Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Motor tuning, chip enz
Gebruikersavatar
Door sjaako
#127227
Ik heb de kop van mijn 1.8 16v pl eraf.
We zijn nu de in en uitlaat kanalen aan het vergroten.
We doen dit door de pakking erop te houden en alles wat binnen de pakking valt weg te halen.
Is dit de beste manier en gaat dit altijd zo?
Of maken ze de in en uitlaat poorten echt veel groter en snijden dan alles wat groter is van de pakking weg?

Het beste was om dat ook de klep geleiders af te draaien werd mij verteld.

Waar kan ik nog meer vermogen mee winnen door de kleppen af te draaien en te polijsten?
Laatst gewijzigd door sjaako op 02 jun 2009, 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Northpole
#127230
nee men kiest eerst voor de compressie waarmee men wil rond rijden haalt daarvoor de benodigde zuigers en gaat dan pas de boel afdraaien afhankelijk dus van het formaat van de zuiger.... dus niet zomaar een gedeelte eruit boren zonder dat je goed passend spul klaar hebt liggen anders kan het zomaar zo zijn dat je net iets te veel weg haalt en dan kan je problemen hebben met het feit dat er straks geen zuiger is die goed past... ( de schraapveren lossen wel wat op maat het moet allemaal perfect passen... daarom ook dat de meeste mensen het uitboren laten doen... tenzij ze er een bank voor hebben die ook dat synchroon gelijk kan uitvoeren en dan nog hebben ze zich goed ingelezen in de materie....

Ik ga er nu vanuit dat je wel weet welk formaat zuigers je erin gaat stoppen dus .... denk ik dat je wel aardig in de buurt zit van wat men normaal doet....
Gebruikersavatar
Door Jochem
#127231
Klepgeleiders afdraaien lijkt me niet heel goed. Misschien wordt de flow er iets beter van, maar ik verwacht dat een lichte speling op je kleppen veel grotere gevolgen zal hebben. Als de klep niet helemaal recht in z'n zadel komt, vervormd hij op den duur. Zo heb je kans dat je kleppen hard slijten en misschien een keertje afbreken.

Laat je goed informeren!

Het is misschien een beter idee de klepstelen af te laten draaien. Ook hiervan gaan kleppen minder lang mee, maar het is een gebruikelijkere modificatie. Je kan kant en klare kleppen kopen die een betere flow hebben.
(Nou moet ik zeggen dat in bijv. de VR6 dat soort trucjes als standaard op de kleppen gebruikt wordt. VR6 kleppen zijn zelfs stndaard natriumgevuld!)
Gebruikersavatar
Door sjaako
#127232
Northpole schreef:nee men kiest eerst voor de compressie waarmee men wil rond rijden haalt daarvoor de benodigde zuigers en gaat dan pas de boel afdraaien afhankelijk dus van het formaat van de zuiger.... dus niet zomaar een gedeelte eruit boren zonder dat je goed passend spul klaar hebt liggen anders kan het zomaar zo zijn dat je net iets te veel weg haalt en dan kan je problemen hebben met het feit dat er straks geen zuiger is die goed past... ( de schraapveren lossen wel wat op maat het moet allemaal perfect passen... daarom ook dat de meeste mensen het uitboren laten doen... tenzij ze er een bank voor hebben die ook dat synchroon gelijk kan uitvoeren en dan nog hebben ze zich goed ingelezen in de materie....

Ik ga er nu vanuit dat je wel weet welk formaat zuigers je erin gaat stoppen dus .... denk ik dat je wel aardig in de buurt zit van wat men normaal doet....
Ik ga geen zuigers afdraaien, ik kom helemaal niet aan het onderblok.
Ik heb het alleen over het bewerken van de kop.
Gebruikersavatar
Door sjaako
#127233
Jochem schreef:Klepgeleiders afdraaien lijkt me niet heel goed. Misschien wordt de flow er iets beter van, maar ik verwacht dat een lichte speling op je kleppen veel grotere gevolgen zal hebben. Als de klep niet helemaal recht in z'n zadel komt, vervormd hij op den duur. Zo heb je kans dat je kleppen hard slijten en misschien een keertje afbreken.

