Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Motor tuning, chip enz
Door slopertje oss
vr6 turbo vragenlijstje:

Hallo ivm met mijn project de volgende vragen:

Ik wil dalijk de zuigers en drijfstangen aanpassen en verlaag zo al de compressie,
kan ik dan rustig een gewone koppakking plaatsen of moet ik toch een stalen plaatsen?

EN WAAR kan ik die vinden ik heb al wat rondgebelt namelijk.
verlaag ik op deze manier niet nog een keer de compressie?
Of is er een omslag punt vanaf 500pk een stalen kopakking ofzo?

Wat betaal je voor het opboren van een vr6 naar 83 mm zuigers?
ADRESJES?

wat is de orginele zuiger maat van een 2.8 vr6?

Update grotere kleppenset is besteld 2 mm overmaat(3mm was ook mogelijk)
met klepseals en klepslotjes.
En dan nog zwaardere klepveren,nokkenassen hou ik nog wel orgineel.
Zou eventueel later nog kunnen vervangen voor andere.

Of zegt iemand van je moet echt DEZE hebben?

ik hoor t graag.
Door pimS
slopertje oss schreef:vr6 turbo vragenlijstje:

Hallo ivm met mijn project de volgende vragen:

Ik wil dalijk de zuigers en drijfstangen aanpassen en verlaag zo al de compressie,
kan ik dan rustig een gewone koppakking plaatsen of moet ik toch een stalen plaatsen?

Std koppakking is staal gelaagd

EN WAAR kan ik die vinden ik heb al wat rondgebelt namelijk.
verlaag ik op deze manier niet nog een keer de compressie?
Of is er een omslag punt vanaf 500pk een stalen kopakking ofzo?

Compressie verlagen doe je door een spacer te plaatsen(rvs plaat) tussen 2 std koppakkingen in.
Je moet dus gewoon een std koppakking hebben

Wat betaal je voor het opboren van een vr6 naar 83 mm zuigers?
ADRESJES?

wat is de orginele zuiger maat van een 2.8 vr6?

Update grotere kleppenset is besteld 2 mm overmaat(3mm was ook mogelijk)
met klepseals en klepslotjes.
En dan nog zwaardere klepveren,nokkenassen hou ik nog wel orgineel.
Zou eventueel later nog kunnen vervangen voor andere.

Of zegt iemand van je moet echt DEZE hebben?

Grotere kleppen zijn in principe niet eens nodig, tenzij je echt gigantische vermogens wilt halen, er zijn mensen die 550 pk op de wielen hebben gescoord met een volledig std blok(afgezien vd compressie)

ik hoor t graag.

alstu
Door slopertje oss
dank je voor de reactie al weer een hoop wijzer!

ik heb nu zuigers van JE besteld en die kosten me 783.80 incl btw
boring 83 mm 9:1
Ik vind het een superkoopje :D
kan ze binnen 14 dagen ophalen JOEPIEDEPOEPIE
Door Jochem
ik zou wel een dikkere koppakking plaatsen om naar 1:8.5 of 1:8 te gaan als je naar 1 bar of meer wil..
1:9 is te hoog...

(tenzij je heftige waterinjectie of racebrandstof RON110 oid gebruikt :roll: )
Laatst gewijzigd door Jochem op 29 aug 2009, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Pyledriver
Jochem schreef:ik zou wel een dikkere koppakking plaatsen om naar 1:8.5 of 1:8 te gaan als je naar 1 bar of meer wil..
1:9 is te hoog...

(tenzij je heftige waterinjectie of racebrandstof RON110 oid gebruikt :roll: )
9:1 is niet te hoog of de motor valt of staat hangt van degene af die de mapping doet. Ik ga er wel vanuit dat je op een standalone management gaat rijden.
Door Jochem
ja, als je die onstekingtiming wil gaan verlaten, ja... maar dan heb je minder topvermogen dan je zou hebben met een lagere compressie.

