Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Motor tuning, chip enz
Door VR6Maniac
Hallo iedereen!

ik heb laatst een andere vr6 motor aangeschaft, om te reviceren, en dan te vervangen voor degene die er nu in zit!

nu wil ik wel wat sneller, en zit dus te denken om een turbo te monteren! maar wat moet ik allemaal aanpassen aan de motor zelf??

metelaten koppakking monteren heb ik wel gehoord, maar ook nog andere dingen?
en is een Turbo met Externe wastgate wel goed?

alvast bedankt!

groeten Daniël
Door Jochem
Hoi Daniel,

ik vertel jou wat ik laatst iemand anders al heb gezegd:

Maar de vraag is wat je wilt... alles zelf, alles laten doen. Ik hoop dat je wel weet dat het niet zo simpel is als voor 600 euro iets kant en klaar kopen dat je er in een middagje zelf opschroeft.
Denk aan een goede turbosetup 3500 aan materiaal, 700-1000 euro montage en 700 euro chip
Door Northpole
en dan nog is jochem aan de positieve kant voor wat betreft de prijzen deze kunnen varieren naar gelang je gaat voor bepaalde materialen in de buizen de uitlaat en de chiptuner waar je terecht kan ... al met al kijk eens goed rond er rijden een paar leden rond met turbo's vraag hun naar hun setup en de ervaringen ... PIMS is er een van :mrgreen:
Door VR6Maniac
jah precies!

ik ben van plan alles zelf te gaan doen! alleen het lassen van de uitlaat niet denk ik!

kheb een brug en de greedschappen dr wel voor! en met behulp van dit forum hoop ik dan een heel ein te komen!

maar nog ff over zo'n turbo, ik hoor ook wel dat mensen met zo'n turbo van 1250 euro ofzo rondrijden, en lijkt mij in eerste instantie owk wel leuk om te proberen, en te kijken hoe dat gaat.
en dan daarna een duurdere turbosetr te kopen zodat je weet wat je moet doen!

wat is jullie mening hierover?

groeten
Door Northpole
ik haat testdummy te zijn daarom zou ik niet de onderdelen halen vaneen of ander goedkoop setje... nu dan ga ik meteen voor de real deal .... is tenminste wat waarde vaster / en meestal minder probleemloos.
Door Jochem
Mijn mening? Een goede manier om je blok om zeep te helpen... goedkoop blijkt duurkoop.

Ken jij ook werkelijk mensen die met zo'n ebay kit rondrijden? Ik heb hier nog niemand gezien...

Ik weet ook niet wat je insteek is. Waarom eerst goedkoop en daarna duur? Denk je dat je automatisch meer vermogen hebt als je een duurdere set monteert?
Er komt ongeveer evenveel werk bij kijken... ik denk bij een goedkopere zelfs meer... zeker als je je hele blok daarna moet reviseren.
Door VR6Maniac
jah precies, en dat moek natuurlijk niet hebben!

en wat voor turboset zou je dan moeten kopen? garett? of zijn er ook nog andere goeie merken?

en wat heb ik allemaal nog meer nodig, voor de revicie als je een turbo gaat plaatsen?

koppakking, en owk andere kopbouten? of ander spul?

gr
Door VR6Maniac
okey bedankt!

ik heb ook een beetje om me heen gekeken!

en heb een Turbolader GT30 gevonden? zegt dit jullie iets? GT staat voor garett toch?
en dit is alleen de turbo maar voor 350 euro! en dan moet de rest er nog bij!

is dit raar geld of is dit wel een aanrader om te kopen?

gr
Door pimS
Dat is een imitatie geval:)

Een echte garett heeft ALTIJD Garett op de turbine staan, en bij de prijs zal er nog een 1'tje voor staan;)
Door VR6Maniac
nee precies is rommel dus!

en een turbo van AGP Turbochargers turbo kost 1100 zonder aanbouwdelen!

