Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Motor tuning, chip enz
Door Boels
#152805
hey

ik zou mijn corrado vr6 graag wat sneller willen laten optrekken en zou ongeveer 250 pk uit me blok willen hallen , dus mijn vraag is wat is de beste manier , de ,meest betrouwbare manier (wat ik het belangrijks vind )
en moet ik met 250 pk ook nog andere dingen aanpassen en verstevingen , ik heb search gebruikt maar kon niet echt dingen vinden meestal ging het boven 300 pk en dat is mij wat teveel , dus als iemand goeie ideed heefd , BRAND MAAR LOS !
Door Boels
#152808
ok bedankt ik zag dat op dit forum al heel veel topics over waren en dat als ik het goed begreep een turbo het beste was , maar ik zal hem even lezen :D
Door Boels
#152810
heb even gelezen en mij lijkt dus een compressor een beter idee .
maar is het echt gewoon zon kit kopen erop doen / erop laten zetten en chip op maat
of moet ik ook echt alles vervanngen door stevigere onderdellen .
heb op het moment er 1.500 euro voor , waar het wss niet mee zal lukken , maar dan spaar ik wel ff door .
en weet iemand toevallig ook een goeie betrouwbare kit ?

alvast bedankt
Gebruikersavatar
Door vaursechs
#152811
Een nieuwe kit kost je toch al snel minimaal 3000 euro.

Tweede hans vind je ze soms nog wel, jochem had zijn kit te koop staan maar volgens mij was die al verkocht.

vr6specialist heeft op zijn website meerdere kits staan. De prijs zal waarschijnlijk overal ongeveer hetzelfde zijn.
Gebruikersavatar
Door PaulusB
#152821
Op mp vind je wel nog wel 1 of 2 vf setjes.

Mensen schrijven in hun advertenties niet altijd de zelfde omschrijving je moet zoeken op

vr6 supercharger
vr6 kompressor
vr6 compressor
Gebruikersavatar
Door jacobus
#152828
Boels schreef:heb even gelezen en mij lijkt dus een compressor een beter idee .
maar is het echt gewoon zon kit kopen erop doen / erop laten zetten en chip op maat
of moet ik ook echt alles vervanngen door stevigere onderdellen .
heb op het moment er 1.500 euro voor , waar het wss niet mee zal lukken , maar dan spaar ik wel ff door .
en weet iemand toevallig ook een goeie betrouwbare kit ?

alvast bedankt

dat jij jochem zijn topic in 6 min kan lezen zeg :shock: ( dik 50 pagina,s lang )

grappie hoor maar ik denk dat de jongens die een turbo hebben je het beste kunnen vertellen en ook meteen hun ervaringen er van

kijk ook even op vaurechts en pim zijn topic

succes
Door Boels
#152830
er staat een rotex op maarja die is 3.000 en dan beng ik nog lang niet klaar met de kosten maar ik zal even verder kijken
Laatst gewijzigd door Boels op 17 dec 2009, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Jochem
#152837
1500 euro?

Nee sorry... daar gaat het echt niet mee lukken
een uitlaatsysteem op maat voor 250 pk kost al 1200 euro...

Wil je turbo of compressor die echt 250 pk op de wielen geeft, moet je 4000 euro uittrekken...

Bedenk dat een tweedehands kit niet perse compleet is! Als je nieuwe software nodig hebt, ben je weer 500-750 euro verder.
Gebruikersavatar
Door Jochem
#152845
Als je 250 pk wilt niet...

't is overdreven een beetje als volgt
+5pk 50 euro
+10pk 100 euro
+20pk 500 euro
+50pk 1000 euro
+100pk 5000 euro
+200pk 10000 euro

Realistisch
Bedenk het zo... je koopt bijvoorbeeld een tweedehands compressor voor 2200 euro...
Dan heb je vaak nog dingen nodig als nieuwe slangen, lagers, boutjes, klein grut voor 100-200 euro... het is namelijk geen nieuwe kit... die kosten 3500 euro
En dan zit hij er nog niet in... kost je ook 200-500 euro montage
Als je die monteert heb je misschien (stage 2 dan) 250pk krukasPK.. trek daar 15% aandrijfverliezen vanaf en he hebt zo'n 210 PK op de wielen...

Pas als je de zaken als uitlaat enzo ook aanpast ga je een beetje richting de 250 wielPK.