Plus, als je een keer 95 moet tanken omdat er niets anders is, heb je een probleem. (tenzij je de boost helemaal terug kan draaien naar 0.4 bar)
Door Pyledriver
Jochem schreef:ja, als je die onstekingtiming wil gaan verlaten, ja... maar dan heb je minder topvermogen dan je zou hebben met een lagere compressie.
Nee
Jochem schreef: Plus, als je een keer 95 moet tanken omdat er niets anders is, heb je een probleem. (tenzij je de boost helemaal terug kan draaien naar 0.4 bar)
Euro 95 onder cruise omstandigheden gaat goed. Ga je boosten met euro 95 terwijl de chip voor 98 is geschreven dan vraag je er zelf om.
Door Jochem
Pyledriver schreef:
Jochem schreef:ja, als je die onstekingtiming wil gaan verlaten, ja... maar dan heb je minder topvermogen dan je zou hebben met een lagere compressie.
Nee
Duidelijk... en goed onderbouwd met argumenten :roll:

Ik begrijp ook niet waarom iedereen altijd zo moeilijk doet met het verlagen van compressie.

Ik zal wel ff vragen of Ronald een chippie voor me schrijft zodat ik met m'n standaard compressieverhouding 1 bar boost op RON95 kan rijden... 400 pk zonder modificaties woohoo :lol:
Laatst gewijzigd door Jochem op 31 aug 2009, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Northpole
Jochem schreef:
Pyledriver schreef:
Nee
Duidelijk... en goed onderbouwd met argumenten :roll:

Ik begrijp ook niet waarom iedereen altijd zo moeilijk doet met het verlagen van compressie.

Ik zal wel ff vragen of Ronald een chippie voor me schrijft zodat ik met m'n standaard compressieverhouding 1 bar boost op RON95 kan rijden... 400 pk zonder modificaties woohoo :lol:
@ jochem: zal ik je antwoord geven?
omdat je vaak genoeg te betweterig overkomt... niet alles wat theoretisch een standaard is werkt even goed in de praktijk, sterker nog er zijn genoeg blokken waarbij standaard tuning zoiets als het aanpassen van de compressie, net even anders uitpakt. Vandaar dat JD geen vr6 turbo's meer doet.

en de reden om de compressie te verlagen is niet veel meer dan het behoudt van de kleppen en de cilinders ;) zo weet je zeker dat die dingen niet met elkaar incontact komen tijdens hun extra zware werk met de turbo/compressor erop. en in veel gevallen ( tot 350 pk zowiezo) hoef je dat niet eens aan te passen wel je kopbouten (de rekbouten vervangen met normale extra stevige bouten).

Nogmaals de praktijk en de theorie hoeven niet perse gelijk te zijn en vaak quote je dat dat wel zo is...maw soms kom je betweterig over en dan krijg je korte reacties. helemaal als de persoon, uit ervaring, antwoord geeft.

enfin je bent nu zelf ook bezig met een turbo conversie dus de ervaring ben je nu zelf aan het opdoen ;)
Laatst gewijzigd door Northpole op 31 aug 2009, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door pimS
compressie verlaging is wel degelijk puur voor het tegengaan van detonatie / pingelen.
Ik heb 1x noodgedwongen 95 moeten tanken toen ik nog met std compressie reed, 0.5 bar + IC, klopsensor greep metteen in toen ik ff gas gaf.

Je kan met rekbouten blijven rijden, er zijn jongens die over de 400pk draaien met std bouten, t is maar net waar je voor kiest, te kan zijn dat ze gaan rekken en gaan blazen, maar t komt niet altijd voor.

Voor 350 pk moet je ong 1 bar boost draaien zonder compressie verlaging heb je bij een poging om dat te halen al lang een blok dat helemaal kapot is
Door Northpole
bij mijn blok is de compressie verlaagd voor maar 1 reden: (let op ik rij rond met een NA motor ABV 3.0) om de kleppen en de cilinders heel te houden, en met het oog op de toekomstige compressor die ik erop ga zetten ;) niet tegen detonatie/pingelen maar dat is ook een van de redenen om het te doen.
Door Jochem
@north: Als het vanwegen de toekomstige compressor is, is het dus wel vanwegen het potentieel pingelen/detoneren wat dan kan optreden.

Ja ik ben een betweter. Sorry, altijd al geweest. Maar dat betekent niet dat je mij met een simpel "nee" weg kan bonjouren.
Ik heb met Ronald (vr6sp) ook al die discussie gehad over compressieverhouding. Hij kan inderdaad een chip schrijven die met standaardcompressie tot 0.65 bar boost kan rijden. Daarvoor moet hij de onsteking verlaten. Je haalt dan niet de max wat de motor kan, maar bij het verlagen van de compressie ga je vermogen verliezen in het onder/middengebied, want niet opweegt tegen de winst bovenin bij zulke lage druk.

Even de theorie terug:
Liefst heb je een compressieverhouding zo hoog mogelijk. Dat bepaalt namelijk het verbruik en het vermogen van de motor. Als de compressie echter te hoog is, gaat het brandstofmengsel uit zichzelf ontbranden, ofwel pingelen/kloppen.
Het ergste wat daarbij kan gebeuren is dat aan de ene kant zelfontbranding optreed, terwijl aan de andere kant de bougie het mengsel ontsteekt: als die twee vlamfronten tegen elkaar komen, treed er detonatie op, waarbij de explosie zo heftig is dat het drijfstangen kan breken of gaten in zuigers kan slaan.

Er zijn betere zuiger en cylinderkopontwerpen, maar de VR6 met z'n vlakke kop heeft een verhouding van 1:10 nodig en kan daarmee op 95 rijden met de onsteking wat verlaat en 98 voor optimaal vermogen.
Ga je nu de boost aanbrengen, dan verstoor je dit balans. Wat Ronald dus doet is de onsteking zo verlaten dat hij met boost op 98 net zo rijdt als NA op 95: het werkt maar is niet optimaal. En dit is pas bij 0.65 bar, bij een centrifugaalcompressor die de inlaattemperatuur weinig verhoogt. (Bedenk dat een motor die standaard 1:10 is bij 0.65 bar boost een compressieverhouding van 1:16 heeft!). Turbo's hebben meer problemen...

Maar boven die druk kan dit dus niet meer. op 1 bar boost zit je compressieverhouding op 1:19 als je de originele pakking zou hebben. Tijdens de compressieslag zal het mengsel ruim ontbranden voordat de zuiger boven is en als gevolg zal de drijfstang terug willen slaan en dus afbreken. Daar kan je klopsensor weinig tegenin brengen. (hierbij ga ik er wel even vanuit dat je injectoren genoeg brandstof kunnen leveren bij deze druk. anders sterft de motor te arm af)
De meeste tuners (nederlands, duitse en amerikaanse) die ik gevraagd hebt zeggen: "1:9 is te hoog voor meer dan 0.6 bar boost. 1:8.5 of minder wordt aangeraden, waarbij 1:8.5 gezien het brandstofverbruik de voorkeur heeft"
En nog steeds moet je dan RON 98 tanken...
Door Pyledriver
Jochem schreef:@north: Als het vanwegen de toekomstige compressor is, is het dus wel vanwegen het potentieel pingelen/detoneren wat dan kan optreden.

Ja ik ben een betweter. Sorry, altijd al geweest. Maar dat betekent niet dat je mij met een simpel "nee" weg kan bonjouren.
Ik heb met Ronald (vr6sp) ook al die discussie gehad over compressieverhouding. Hij kan inderdaad een chip schrijven die met standaardcompressie tot 0.65 bar boost kan rijden. Daarvoor moet hij de onsteking verlaten. Je haalt dan niet de max wat de motor kan, maar bij het verlagen van de compressie ga je vermogen verliezen in het onder/middengebied, want niet opweegt tegen de winst bovenin bij zulke lage druk.
Ik kan het wel gaan uitleggen, maar het heeft toch geen zin. Jij hebt je standpunt waar je niet vanaf wilt wijken. Prima ieder zijn ding.
Door Pyledriver
Jochem schreef: Bedenk dat een motor die standaard 1:10 is bij 0.65 bar boost een compressieverhouding van 1:16 heeft!
Compressieverhouding en compressie einddruk zijn twee verschillende dingen.
Door vaursechs
Pyledriver schreef:
Jochem schreef: Bedenk dat een motor die standaard 1:10 is bij 0.65 bar boost een compressieverhouding van 1:16 heeft!
Compressieverhouding en compressie einddruk zijn twee verschillende dingen.
Dan laat je eigen theorie er eens op los :roll:

Discussiëren is gezond zolang men wel met duidelijke argumenten komt, we gaan elkaars argumenten niet bekogelen om daarna zelf niet met een beter punt te komen.

Voor zover ik weet heeft de compressie verlaging er puur mee te maken dat het brandstofmengsel niet uit zichzelf gaat ontbranden oftewel pingelen. Ik rijd zelf op 0,6 bar met standaard compressie en ga over 2 maanden over naar 1:8,5 waarna de boost naar 1 bar gaat.