is dat ook wel goed spul? kheb namelijk niet veel vestand van turbo's e.d ( de kwaliteit ervan iniedergeval )

gr
Door pimS
I'd go garett

Is gewoon t meest gebruikte spul , kan ej dus ook heel veel info over vinden.
Je moet niet proberen t wiel opnieuw uit te vinden, qua setup lekker alles copiëren van anderen.

maar wat zijn je plannen qua vermogen? hoe ver wil je gaan?
Door vaursechs
Ik raad je aan om eerst toch wel een paar weken tot misschien wel maanden te verdiepen in het turbo gedeelte voordat je daadwerkelijk gaat beginnen. Of je laat het door een bedrijf doen, maar dan leg je al snel 5000 euro neer.

Ikzelf ben vorige lente begonnen met informatie verzamelen en alles uitzoeken en ben pas in december begonnen met onderdelen aanschaffen en uiteindelijk sinds januari klaar.

En die goedkope setjes van marktplaats kun je idd beter mijden zoals jochem al aangaf, het enige wat je ervan zou kunnen gebruiken is het uitlaatspruitstuk. Maar diezelfde setjes krijg je op ebay voor 400 euro, daar haalt die marktplaats aanbieder ze ook vandaan en verkoopt ze dan onder de naam "hensen parts".
Het is gewoon een ventje van een jaar of 24 die die spullen in een schuurtje heeft liggen ( feit, geen vermoeden. )
Door Northpole
waarbij ook nog eens vermeld moet worden dat het uitlaatspruitstuk van slechte kwaliteit is .... het zijn de turbo setjes die in china worden gemaakt en die gebruiken slechte kwaliteit ijzererts voor het gieten. nee dan ben je beteraf met het orginele spruitstuk aanpassen want die is van een behoorlijk goede kwaliteit.
Door vaursechs
Northpole schreef:waarbij ook nog eens vermeld moet worden dat het uitlaatspruitstuk van slechte kwaliteit is .... het zijn de turbo setjes die in china worden gemaakt en die gebruiken slechte kwaliteit ijzererts voor het gieten. nee dan ben je beteraf met het orginele spruitstuk aanpassen want die is van een behoorlijk goede kwaliteit.
De spruitstukjes zijn inderdaad niet zo'n goede kwaliteit, maar als je een dremeltje bezit, kun je de uitlaatpoorten bijwerken en heb je toch een goed spruitstuk.

Het is gegoten staal, dat gaat niet zomaar kapot.
Door Northpole
dus extra werk en dus moet je wel weten wat je aan het doen bent en daar twijfel ik dan bij als iemand het voor het eerst gaat uitvoeren ;) dan kan je beter een goed spruitstuk hebben en daar wat meer centen aan spenderen...
Door Jochem
Wat northpole zegt. China doet niet zo aan kwaliteitscontrole. Door verontreiniging in het metaal evenals slechte tempering kan het gewoon breken.
Ik heb een paar horror-stories gehoord van iemand die bij de Fabory werkte en in China bij bedrijven langsging om potentiele leveranciers te zoeken. Hij had het over bouten die er van buiten super uitzagen, maar waarbij bij aandraaien de hele draad eraf gleed.

Ik denk dat het ATP spruitstuk het meest gebruik wordt. (als goed spruitstuk bedoel ik)
Laatst gewijzigd door Jochem op 21 apr 2009, 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door pimS
Als je t spruitstuk kan laten vallen en hij breekt niet is t wel goed :P

Anyway als de aansluiting bij de turbo en de uitlaatpoorten voor geen meter klopt, kan je ze bijwerken met een dremel oid, MAAR dat betekent dat de rest van t spruitstuk inwendig ook een te kleine diameter heeft, wat resulteert in een begrenzing van wat je originele spruitstuk of een atp spruitstuk voor potentieel zou hebben.
Door Jochem
warm koud warm koud warm koud is veel zwaarder dan laten vallen...