Laat je goed informeren!

Het is misschien een beter idee de klepstelen af te laten draaien. Ook hiervan gaan kleppen minder lang mee, maar het is een gebruikelijkere modificatie. Je kan kant en klare kleppen kopen die een betere flow hebben.
(Nou moet ik zeggen dat in bijv. de VR6 dat soort trucjes als standaard op de kleppen gebruikt wordt. VR6 kleppen zijn zelfs stndaard natriumgevuld!)
Een 1.8 pl blok heeft standaard geen natriumgevulde kleppen lijkt mij.
Misschien nog iets wat je aan de kop kunt aanpassen?

Ik heb nu de in en uitlaat pakking afgetekend op het blok en alles wat binnen de pakking viel met een dremel eraf gehaald.
Zo heb je dus iets grotere in en uitlaat kanalen.
Dit is volgens mij gebruikelijk maar ik heb ook iets gelezen over mensen die een deel van de pakking weg snijden zodat ze de in en uitlaat kanalen nog groter kunnen maken?
Gebruikersavatar
Door Northpole
#127234
Sorry ik dacht effe dat je met het onderblok bezig was mijn fout...

kop: euh ja dat is wat ze doen ja het gedeelte wat te veel is wordt weg gefreesd... synchroon!!!! dus tegelijkertijd zodat alle gaten precies dezelfde vorm hebben... de kleppen:
de klep-steel kan je afdraaien en polijsten... de klep zelf niet doen dat want het is echt mogelijk dat ie niet goed afsluit: beter is nog de klepzittingen te vergroten en dan kiezen voor grotere kleppen ( ik weet alleen niet of je die zo kan vinden... misschien de kleppen van het ABF blok ??? waarbij dus gelet moet worden op de lengte van de klepsteel en de grote van de klepzelf...

als de pakkingen voorzien zijn van zo'n metalen ring voor de gaten zou je kunnen kijken of je die eraf kan halen:
misschien moet je eens kijken in de tuningpakketten voor de 1.8 16v op http://www.bahnbrenner.com daar kan je de onderdelen gewoon bekijken ( hun leveren van alles om de 1.8 16v golf 2 motoren te voorzien van turbo's of ITB's of hun eigen supercharger...

kijk effe naar de foto hieronder misschien dat dat je vraag direct beantwoord:
Afbeelding

(ps dit is wel de compressie verlagende plaat incl. de pakkingen voor onder en boven ;) )
Gebruikersavatar
Door pimS
#127243
Bedenk je wel dat groter niet percee beter is:)

Je weet niet wat de flow in je kop is en wat dus de punten zijn die verbetering kunnen brengen, ik zou me bezig houden met t weghalen van gietsporen enz. Een kop lukraak aan gaan passen pakt 9 vd 10 keer negatief uit voor je vermogen.

misschien is je kop nieteens de beperkende factor voor je vermogen..
Gebruikersavatar
Door sjaako
#127247
Northpole schreef:Sorry ik dacht effe dat je met het onderblok bezig was mijn fout...

kop: euh ja dat is wat ze doen ja het gedeelte wat te veel is wordt weg gefreesd... synchroon!!!! dus tegelijkertijd zodat alle gaten precies dezelfde vorm hebben... de kleppen:
de klep-steel kan je afdraaien en polijsten... de klep zelf niet doen dat want het is echt mogelijk dat ie niet goed afsluit: beter is nog de klepzittingen te vergroten en dan kiezen voor grotere kleppen ( ik weet alleen niet of je die zo kan vinden... misschien de kleppen van het ABF blok ??? waarbij dus gelet moet worden op de lengte van de klepsteel en de grote van de klepzelf...

