge toeren zoveel inspuiten dat pingelen onmogelijk wordt en op deze manier de motor beveiligd. De compressor staat er nu zo'n 10k km op, en ik heb nog geen problemen gehad, geen olieverbruik, geen waterverbruik niets... Dus ik denk dat ik wel kan stellen dat wat je voorstelt veilig is op voorwaarde dat je een goede chip hebt en dat alles deftig in elkaar steekt en je koeling en dergelijk nog perfect werkt, maar ik veronderstel dat dit wel zo is dus... :mrgreen:
Ik weet ook dat vele anderen zullen zeggen dat dit niet veilig is en dat je de motor zo om zeep gaat helpen, maar ik ben ondertussen nog een keer bij de specialist geweest voor een multiriem en heb toen nog een check gevraagd en deze was dik in orde, en heb ook m'n compressie onlangs nog gemeten en het maximum verschil tussen de cilinders was juist iets minder als 1 bar, dus ik zou zeggen trek je eigen conclusie :wink:

Edit: als ik rij schakel ik wel altijd op 6500tpm, wat dan ongeveer neerkomt op 0,72-0,75 bar
Laatst gewijzigd door aSyncrOon op 20 okt 2010, 10:13, 3 keer totaal gewijzigd.
#194528
De maat van de pully weet ik niet vanbuiten, mss dat Jochem dit weet aangezien ik de compressor van hem heb gekocht. Het merk en type is Z-Engineering ZR2 compressor, maar die zijn overgenomen door een ander bedrijf waarvan ik nu even niet op de naam kom...
#194530
Nee, weet het niet, want het is allemaal niet origineel.

Sowieso werkt een ZR-2 anders dan een vortech. De ZR-2 heeft een overbrenging van de multiriem naar een tandriem naar de compressor. Het is de poelie op de multiriem die afgedraaid is.
Afbeelding

De ZR-3 werkte met tandwieloverbrenging, maar dat ontwerp is volgens mij naar vortech gegaan. ZR-2's zijn in gemodificeerde vorm nieuw nog wel te koop.


Set is gekocht als "stage 1" met een poelie voor 0.4 bar.

De vr6 specialist heeft toen de poelie zelf afgedraaid of af laten draaien, zodat hij op maximum toerental 0.65 bar gaf.
Echter heeft de VR6 specialist het niet goed gedaan, of is de poelie intussen verder afgesleten, maar hij geeft nu blijkbaar 0.8 bar op maximaal toerental... zelf nooit gemerkt, want de riem ging bij 5500 toeren of 0.55 bar al slippen.
Toen ik hem kocht was het al zo...
Laatst gewijzigd door Jochem op 23 okt 2010, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
#194560
Is het eigenlijk mogelijk om van al de pully's getande versies te krijgen ipv de poly-V-riem pully's zoals het standaard is? Zou veel makkelijker zijn om op die manier de juiste druk in te stellen zonder dat de multiriem zo hard gespannen moet staant want de lagers hebben dit natuurlijk ook niet zo graag...
#194667
Op de clos-up foto's na installatie ziet het er goed uit, maar heb je een andere riem gestoken? Die van jou is precies enkelzijdig poly-V, kan dit?
Sorry voor mijn vragen in jouw toppic maar weten jullie mss een goed adresje voor een nieuwe riem?
#194687
Heb inderdaad een nieuwe riem geplaatst. de riem op de 1e foto was de riem bij aanschaf van de auto. Alleen het was in mijn geval niet nodig om een riem te hebben die aan 2 kanten gegroefd was.

En als je een riem hebt die regelmatig slipt, dan zal deze ook wel wat vaker vervangen moeten worden. Dit heb ik dus al een paar keer gedaan.

Wat betreft een goed adresje voor de riem. Zorgen datje de lengte weet en dan naar welke automaterialen zaak gaan. Die kunnen je dan wel verder helpen.

Ik had bij mij opgemeten dat met de extra omlooprol de riem 1470 lang moest zijn.
via internet kwam ik een 7pk1473 tegen (3mm langer dus. Die speling heb ik wel dus ik rijd nu met een standaard toyota riem rond)
#194688
Heb inderdaad een nieuwe riem geplaatst. de riem op de 1e foto was de riem bij aanschaf van de auto. Alleen het was in mijn geval niet nodig om een riem te hebben die aan 2 kanten gegroefd was.

En als je een riem hebt die regelmatig slipt, dan zal deze ook wel wat vaker vervangen moeten worden. Dit heb ik dus al een paar keer gedaan.

Wat betreft een goed adresje voor de riem. Zorgen datje de lengte weet en dan naar welke automaterialen zaak gaan. Die kunnen je dan wel verder helpen.

Ik had bij mij opgemeten dat met de extra omlooprol de riem 1470 lang moest zijn.
via internet kwam ik een 7pk1473 tegen (3mm langer dus. Die speling heb ik wel dus ik rijd nu met een standaard toyota riem rond)
#194709
aSyncrOon schreef:Sorry voor mijn vragen in jouw toppic maar weten jullie mss een goed adresje voor een nieuwe riem?
Die riem die op de jouwe zit is nu denk ik 2 jaar oud... Ik weet niet hoeveel jij ermee gereden hebt.

Volgens mij is hij via de VR6specialist gekocht. Niet goedkoop.
#194764
Ik gebruik mijn 6 dagelijks dus denk dat sinds hij er op zit er toch al 10k km mee gereden is, zal wel eens toe zijn aan een nieuwe riem denk ik... En ik weet dat ze bij de specialist niet goedkoop zijn, daarmee dat ik een ander adres zoek waar je ze goedkoper kan krijgen :-)