Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Motor tuning, chip enz
Gebruikersavatar
Door Jochem
#175187
hmmm... ook degene die de bouw doet hoor ;)

vergeet bijvoorbeeld voorolieen voor de eerste start, en je beschadigt de turbo binnen 4 seconden al flink...
Gebruikersavatar
Door presto
#175212
Wat voor olie wordt er uberhaubt voorgeschreven voor vr6t? 10W60 ofzo?

Degene die m bouwt zit wel goed 8) :mrgreen: Dat is iig zelf in de hand te houden. Heb ook een checklist gemaakt die ik eerst ga afvinken voordat er een sleutel in de buurt komt van het contact.
Gebruikersavatar
Door Jochem
#175279
Voorgeschreven voor een vr6t... haha grapjas. er is helemaal niets voorgeschreven voor een vr6t, want die zijn fabrieksaf nooit geleverd.

VR6 moet je nooit dikker geven dan 10W. 5W blijkt gewoon goed te werken. Theoretisch gaat hij meer gebruiken, maar nooit iets van gemerkt.
Verder blijft W40 z'n viscositeit behouden tot zeker 130 graden.

Ik heb er nu zelf 5W50 in zitten. Bevalt ook erg goed. Ik zie de oliedruk (in heb een aftermarket VDO meter) constant blijven vanaf een graad of 70 tot 124 (hoogste wat ik tot nu toe heb gehad). Bij 5W40 zak ik hem vanaf 105-110 graden langzaam inzakken.

Ik hoop trouwens dat je een oliekoeler met thermostaat hebt gekocht. Aangezien jij je oliekoeler direct in de rijwind hebt geplaatst, zal hij erug goed werken. Heb je misschien maar 84-86 graden op de snelweg. Dan moet je zeker niet veel dikker dan 5W40 hebben.
#175567
Kijk aan goed bezig hoor :D
Wanneer ga je heen om de ECU te herprogrammeren :?:
Gebruikersavatar
Door Mars
#175635
En wat is t verwachte vermogen met hoeveel druk?
Gebruikersavatar
Door Mars
#175679
Nice!
#177206
En hoe was het bij de VR6Specialist :roll: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Door presto
#178572
Zo eindelijk weer een update,

Moet eerlijk zeggen, had nooit zo`n hoge pet op van de VR6 specialist. Hier in het westen gingen er doorgaands een hoop spookverhalen rond over dit bedrijf. Maargoed, verhalen blijven verhalen totdat je het zelf hebt ondervonden.

Dus toch een afspraak gemaakt bij de VR6 spec. Gelukkig heb ik hier alles behalve spijt van.

Even wat punten die ik daar heb ervaren:

- Bij aankomst zag alles er netjes uit een aantal R32 motoren in de vitrine, links en rechts stonden behoorlijke auto`s bijna allen met compressor of turbo
- Voordat er geschreven wordt inspecteerd hij de motorruimte om de eerste fouten er uit te halen die hij direct kan opmerken.
- Daarna aan de uitleesapparatuur om te kijken of alles naar behoren reageerd. Dit was natuurlijk niet het geval, dus krijg je uitleg over de punten die je mag gaan oplossen. Gelukkig waren dit bij mij een aantal kleine dingen die ter plekke verholpen konden worden.
- Dan wordt je auto computerloos aan de IC apparatuur gehangen. 3 computers worden aangesloten om alles in de gaten te houden.
- Alles wat hij doet licht hij graag toe. Hij heeft dan ook geen geheimen tijdens het schrijven, want hij laat letterlijk alles zien. Van de programma`s die hij gebruikt tot de exacte instellingen die hij toepast.
- Minpuntje is dat Ronald geen seconde rust heeft en continu wordt onderbroken door zijn personeel of via de telefoon. Daardoor heb je wel eens t idee van: waren we niet met mijn auto bezig?
- Chip op maat wordt rijdend geschreven. Erg leuke ervaring. Na zo`n 2 uur heen en weer gereden te hebben op dezelfde weg was het eindelijk zo ver. Een zeer goed lopende vr6 turbo.
- Chip is zo geschreven alsof hij zo de fabriek is uitkomen rollen. Geen gekke dipjes etc.

Helaas kwamen we er achter dat mijn wastegate veer niet sterk genoeg was. 0,7bar is max laaddruk welke mogelijk is met deze veer. Dus ik ga nog een keer terug met een sterkere veer zodat hij afgesteld kan worden op max 1.2 bar. Dan kan ik zelf bepalen op hoeveel druk ik wil rijden TOT 1.2 bar.

Wanneer ik daar weer ben ga ik de bank op om daadwerkelijk vermogen te meten.

Geschat vermogen door Ronald op het moment met 0.7 bar: 320pk / 450NM

Aller eerste start:

Afbeelding

Afbouwen

Afbeelding

Onderweg naar Vr6 spec

Afbeelding

Afbeelding

Op Assen

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door Jochem
#178578
super! =D>

ook mooi verhaal!

Nog belangrijke lessen geleerd die je ons mee wilt geven? Zaken die opgelost moesten worden e.d.?

Ziet er ook erg goed uit (er komen tegenwoordig maandelijks VR6 turbo's bij... misschien binnenkort de VR6Tclubholland oprichten? :mrgreen: )
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7