Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Motor tuning, chip enz
Gebruikersavatar
Door Jeroen_vr6
#142878
Ik was even op zoek naar snelle nokkenassen en nou kwam ik ze tegen van newman cams.
Wie heeft er ervaring mee en wat is qua graden het beste.
Vond ze trouwens ook wel goedkoop, ze waren maar 300 pond per paar.

Dus als iemand er wat over weet ik hoor het graag.
Gebruikersavatar
Door Jochem
#142879
Misschien ff handig om je technische niveau aan te geven voordat we met lange verhalen komen.
Heb je al meer ervaring met nokken? Ga je ze zelf installeren? Wat versta jij onder snelle nokken?

Newman klinkt mij niet bekend. Vooral even uitzoeken of je niet andere veren nodig zal hebben!
Gebruikersavatar
Door Jochem
#142891
dan gaat het al snel verkeerd...
Newman heeft namelijk geen 268 cams... alleen 264 en 270. ;)

Snelle nokken.... scherpe nokken... wilde nokken. Allemaal termen. Je weet wat nokken doen? Het is namelijk niet zo dat de fabrikant speciaal nokken erin stopt om het vermogen te minimaliseren.
Nokken openen de kleppen en de kleppen bepalen wanneer er iets in en uit de cilinders gaat.
Nou zijn de standaard nokken zo gemaakt dat de auto goed rijdt op de weg: de koppelcurve begint bij 3000 tpm en de piek zit op 4200. Dat is in vergelijking met normale auto's al best wel hoog!!

Als je nu race-nokken plaatst, zet hij de kleppen langer open. Het voordeel boven standaard nokken is dat hij op hogere toeren genoeg tijd krijgt om de cilinders te vullen en te legen. Het nadeel is dat door de langere duur de overlap groter wordt: dat is de overlap tussen opening van de uitlaatkleppen en de inlaatkleppen. Krijgt het mengsel bij lage toeren de kans om tijdens de overlap direct weer je motor uit te stromen. Dus minder vermogen onderin.
(Hier komt nog iets extra's bij kijken, namelijk dat die onverbrande benzine de katalysator kan beschadigen)
Je krijgt niet zo zeer meer trekkracht, maar de koppelcurve wordt in het toerengebied omhoog geschoven. Hoeveel omhoog, ligt dus aan het getal van de nokken. 268 graden schuift het volgens mij 500 tpm omhoog. Dus je auto begint pas goed te trekken bij 3500 tpm en je piek ligt bij 5000 tpm.

een vervelend iets, is dat fabrikanten het allemaal anders aangeven. Je hebt namelijk relatief weinig aan dat ene getal. Meestal geeft dat alleen aan waar je helling begint en dat is helemaal niet zo belangrijk.
Wat wel belangrijk is, is de openingshoek bij bepaalde lift (0.1mm, etc), de openingshoek en de maximum lift, als je nokken vergelijkt. Jammer genoeg is die informatie bijna nooit te vinden.
Het is echter wel belangrijk, aanzien die nummer gevolgen hebben voor je hele motor. Is de lift niet te groot of te scherp? Zo kunnen je kleppen tegen je cilinder aankomen. Soms zijn sterkere veren nodig om te compenseren. Als ze erg scherp zijn, zijn ze ook aan meer stress onderhevig. Dan heb je kans dat ze maar een bepaalde levensduur hebben en daarna vervangen moeten worden, omdat ze anders breken.
Afbeelding
afgelopen dan...

Maar dan moet je dus op zoek naar ervaring. Newman kan ik weinig over vinden!
Schrick is de bekendste en blijkbaar ook de beste verkrijgbaar. Maar wel 900 euro.
Cat cams worden wel gebruikt, evenals DSR en Autotech, kent cams. Maar ja, welke daarvan goed zijn... geen idee.

Tenslotte, wat je niet moet vergeten is dat de standaard ECU niet kan werken met de andere nokken! Je moet een chip op maat laten schrijven en dat kost ook weer een hoop pieken.
Gebruikersavatar
Door JoJovr6
#143016
geloof jochem maar, hij is onze reddende engel op het gebied qua " performance " ;)

Mooi uitgelegd jochem
Door Mad_Uwe
#143046
Dit is een leuk draadje voor je: http://www.vr6clubholland.nl/forum/view ... =13&t=3833

Vergeet niet dat scherpere nokken de kleppen langer open laten staan waardoor je drukopbouw in de cilinder later begint (de kleppen sluiten immers later). Om je compressie einddruk te halen moet je dus eigenlijk de compressie verhouding aanpassen. Bij een VR6 is dat wat lastig maar je zou daarvoor op zoek kunnen gaan naar een dunnere koppakking. Andere zuigers wordt wat prijzig :wink:
Gebruikersavatar
Door Jeroen_vr6
#143070
Oke dus dan kan ik gewoon het beste de orginele laten zitten.
En hoe zit dat ALS ik er later nog een compressor op wil zetten?
Is het dan wel verstandig om het te doen.
Tevens met aanpassing van de chip.