als de pakkingen voorzien zijn van zo'n metalen ring voor de gaten zou je kunnen kijken of je die eraf kan halen:
misschien moet je eens kijken in de tuningpakketten voor de 1.8 16v op http://www.bahnbrenner.com daar kan je de onderdelen gewoon bekijken ( hun leveren van alles om de 1.8 16v golf 2 motoren te voorzien van turbo's of ITB's of hun eigen supercharger...

kijk effe naar de foto hieronder misschien dat dat je vraag direct beantwoord:
Afbeelding

(ps dit is wel de compressie verlagende plaat incl. de pakkingen voor onder en boven ;) )
Ik denk dat je de verkeerde pakking voor je hebt...
Jij laat een kop pakking zien en ik heb het over de in en uitlaat poorten.....
Dit is een hele andere pakking iets waar je zowiso de metalen rand niet van moet gaan verwijderen.
De flow van de orriginele kop is niet al te best maar er zitten niet echt giet randen aan.
Wel randen die buiten de in en uitlaat pakking vallen.

Ik heb er al webers op zitten en snellere nokkenassen met verstelbaar nokkenastandwiel en afgedraaid vliegwiel en spaghettie met groep n uitlaat systeem.
Weze rollen kwam die op 138pk uit terwijl de pl orrigineel 129 heeft dus lekkere upgrade is dat dan.
Gebruikersavatar
Door pimS
#127255
Ok dan heeft t flowen van je kop nut.

MIjn 2 cent: breng m naar een prof. win je t meest;) Kost wat maar dan merk je tenminste wat.
Gebruikersavatar
Door sjaako
#127262
Ik zag op die website lichtere pully's staan voor je distrubutie pully en waterpomp pully.
Ik weet dat je zo min mogelijk kg moet hebben aan draaiende massa zou dit merkbaar verschil maken?
Gebruikersavatar
Door sjaako
#127301
Op dit forum word tenminste wel gereageerd, op vw forum als je daar
een specifieke vraag steld dan reageerd niemand daar zitten allemaal gasten
die aan halfords tuning doen :mrgreen:

Iemand een website die in nederland zit waar je dit soort dingen kan bestellen?
Die website hierboven zit in amerika.
Gebruikersavatar
Door Northpole
#127307
Effe websites in NL waar je dit spul kan bestellen wat dacht je van de standaard vw tuners ( verhoeven is er een van maar die moet je bellen) het zelfde geld voor vwstore in assen dan hebben we in tilburg de autosport company zitten waar je van alles qua tuning kan bestellen en je online kan kijken wat je nodig hebt... PK tovenaars vankronenburg kunnen je zeker helpen met de bewerkingen die je aan je kop wil uitvoeren en misschien hebben ze een bewerkte kop voor je voor een paar 100 euro liggen waarom bel je ze niet even? (ps alle genoemde bedrijven vindt je met een kleine search op google zo terug) enne als je al ITB's hebt hoop ik dat je wel een bedrijf kent dat ze voor je kan calibreren nadat je klaar bent met de kop bewerking zo niet speedcenter in Geldermalsen is een van de bekendere bedrijven in NL die dat voor je kan doen. Dan hebben we nog Zeypveld die van alles en nog wat weet over je blok maar die moet je gewoon bellen en als ie tijd vrij heeft wil ie je altijd wel te woord staan maar die heeft het ernstig druk ( eenmanszaak VW liefhebber in hart en nieren en leverd dan ook altijd goed werk af)

echter ik zet net te denken waarom verander je de kop van de PL niet met die van de KR??? die heeft standaard meer pk's dan PL en dan kom je met de wijzigingen die je nu al hebt ( los van de kop bewerking ) zeker uit rond de 160 pk.... ( de inlaat van de KR zal je al wel hebben zo niet is dat zeker een wijziging die je moet uitvoeren ;) ) ( tenminste als je de in- en uitlaat kanalen van de kop laat flowen ( dwz polijsten voor wat ik heb begrepen zijn de 16v koppen daar erg gevoelig voor en leveren dan vele malen betere prestaties)

vraag dat even aan vankronenburg want die zijn specialisten in bewerkte koppen en motoren

