Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Motor tuning, chip enz
Door santamaria
#153251
Beste,

Ik ga dit forum gebruiken om mij voor te stellen en ineens mijn vragen te stellen.
Ben Jody van België (21 jaar en mannelijk!) en rij momenteel met een audi A3 3.2 quattro van 2006 (250pk).
Het is een sportback met 4deurs en zowat full option (leder interieur, full gps, parkeersensoren en de hele winkel..)

Nu was ik wat aan het denken om wat meer vermogen uit mijn motor te halen...Over chiptuning en dergelijke hoeft niet gepraat te worden (te weinig verschil, geen nut, etc..) Of niet?

Ik dacht eerder aan motorisch tunen, maar daarvoor hoef ik al hard te zoeken..ik ben uiteindelijk terecht gekomen bij de VR6 specialist. Na wat gebel en gemail kwam hij met het volgende voorstel..


Jody,

Zoals besproken stage II:
http://vr6specialist.nl/tuning/tekst/pr ... prod=SK210
Tijdelijke aanbieding:
7900,- incl 19% btw en montage en chip op maat II(twv 990,-)

Uitgeklede versie zonder intercooler kost 5900,- incl btw
http://vr6specialist.nl/tuning/tekst/pr ... prod=SK200
ca 320pk.

Zeer waardevast!

Voor het brute vermogen van 400-500pk moet je voor de turbo gaan.
Kompressor gaat maximaal tot 410pk.

400pk Turbo upgrade vamaf. 9900,- all-in


Daarna ben ik wat opzoek werk gaan doen op het internet en vond ik niet zo goede commentaren over de vr6 specialist..


Zelf ben ik hier niet in thuis en is dit mijn winkel helemaal niet! Dus ik zou ook niet kunnen controleren of ze er kwaliteit onder steken of brol...of ze er dingen niet in steken die ze er normaal wel in zouden moeten steken...

Enfin...de vraag is nu dus : Wat kan ik het beste doen? Bij wie? Etc...

Budget...5000-10000 €
Gewenst vermogen : 300-350 pk
EDIT : ook om rekening mee te houden : hoe zit het met de keuring en dergelijke? Bij de stage II zei de vr6 specialist dat hij deze zo mooi kon wegwerken dat ze dit op de keuring niet zullen zien, tenzij ze echt op zoek gaan?

Hopend op wat interessante antwoorden..

Jody
Laatst gewijzigd door santamaria op 22 dec 2009, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Mars
#153253
Hoe het zit met keuringen enz in belgie weet ik niet,
maar de vr6 specialist is volgens mij geen verkeerd adres.

Wij zijn er als club een paar maanden geleden geweest en daar hebben ze ons een mooie dag gegeven.
(topic hier op de site onder bezochte meetings te vinden)
Verder hebben ze een technisch verhaal uitgelegd, turbo - compressor verschil met de voor en nadelen ervan.

Ik heb geen praktijk met hun, maar slechte verhalen zijn snel gemaakt.
En van wat ik begrepen heb zijn deze slechte verhalen in de wereld gekomen tijdens de vorige eigenaar.

Zelf zou ik naar ze toe gaan om een compressor / turbo te laten monteren.
Vaucheur van dit forum heeft op dit moment daar zijn vr6 staan voor een turbo upgrade!
Door santamaria
#153258
vaursechs schreef:Zozo dikke bak onder je kont op 21 jaar :shock:

En dan ook nog eens een flinke upgrade?!?! :o

Maare idd vr6specialist is gewoon goed vind ik ;) Mijn auto staat er niet voor niks :P
en zelf ben je dan 22 jaar? :D
Hoelang staat hij daar al?
Welke car?
Link to forum?
edit : linkje gevonden!

Meh..ik denk dat ik donderdag 230km ga rijden om eens een testritje te maken bij de vr6 specialist om te kjiken wat verschil er zit...ik veronderstel dat dit wel met een R32 zal zijn..weet zelf niet goed...

Welke stage zouden jullie pakken?
En hoe zit dat in Nederland met de keuring eigenlijk? Hier in belgie keuren ze mij 99% af met turbo's en dergelijke?
Laatst gewijzigd door santamaria op 22 dec 2009, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door vaursechs
#153259
en zelf ben je dan 22 jaar? :D Ja, maar een VR6 uit 93 is wat anders dan een audi A3 quattro :P
Hoelang staat hij daar al? Sinds 5 december
Welke car? VR6 Turbo
Link to forum? Zie mijn onderschrift ;)
Gebruikersavatar
Door Gamberro
#153268
als je het dan toch bijde vr6specialist laat doen zou ik het meteen te goeie doen.. als je je motor laat doen tot 350 pk dan ben je 7900 kwijt..

maar na een tijdje ben je die snelheid toch weer zat en dan wil je weer sneller.. dus dan kun je weer gaan investeren.. doe het dan meteen goed en betaal wat meer voor een fijn turbosetje erop :)
Gebruikersavatar
Door knight
#153270
Ik vind persoonlijk de VR6 Specialist een erg goed bedrijf!
De meeste die er werken ken ik goed en kom er ook van even een bakkie doen!
Als ik jou was zou ik er een keer langs gaan!
zeker de moeite waard! ze kunnen je dan ook goed uitleggen wat de beste opties zijn

Succes!
Gebruikersavatar
Door Jochem
#153278
meteen het goed doen? Voor zover ik weer kost dat zeker 10.000 euro!
Maar ik zie nu incl montage? da's nieuw? Meestal was het excl montage.