En ik heb nog even gekeken en ze hebben 264, 270 en 288
Is dan voor road, road/rally en tarmac rally sprint in die volgorde
Gebruikersavatar
Door Jochem
#143072
ja.
288 draait extreem slecht stationair. Waarschijnlijk moet je dan bijna gaan denken aan een ombouw naar vaste klepstoters, wat heel veel onderhoud met zich meebrengt.

Compressor heeft juist minder baat bij "snelle" nokken. Door de overlap stroomt de druk namelijk direct van inlaat naar uitlaat. Daardoor wordt je einddruk lager en heb je dus minder vermogen.
De compressor zelf zorgt voor meer vermogen in de top, laat de nokken maar het midden- en ondergebied versterken.
Laatst gewijzigd door Jochem op 12 sep 2009, 00:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Northpole
#143084
mijn complimenten Jochem helemaal goed !!!! en als je voor zeker gaat kies je voor schrick de reden deze set komt met zijn eigen chip ( wat ook meteen de prijs verklaart) maar geeft wel 100% de beloofde vermogenswinst en je trekkracht begint iets eerder als je kiest voor de 270 combo helemaal als je de nokkenassen combineert met een lichter vliegwiel ;)
Gebruikersavatar
Door Jochem
#143288
helaas, wat het maar zo.
Ook schricks worden zonder chip geleverd. Je bestelt de nokken zelfs los a 340 euro per stuk.
En als je een chip laat maken is het vaak "chip op maat 2" omdat het meer werk is.

Schrick heb je in assym 260/264, wat een verbetering is tov de standaard nokken en vooral voor dagelijks gebruik, zonder veel top winst. Dan 268 en 276, waarbij de laatste alleen voor race is.
268 is aangeraden als je hem normaal wilt gebruiken, maar toch meer vermogen bovenin wilt.

Als je het dan goed doet, plaats je ook een spaghetti (Raceland type) en een katvervanger en dan schiet je een hoop op! Ik denk zelfs dat een 2.9 TB en inlaatspruitstuk daarvoor uit zullen maken. Samen met open lucht filter met CAI. Dan zit je aan onderdelene namelijk nog niet eens aan de prijs die de chip zal zijn!


Wil je goedkoper uit zijn. Bestel dan de Autotech 262 nokken en zorg dat je een GIAC (of TT) chip voor europese VR6jes erbij koopt (let op voor europese, want amerikaanse zijn anders!) Dan ben je voor ~350 klaar excl installatie. (p.s. er zal voor 95+-ers een socket in je ECU gemonteerd moeten worden!)
Je zal je volgens hen 8.3 pk op vooruit gaan. En dat is heel wat, tenzij je voor turbo/compressor gaat.
Gebruikersavatar
Door Northpole
#143299
uhm ik heb hier een folder van schrick waarbij de benodigde chip er gewoon bij zit ............ maar de prijs van die nokkenassen is dus danig hoog dat je goedkoper bent met gewoon de nokken apart te kopen en dan achteraf te chippen bij JD ofzo ;)
Gebruikersavatar
Door knight
#144405
Als het goed is kun je ze ook bij de VR6 specialist bestellen dan worden ze op maat gemaakt!
Ik weet niet of je er 10 oktober bij bent maar dan kun je het vragen?

Gr. :D
Gebruikersavatar
Door Jochem
#144415
op maat? lijkt me nog duurder dan schrick...

plus dat het erg moeilijk is om iets zelf te ontwerpen... ik zou zeggen: vertrouw op bedrijven als schrick, met hun jarenlange ervaring en onderzoek.
Laatst gewijzigd door Jochem op 29 sep 2009, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ThomasVR6
#178980
Na de zomer rij ik met 268 graden nokken laat je tegen die tijd wel ff uitdraai zien als alles eropzit en afgesteld is :lol: