Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Motor tuning, chip enz
Gebruikersavatar
Door Mars
#171131
Pk / Gewicht verhouding
Gebruikersavatar
Door *Robert*
#171133
Zou wat zijn

Voorbeeld :

Scania 480 ... 3000NM koppel 480 pk .... Is super krachtig met gewicht erachter , tuurlijk trekt het super bruut zonder oplegger erachter maar met gewicht erachter komt het pas echt tot leven , en zo ook jouw bus peanuts :wink:
Gebruikersavatar
Door michael@vr6
#171171
peanutsNL schreef:en hoe komt t dan dat mijn bus met 180 pk en 450 nm lang niet zo goed wegkomt als een vr6
met 174 en ong.230 nm???
hoho ik moest echt planken om je voorbij te gaan hoor.
Gebruikersavatar
Door vaursechs
#171176
KaRaKaN schreef:
vaursechs schreef:Voorbeeld:

Auto 1 heeft 100pk en 250 nm koppel
Auto 2 heeft 100pk en 150 nm koppel

Beide auto's zijn even zwaar, en toch even snel.

Bron: http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/ ... t-is-beter
Dat is regelrechte bullshit.

Zet die auto's maar eens naast elkaar op de snelweg, kijken welke sneller is. Degene met minder koppel krijgt die pk's de weg niet op omdat hij simpelweg de koppel ervoor niet heeft.

Als je kijkt naar wat jij zegt, dan is een 110pk tdi, net zo snel als een benzine motor met 110pk bijv. Geloof mij maar dat die tdi met 110pk de benzine wagen met 110pk en minder koppel, helemal kapot maakt. :wink:
Dit zijn niet mijn woorden hoor, je hebt ook de bron niet gelezen :roll:
Gebruikersavatar
Door Mario
#171179
Mario schreef:Rotor-Ontsteking, Lege katalysator, Vlamdover, een Sebring DTM einddemper, en een niet optimaal werkende snelle chip. Welke chip zit ingebouwd weet ik niet, maar kan het altijd even aan Arie vragen, morgen. Die heeft er meer verstand van dan ik. :oops:
Even een Update: VR6_liefhebber heeft een chip opgestuurt, en deze is door onze Techneut Arie Atari erin gezet. De oude chip is van MASTuning, en volgens mij is de nieuwe chip beter. :D De auto heeft er nu meer zin in, en volgens mij wordt het weer tijd voor de "Rollenbankmeet VR6-Specialist 2" =D>

@Arie. Bedankt voor het inzetten van de chip. Toppie, man. @VR6_Liefhebber. Bedankt voor het opsturen van de chip. =D> En Tempel bedankt voor de Support #-o Jij was ook weer een Topper :D
Gebruikersavatar
Door Markymark
#171188
Goed idee Mario. :mrgreen:

Dan kan je de nieuwe uitdraai mooi naast de eerste leggen om de verschillen te bekijken. :P
Gebruikersavatar
Door Markymark
#171191
Als je die 2 dan over elkaar tegen het licht houdt, zie je precies waar je wat gewonnen of verloren hebt. :P
Gebruikersavatar
Door tempel
#171194
peanutsNL schreef:en hoe komt t dan dat mijn bus met 180 pk en 450 nm lang niet zo goed wegkomt als een vr6
met 174 en ong.230 nm???
Om op dezelfde uitkomst te komen wordt het koppel dus geleverd bij een ander toerental . Je hebt een heel andere motorkarakteristiek . Je verwacht schijnbaar dat een Scania net zo snel is als een Lambo :roll:
Door vr6_liefhebber
#171195
KaRaKaN schreef:
vaursechs schreef:Voorbeeld:

Auto 1 heeft 100pk en 250 nm koppel
Auto 2 heeft 100pk en 150 nm koppel

Beide auto's zijn even zwaar, en toch even snel.

Bron: http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/ ... t-is-beter
Dat is regelrechte bullshit.

Zet die auto's maar eens naast elkaar op de snelweg, kijken welke sneller is. Degene met minder koppel krijgt die pk's de weg niet op omdat hij simpelweg de koppel ervoor niet heeft.

Als je kijkt naar wat jij zegt, dan is een 110pk tdi, net zo snel als een benzine motor met 110pk bijv. Geloof mij maar dat die tdi met 110pk de benzine wagen met 110pk en minder koppel, helemal kapot maakt. :wink:

Hey Karakan,

Je hebt (helaas) geen gelijk.

Pk's op de weg krijgen is enkel afhankelijk van banden/versnellingsbak. en op geen enkele manier heeft koppel hier mee te maken.

Het voorbeeld wat je geeft met de TDI, kan je gelijk in hebben, maar dat is niet om de reden die jij aangeeft. De echte reden zal zijn dat een TDI gemiddeld een hogere PK-curve heeft, en dus als je dit als functie van de tijd gaat bekijken kan deze auto meer vermogen(pk) kwijt.
Dit komt indirect door het hogere koppel bij een laag toerental.

het enige wat telt is de vermogens(pk)-curve.

@mario: Goed om te horen dat de chip goed werkt :D
Laatst gewijzigd door vr6_liefhebber op 11 apr 2010, 08:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Fheem
#171244
michael@vr6 schreef:jochem je bent een man met vele woorden !ik snap het helemaal wat je bedoelt had ik dat maar eerder gezien. thnx voor de input !

whahahahaa :lol: #-o
Gebruikersavatar
Door KaRaKaN
#171282
peanutsNL schreef:en hoe komt t dan dat mijn bus met 180 pk en 450 nm lang niet zo goed wegkomt als een vr6
met 174 en ong.230 nm???
Jij hebt zeker peanuts tussen je oren zitten...... Jezus man, wat een vraag.
Gebruikersavatar
Door KaRaKaN
#171484
Zet maar eens precies dezelfde auto's, in dit geval een VR6 met dezelfde overbrenging en zelfde gewicht naast elkaar.

De ene met 300NM koppel en de andere met 225 NM koppel. Kijken wie wie eruit rijdt. :roll:
Jullie theorieën klinken allemaal leuk en aardig, maar praktijk komt het toch op wat anders neer. :roll:

Vermogen is de hoeveelheid energie die per seconde aangeleverd kan worden. Koppel is hetzelfde als moment en bepaald met hoeveel kracht je op de wielen over kunt brengen. Je kunt nog zoveel vermogen hebben in een motor maar als deze niet overgebracht wordt naar de wielen dan heb je er nog niets aan. Dus als je de koppel niet hebt, heb je aan het vermogen ook niks.

Dat verklaart ook waarom ik zoveel civicjes met vtec motortjes eruit reed met me G60. Puur omdat die geen koppel hebben. Terwijl ze een berg aan vermogen hebben over een zeer breed TOEREN BEREIK en nog niet snel genoeg zijn.
Precies dezelfde ervaring heb ik ook met me vr6 gehad. civic was veel lichter en had net zoveel vermogen maar was niet snel genoeg puur omdat die dingen geen koppel hebben

Praat over praktijkervaringen en niet met jullie theorie die jullie van internet klakkeloos overnemen. Dat je een turbo of compressor op je auto heb gebouwd, betekent niet dat je god bent of dat je alles beter weet.