Nederland en turbo:
Voor de APK is het eigenlijk niet erg. Zolang hij maar een de APK eisen voldoet.

Maar officieel ben je verplicht alle motorische wijzigingen die meer dan 20 pk winst geven te melden aan de RDW. Mocht bij een technisch onderzoek naar voren komen dat je dat niet heb gedaan, mogen ze je beboeten.
Maar erger is: als dat naar voren komt, keert de verzekering meestal niet uit!!!

Gelukkig kan je hier de auto laten omkeuren. Dat is eigenlijk niet zo moeilijk. Ze wegen, controleren degelijkheid en mocht er twijfel zijn, doen ze een rijgedragtest en of een geluidstest. Kost 25 euro tot 700 euro, afhankelijk van hoeveel tests ze moeten doen.
Als het goed afgewerkt is en je hebt de auto optioneel verder verbeterd mbt remmen, ophanging etc, dan moet het geen probleem zijn.

Ik wil mijn turbo binnenkort ook om laten keuren, want de kosten daarvan zijn altijd minder dan wanneer je een ongeluk maakt en de rest van je leven schadevergoeding moet betalen.
Door santamaria
#153281
Ok, normaal ga ik er morgen naar toe om eens te testrijden met zo een 340pk.

Het grote probleem momenteel is toch wel de keuring in belgie vrees ik. Motortuning is nog steeds niet toegelaten. Sommige die ik ken zeggen : die mannen aan de keuring zien dat niet of kennen het niet etc...maar als er een glimmende buis hier en daar opsteekt zou ik (als ik bij de keuring werkte) mij toch wel wat vragen stellen?

Ga ik morgen even bespreken...

Als iemand hier een idee heeft van de belgische wetgeving of dergelijke (wat mag en niet, zien ze het of niet?) mag je het altijd hier zetten
Gebruikersavatar
Door vaursechs
#153285
Ah mooi :)

Als je er dan toch bent, zou je misschien wat foto's kunnen maken van mijn auto? :oops: :roll:
Knight heeft al wat foto's gemaakt maar ik ben erg benieuwd of er in die tijd nog iets veranderd is en hoe de uitlaat eruit ziet :mrgreen:
Door santamaria
#153293
ik zal foto's maken als ik hem zie! Heb men kodak toch altijd bij.

Even een vraagje voor de tuners onder jullie...in belgie zit ik dus het probleem met de keuring...Kan er mij iemand mij vertellen hoe subtiel en hoe makkelijk die stage met enkel de compressor te verwijderen is?
Bevat deze dan ook van die bling bling buizen rond je motor?

Ik herhaal dat ik er niets van af weet :) .

Het heeft denk ik geen nut als ik 8000€ in een auto steek en dan tijdens de keuring nog is zoveel € om te demontere, terug monteren etc...

Daarmee dat ik aan de stage I kit denk met enkel de compressor (te betrouwen zonder cooler?)

Let me know
Gebruikersavatar
Door aSyncrOon
#153317
Ik ben ook van België en ik heb dit voorbije weekend samen met jochem zijn oude compressor geïnstalleerd op mijn vr6 omdat ik ook iets meer wou. Ik heb gekozen voor een compressor omdat deze der normaal gezien op 1 dagje er terug kan uitgebouwd worden om naar de keuring te gaan, omdat het in België gewoon NIET mag om dergelijke motorische aanpassingen te maken aan je wagen. Ik heb de vorige keer dat ik ging laten keuren zelfs moeten bijbetalen omdat ik een andere luchtfilter en andere velgen had... :?
Dus ik zou zeker gaan voor de compressor omdat je die wel makkelijk(er) zou moeten kunnen in-en uitbouwen, zodat je gewoon naar de keuring kan gaan ermee... Ik heb er zelf een tijdje over opgezocht en dat is de beste manier.
Een andere manier is om je wagen uit te schrijven en door iemand die je goed kent in duitsland of nederland laten inschrijven en te laten keuren, en deze dan met het echte vermogen op papier (dus die 400 pk) zo terug in te voeren, dan kunnen ze je hier in België niet afkeuren mits je over ALLE juiste formulieren beschikt...
Gebruikersavatar
Door aSyncrOon
#153318
En die compressor die er nu op zit bij mij is stage 2 en die werkt ook zonder intercooler :wink: