Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Motor tuning, chip enz
Door blacknight
Hoi allemaal, misschien een stomme vraag maar hoe snel wordt t met het kopflowen? wat voor nut heeft ie? Hoeveel pktjes en koppel komen er bij? Nadeel of voordeel voor het blok? Raad je het aan of niet voor de andere?

Ik wil er wat informatie aub daarover! :lol:
Door Vr6je84
Duur karweitje voor niet al te veel winst, echte pk's kan ik niet noemen.
Dit heeft vooral zin om bij hoge toeren extra vermogent e krijgen, bij lage toeren win je bijna niks omdat de luchtsnelheid laag is.
Door Jochem
"flowen" is iets wat je bij oude blokken moest doen. Bij nieuwe blokken, is het eigenlijk niet meer nodig, omdat de productieprocessen tegenwoordig veel beter zijn. Ge gaan daarbij de doorstroming in de kop verbeteren door op sommige plekken materiaal weg te halen en op sommige plekken materiaal toe te voegen.
Polijsten van de wanden is een stap verder, maar dat is echt niet nodig en kan zelfs problemen geven aangezien vloeistof blijft plakken aan de

Toen de VR6 ontworpen werd, is VW heel veel problemen tegengekomen. Er is veel getest en geschaafd. Er zijn bijvoorbeeld 16 verschillende ontwerpen zuigers getest ofzo.
Een ander groot probleem was het verschil in inlaatlengte tussen de twee banken. Daar zijn ze ook tijden mee bezig geweest. Ze hebben het opgelost door restrictie te plaatsen in de korte kanalen ofzo.
We hebben het dus over manJAREN van ervaren professionals in een laboratorium.

Wat je bij een VR6 blok gaat doen als je het naar een tuner brengt is beweren dat je het beter kan. weinig kans. Eerder kans dat je motor in onbalans brengt.
PK winst? nul, schat ik zo.

Porten, dat is iets waar je nog mee kan winnen. Grotere kleppen, grotere poorten, ook op inlaat- en uitlaatspruitstuk. Maar als nog heb je alleen wat aan die flow op hoge toeren met wilde nokken.
Er zit altijd een zwakste schakel in... dan wordt het wel de ribbeltjes in de luchtslang, of de bochten in het spruitstuk.
Het heeft pas echt nut als je ALLES aanpast.
Door pimS
Flowen heb zeker nut, als iemand t doet die ervaring heeft met t blok.
CIllinderkop en inlaat traject van een vr6 is VERRE van optimaal, en daarmee bedoel ik het ontwerp zelf
Door sjaako
maat van me heeft mijn in en uitlaat kanalen vergroot en geflowt en het scheelde 10pk.
Door Jochem
dat is dus vooral de porting die het hem doet.

ennuh... jij rijdt geen VR6.... :roll:
Door sjaako
Nee ik rijd geen VR6, moet je eens voorstellen als je nog eens 2 in en uitlaat poorsten extra kan doen scheeld toch nog eens 50% met die van mij :lol:
Door WietseVR6
Dus 10 pk erbij door het flowen van de kop, voor een hoop geld waarschijnlijk.
Kop flowen was mij ook ten sterkste afgeraden, dit heeft meerdere redenen.
Namelijk, prijs/prestatie verhouding is gewoon klote, daarnaast zijn de kanalen te verschillend.
De een is lang en rond en de ander is kort en ovaal.
Zoals reeds vermeld, VW heeft een hele hoop ellende gehad met de VR6 kop, het resultaat is een compensatie geworden van diverse factoren en wanneer je hier mee gaat prutsen verknoei je ook de balans in de motor, de ene cilinder krijgt meer lucht dan de ander en dus werkt de ene zuiger harder dan de ander.
Deze dingen werken zich door in je drijfstangen, krukas en lagers met meer slijtage tot gevolg.

Wat ik heb laten doen is de restrictie voor de klepzittingen max uit laten frezen, deze aanpassing heeft voor elke cilinder dezelfde gevolgen.
Daarnaast kun je zoals ook eerder vermeld grotere kleppen monteren.
Daar houd het ook wel een beetje mee op, wat je nog wel zou kunnen doen is portmatchen.
Hier ga je dus er voor zorgen dat alle aansluitingen in je in/uitlaat precies goed zitten zonder opstaande randjes van bijv pakkingen e.d.

Mij is ook verteld dat er uiteraard genoeg bedrijven zijn die met liefde je cilinderkop uitboren en oppoetsen aan de binnenkant, dit is tijdrovend en ze verdienen er leuk aan, dat de vermogensverschillen tegen vallen maakt hun niet uit.
Door NeFReT
sjaako schreef:Nee ik rijd geen VR6, moet je eens voorstellen als je nog eens 2 in en uitlaat poorsten extra kan doen scheeld toch nog eens 50% met die van mij :lol:

ahahahahahaah
Door AryX
Het is vooral de combinatie met andere motortuning die het 'm doet..

Ik heb de kop bewerkt, geflowd, grotere kleppen, poorten geplolijst, kop optimaal gevlakt, Schrick 272 nokkenassen en een custom ECU.. Zit nu dus over de 220 PK.. Dus ruim 30PK winsten het koppel is nog meer toegenomen. Dus ik mag zeker niet klagen :P