Als je pech hebt, heb je een nieuwe chip en of injectoren nodig... tel dan maar 500-750 euro erbij...
Door Boels
#152848
ok , bedankt voor de informatie
had verwacht dat het duur zou zijn maar niet zoduur
dus zal er nog even over naar denken of ik het er voor over heb ,
maar ik kan dus voor 2.000 een setje kopen en het zou dan gewoon goed rijden , maar dan moet ik later uitlaat enz nog aanpassen om de 250 op de wielen te krijgen

en waar bestaat zon set alemaal uit ?
dan zou ik het mishien langzaam bij elkaar kunnen sparen
Laatst gewijzigd door Boels op 17 dec 2009, 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Gamberro
#152891
ik denk dat je beter gewoon lekker door kunt sparen tot je t bedrag bij elkaar hebt voor een hele set.. en t dan in 1x monteren.. anders blijf je hannessen..
Gebruikersavatar
Door Northpole
#154035
voor rond de 250 pk is een compressor the way to go... een turbo is leuk als je meer pk's wil hebben en je het maximale uit het blok wil halen.... maar rond de 250 pk .... dan is een compressor echt het makkelijkste: geen aanpassingen aan de uitlaatlijn/ compressor aansluiten/ andere multi riem/ andere chip en je bent klaar.

turbo's is voor de pk hungry personen die het niet erg vinden hun complete aanzuiging en uitlaat lijn om te bouwen.

daarbij komt nog het feit dat je een compressor ombouw binnen 12 uur volledig ongedaan kan maken zonder dat het blok open hoeft. dat is bij een goede turbo kit al snel andere koek.

kortom een compressor is niet goedkoop maar de mogelijkheid om de motor weer terug te brengen in orginele staat is bij een compressor ombouw het makkelijkste ( en is het simpelste als je ooit de auto wil verkopen want een compressor kit is behoorlijk waarde vast dus goed los te verkopen)
Gebruikersavatar
Door pimS
#154133
Zoals altijd zou ik ook met een vermogens wens als deze een turbo nemen

1. Max turbodruk @ 3000/3500 toeren, ipv. druk geleidelijk opbouwen en bovenin een half bar halen met een compressor. je heb dus sowiezo onderin meer vermogen als met een compressor

2. Onderhouds vrijer: compressor is een aanslag op je multieriem, veel mensen klagen over slippende snaren ed.
Compressor moet gesmeerd worden, jochem had hier ook gezeur mee.

3. Hoger rendement, een compressor kost ook vermogen om aan te drijven.
Als een turbo en compressor setup beide 250 pk op de krukas hebben, zal je met de turbo setup meer vermogen daadwerkelijk op de wielen overbrengen. Resulteerd in verhouding dus tot een lichtere belasting van je motor.

MIjn kit koste de vorige eigenaar 3900 euro, inclusief installatie en omlassen van de uitlaat!
Die setup was zonder intercooler, er liep dus alleen buis van de turbo naar de gasklep. Zelfde als met een compressor, alleen compacter. Dat is dus geen argument om aan te halen tov. een compressor.

Had ik al verteld dat ik al 30000km in principe probleemsloos heb rondgereden met een turbokit?
Als ik gezeur had was t omdat ik weer bezig was met t spul om te bouwen. had ik de kit std gelaten had ik zeker weten niks tegen gekomen!

http://www.vr6specialist.nl/tuning/teks ... prod=TK210

just my 2 cents.
Laatst gewijzigd door pimS op 31 dec 2009, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Northpole
#154219
zoals je ziet de meningen zijn verdeelt de keus is dus kompleet aan jou.

bedenk je wel dat als je gaat voor een compressor je uiteindelijk max rond de 300 pk eruit kan halen als je meer dan dat wil moet je toch echt gaan voor een turbo conversie. (bij een compressor lopen de kosten anders te hoog op en er is niet voldoende ruimte om een grotere te plaatsen. met een turbo kan je altijd nog een grotere plaatsen of een turbo erbij plaatsen en dat is vele malen goedkoper maar wel ingewikkelder om te realiseren)

al met al is de keus eigenlijk simpel:
jouw budget vs de benodigde onderdelen en expertise die je nodig hebt om het in te bouwen
en belangrijker: hoe definitief wil je je ombouw hebben?