Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Motor tuning, chip enz
Gebruikersavatar
Door Mars
#172792
Dit klopt ook wel want ik had bij de vr6 specialist een vermogen van 187pk met een koppel van 235nm.
En ik heb een 2.8 uit '96
Zal morgen de uitdraai even scannen
Gebruikersavatar
Door KaRaKaN
#172798
Mars schreef:Dit klopt ook wel want ik had bij de vr6 specialist een vermogen van 187pk met een koppel van 235nm.
En ik heb een 2.8 uit '96
Zal morgen de uitdraai even scannen
Dit verschil wordt dus puur veroorzaakt door de ecu en gasklep eigenlijk?
Gebruikersavatar
Door ATi
#172800
KaRaKaN schreef:Dit verschil wordt dus puur veroorzaakt door de ecu en gasklep eigenlijk?
Bij de nieuwere Type VR6-jes (de laatste modellen) maar het gasklephuis staat hier los van, het is de ecu die het hem doet bij de 96/97 er modellen deze is immers hetzelfde voor zowel de 2.8 als de 2.9, dus kun je nagaan als je er wildere nokkenassen in gaat plaatsen, b.v. de nokkenassen van een Corrado dan zit je met een standaard 2.8 (96/97er) al op de 190 pk... (zonder aanpassing van luchtinlaat)

Die winst zit hem in de combinatie van de wildere nokkenassen (2.9 l versie) die gasklephuis en andere luchtinlaat heeft op een ongeblazen motor niet veel meer rendament, de ecu moet wel de kernvelden hebben om de motor goed te vullen met de juiste hoeveelheid benzine, dus wat gevraagd wordt!

als je ecu hier niet op kan inspelen, heeft het allemaal weinig zin...

dus je hebt met de laatste type VR6-jes het voordeel dat je alleen met een aanpassing van wildere nokkenassen, dus niet per se hoeft te chippen... oudere typen ecu zullen heus wel goed presteren, maar in die tijd (92/94) zat er dus WEL verschil tussen de 2.9 ecu en de 2.8 ecu... dus vandaar dat je dat eigenlijk wel moet chippen om het hoogste rendament te krijgen
Gebruikersavatar
Door KaRaKaN
#173427
en nu een leuke vraag, heeft een 2.9 gasklephuiss nut voor mij? blok is 2.9 maar me gasklep is van een 2.8 ben ik achter gekomen
Gebruikersavatar
Door Jochem
#173479
niet heel veel, maar je kan het altijd erbij gebruiken... VW heeft hem niet voor niet geplaatst.

Je kan je 2.8 huis ook zelf flowen... alle ribbels eruit... Wordt hij wat gevoeliger voor het gas door
Gebruikersavatar
Door KaRaKaN
#173540
Mwa zelf flowen wordt hem sowieso niet. Ik mag hem gewoon 1 op 1 ruilen met de garage waar ik altijd langs kom. Die hebben een kapot gelopen 2.9 namelijk :mrgreen:
Gebruikersavatar
Door Northpole
#174683
2,9 gasklep is groter zit geen nokje vernauwing in bij een 2,8 wel de diameter is dus iets kleiner het gat van de gasklep op de 2,8 loopt taps naar binnen toe bij de 2,9 is ie net zo groot en loopt het gat rechtdoor naar achteren toe.
Gebruikersavatar
Door KaRaKaN
#174722
Northpole schreef:2,9 gasklep is groter zit geen nokje vernauwing in bij een 2,8 wel de diameter is dus iets kleiner het gat van de gasklep op de 2,8 loopt taps naar binnen toe bij de 2,9 is ie net zo groot en loopt het gat rechtdoor naar achteren toe.
Hey gozer,

dat had ik inderdaad al gezien. MAakt het merkbaar verschil dan met zo een gasklep?
Gebruikersavatar
Door ATi
#174726
Nee, zit hem dan tussen de oren :wink: maar wat jochem al aangaf, het is niets voor niets zo ontworpen, dus als je hem kan ruilen > gelijk doen! uiteraad zal het kwa weerstand van het aanzuigen van lucht beter zijn! maar verwacht geen 2 pk meer...

ik zou met de tijd wel van een 2.9 motor de nokkenassen en gasklephuis willen hebben
dan ben ik al helemaal blij, ik zal dan wel van een Syncro 2.9 uit 96/97 het spul moeten hebben

:mrgreen:
Gebruikersavatar
Door KaRaKaN
#174752
ATi schreef:Nee, zit hem dan tussen de oren :wink: maar wat jochem al aangaf, het is niets voor niets zo ontworpen, dus als je hem kan ruilen > gelijk doen! uiteraad zal het kwa weerstand van het aanzuigen van lucht beter zijn! maar verwacht geen 2 pk meer...

ik zou met de tijd wel van een 2.9 motor de nokkenassen en gasklephuis willen hebben
dan ben ik al helemaal blij, ik zal dan wel van een Syncro 2.9 uit 96/97 het spul moeten hebben

:mrgreen:
Als ik al wat koppel win is het meer dan mooi meegenomen toch :wink:
Gebruikersavatar
Door WietseVR6
#174995
Die heuvel die in de 2.8 gasklep zit is voor een minder turbulente opening van de gasklep.
De lucht gaat hierdoor tot een bepaalde gasklepstand alleen maar langs de bovenkant.
Dit is eruit gehaald voor de 2.9 modellen en ter compensatie is de verandering in de inlaat (meer volume) doorgevoerd.
Al met al maakt het geen hol verschil, wil je een beter bedachte inlaat eindig je bij VSR en Schrick inlaat, en dat is een hoop centjes :lol:
Gebruikersavatar
Door Jochem
#175017
alles beter dan een short runner intake, met originele nokken :( begint pas echt te trekken bij 4000 tpm.
Gebruikersavatar
Door ATi
#175035
ja die zal best passen, kan idd niet goed of dit een 2.9 gasklephuisje is (lijkt er wel een beetje op)

(zal ff foto zoeken, mijn gaskleppie) kijk nu zie je dat heuveltje wel... haha

de foto die op ebay staat lijkt wel de 2.9 versie

maar...

VW NR: 021 133 064 = de 2.8 Versie

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door Jochem
#175037
Passen doet hij wel... en een ribbel kan je altijd zelf nog gefrezen, he...
Gebruikersavatar
Door Jochem
#175912
gaskleppotmeter...

en bij obd 2 lukt het helemaal niet.