Nu even terugkomend op de pakking die ik je liet zien.... als je al aan de flow werkt in de kop moet je dat gedeelte zeker niet vergeten... de verdikkingen van metaal ( da's dus alu ) die soms op die pakkingen zitten kunnen gewoon eraf heb het wel vaker zien gebeuren en ik heb de eerste de beste website gepakt waarvan ik wist dat ze onderdelen van tuning pakketten tonen voor jouw blok en dus ook de eerste de beste foto van een pakking ;)

Voor wat betreft het vw forum de mensen die het wel weten daar zeggen niet veel omdat ze meestal in de garage zitten.... enne ik ben geen monteur en heb weinig kennis van de PL / KR blokken, die missen 2 cillinders in mijn ogen :mrgreen:

Enne ik denk ook dat je zeker met jouw blokkie effe moet kijken op het engelse vw-vortex forum want die gasten daar hebben meerdere showcases van welke bewerkingen ze precies aan de kop hebben uitgevoerd.
Mocht je technische engels niet je van het zijn... Als je daar een topic hebt gevonden maar niet volledig uit de uitleg ervan komt wil ik het best wel voor je vertalen als je de link hier dan plaatst.

Tevens mag je blij zijn dat we hier elkaar graag helpen want dat blok is toch echt een 4 cilinder :lol: en daarmee rijdt hier bijna niemand mee rond (dwz weinig mensen die de aanpassingen van dat speciefieke blok dan ook kennen) en als ze dat wel doen is ie meestal standaard :lol:
Gebruikersavatar
Door sjaako
#127322
Ik ken dit forum nog van toen ik een VR6 had en ken nog een aantal forum leden van meetings.
Vandaar dat ik het hier dus maar heb gepost omdat ik op vw forum geen reactie krijg.
Gebruikersavatar
Door sjaako
#127323
Ik kan wel een kr kop pakken alleen een kr heeft alleen maar meer pk door de iets scherpere nokken assen en geen kat.
ik heb geen kat en nog scherperen nokken.
Gebruikersavatar
Door pimS
#127447
sjaako schreef:Ik kan wel een kr kop pakken alleen een kr heeft alleen maar meer pk door de iets scherpere nokken assen en geen kat.
ik heb geen kat en nog scherperen nokken.
Dus je kop is inwendig identiek aan een KR kop? Ik weet niet echt hoe t in elkaar steekt bij die blokken:P

Anyway, kijk hier is rond. http://www.pumaracing.co.uk/

Misschien snap je dan wat meer over het hoe en waarom ik verkondig dat je t laten flowen beter door een professionele tuner kan laten doen, of iemand met ervaring of iemand met een flowbank.
Neem in ogenschauw dat iedere verandering die je maakt je kan helpen met je vermogen maar je doel ook grandioos om zeep kan helpen! je kan wel lukraak naar eigen inzicht gaan zitten dremelen in je kop, maar als je geen profi tuner bent die heel veel ervaring heb met cillinderkoppen aanpassen weet je eigenlijk gewoon niet wat te doet :?

Wat je met zeypveld kanw eet ik niet , maar zover ik weet is hij bezig met t experimenteren/leren van turbo ombouwen en doet hij grotendeels ombouwen en onderhoud, imho maakt dat je nog geen tuner.
Gebruikersavatar
Door Northpole
#127454
terugkomend op Zeypveld het bewerken van motorblokken en koppen besteed hij voor zover ik weet uit en juist omdat hij dat vaak laat doen is de prijs bij hem behoorlijk lager dan waneer je het zelf laat doen bij een bedrijf.
imho maakt hem dat dan geen tuner in dat opzicht maar wel iemand die precies weet welke afmetingen en aanpassingen gedaan kunnen worden zonder dat je het gevaar loopt op minder pk's of erger nog motorschade
Gebruikersavatar
Door sjaako
#127496
Zou hij het erg vinden als ik hem bell met die vraag?
Dit omdat hij het waarschijnlijk erg druk heeft.