Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Motor tuning, chip enz
Gebruikersavatar
Door vr(6)oom
#180853
Vandaag werd ik opgebeld door de monteur
Ik moest een kleppendeksel pakking vervangen
Hij had de verkeerde binnen gehad (kan gebeuren)
Maar nu komt het
Hij zei dat ik een 2,9 l blok had
HOE kan ik dat nakijken of dat zo is
Laatst gewijzigd door vr(6)oom op 17 jun 2010, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Mars
#180857
Motorcode 2.9 = ABV
cilinderdiameter opmeten, dacht dat t 82,5mm moest zijn
Gebruikersavatar
Door GurbGuevara
#180858
Motorcode checken...
ABV is een 2.9 als ik me niet vergis.
AAA is 2.8.

Maar het onderdeelnummer is wel hetzelfde...
021103483B bij een Corrado 2.9
021103483B bij een Golf 2.8
Raarrrrrrrrr
Gebruikersavatar
Door GurbGuevara
#180862
Dat zie je toch ook uitwendig?
Volgens mij aan de linkerkant van je blok, bij je multiriem.
Gebruikersavatar
Door Markymark
#180867
Uitwendige delen waaraan je het zou kunnen zien zijn bijvoorbeeld gasklephuis en inlaatspruitstuk.

Maar dat is alleen te wanneer deze onderdelen gedemonteerd zijn:
Staan beide hier beschreven:

http://www.vr6clubholland.nl/forum/view ... =13&t=6830

Anders motorcode checken, staat vermeld op het kleppendeksel, bij de barcode.
Gebruikersavatar
Door WietseVR6
#180889
Onderblokken hebben hetzelfde nummer omdat ze ook precies hetzelfde zijn.
Alleen de boring is anders, 81mm voor 2.8 en 82mm voor 2.9
Afhankelijk van de boring stampen ze er een andere code in, AAA of ABV en dat is meteen ook het enige wat er aan de buitenkant te zien valt.
Alleen de eerder genoemde inlaat kun je zien, ook voelen zonder te demonteren.
Als er valse ruimtes onder zitten dan is het een 2.8 maar als de inlaat "massief" is dan is het een 2.9
Als dit de orginele motor is (als je dat zeker weet), kijk dan even in de kofferbak onder de bekleding, daar zit een sticker met allemaal codes, een daarvan is de motorcode...AAA of ABV.
Gebruikersavatar
Door Jochem
#180909
Ja, kop eraf om te meten! :lol:

kleppendekselpakking is gelijk voor 2.8 en 2.9. Is alleen verschil tussen metaal (92-95) en plastic (96-97)

zelfde fout hadden dealers laatst bij gerben gemaakt.
Gebruikersavatar
Door GurbGuevara
#180920
Klopt inderdaad.
Maar ik vraag me toch af waarom die monteur zegt dat hij een kleppendekselpakking voor een 2.9 heeft gekregen terwijl die dus hetzelfde is als voor een 2.8
Gebruikersavatar
Door Jochem
#180921
improvisatie, mijn inziens... hij weet het niet en zegt maar wat.
Gebruikersavatar
Door GurbGuevara
#180922
Of hij heeft inderdaad een D-variant gekregen in plaats van een B-variant (dus voor kunststof kleppendeksel in plaats van metaal) en roept dan dat het van een 2.9 is...
Of bedoelde je dat ook? :D
Gebruikersavatar
Door vr(6)oom
#180927
Hij had het over een pakking gewoon plat en de andere was als een T pakking met hoogstaanden rand die ergens in valt
Gebruikersavatar
Door aSyncrOon
#180931
Yep, heb de mijne deze week pas vervangen en heb dus ook zo'n T-vormige versie. Valt eigenlijk heel goed mee om zoiets te doen, een uurtje werk :D
Gebruikersavatar
Door GurbGuevara
#180933
vr(6)oom schreef:Hij had het over een pakking gewoon plat en de andere was als een T pakking met hoogstaanden rand die ergens in valt
Dat is dus inderdaad datgene waar Jochem en ik het over hadden.
De T-versie is voor het kunststof kleppendeksel (onderdeelnummer 021 103 483 D)
De platte versie met de kammetjes is voor het metalen kleppendeksel (onderdeelnummer 021 103 483 B)

U ziet, één verkeerde komma of letter maakt zelfs van Jezus nog een ketter...
Gebruikersavatar
Door GurbGuevara
#180966
Nope...weet je zeker dat je met die monteur verder wilt? ;)
Gebruikersavatar
Door vr(6)oom
#180969
Ging er al vanuit dat het gewoon een 2,8l was
Misschien had ik een mazzeltje
Morgen kijk ik even naar het type wat op het blok staat
Gebruikersavatar
Door GurbGuevara
#180986
2.8 dus :)
Welkom bij de "gewoone mensch" ;)