Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Motor tuning, chip enz
Gebruikersavatar
Door Coen Smulders
#124715
heren van de club

ik wil mijn wagen graag wat sneller maken, maar ik ben er nog niet uit hoe ik dat wil gaan doen. ik wil voorlopig nog geen turbo of compressor installeren, maar dit moet in de toekomst nog wel mogelijk zijn.
ik wil mijn motor zo optimaal mogelijk maken, met als laatste een chip (op maat). dingen die ik sowieso nog wil aanpakken:
-compleet nieuw uitlaatsysteem (met spaghetti spruitstuk en sportkat) in RVS
- chip (als de wagen/motor klaar is)

hebben jullie nog andere ideeen om de 6 sneller te maken, waar ik dat kan krijgen en wat het ongeveer kost. ik ga niet aan budgettuning doen, dus het hoeft niet het goedkoopste van het goedkoopste te zijn. ik ga liever voor kwaliteit dan voor el cheapo.....

ik hoor van jullie.

grtz coen
Gebruikersavatar
Door Northpole
#124717
simpel ga voor de standaard dingen:

licht vliegwiel, race versie van alu ( kosten rond de 250 euro )
wilde nokkenassen (reken zo rond de 850 a 1200 euro afhankelijk van het type dat je kiest krijg je er een chip bij)
uitlaat systeem (daar kan ik kort in zijn: reken op een lekkere 1200 voor goed spul dat werkt compleet systeem)
complete engine flush/koelsysteem flush (kosten voor het complete zo rond de 150 euro)
nieuwe bougies
nieuwe drukgroep in je versnellingsbak (kosten rond de 350)
vernieuwen van je remolie en remblokken ( sportblokken voor semi weg/race gebruik )
plaats een nieuwe benzinedruk klep op de gallerij en plaats een nieuw benzine filter

ik denk dat je dan met al je aanpassingen zo rond de 200 pk's kan uitkomen... waarbij je na alle aanpassingen nog kan denken aan de chip te laten herschrijven...
de vloeistoffenwissel is enkel en alleen maar om alle zooi uit je blok te donderen zodat je met een 100 % goed gezond blokkie gaat tunen... vergeet daarbij niet om je kvs buizen eens nader te bekijken want meer pk's betekend dat je vaker de rechtervoet richting bodem gaat drukken en dan is koeling erg belangrijk


ik weet dat je al een tijdje bezig bent met je auto dus dingen die je pas hebt vervangen kan je uit het lijstje schrappen ;) kijk dan maar eens wat je dan nog voor elkaar kan fietsen of wil fietsen en je hebt een erg snelle 2,8 vr6


:mrgreen:
Gebruikersavatar
Door Coen Smulders
#124726
wat ik nu al gedaan heb:
- nieuwe remschijven en blokken
- schroefset
- kettingrevisie
- CAI met green filter
- RVS einddemper
- KVS set van samco.

niet da ik hier veel extra vermogen van krijgmaar als je wilt gaan tunen hoort dit er een beetje bij...
Gebruikersavatar
Door Jochem
#124736
Wat het is... elke modificatie heeft bijkomende kosten.
Dus je kan hem bijvoorbeeld tunen voor max NA, met 268-276 graden nokken en geflowde kop, spaghetti, racekat ect. Dan hoeft je uitlaat maar 2 of 2.25 inch te zijn, aangezien ja max 225 pk haalt. Te groot en je motor heeft niet genoeg tegendruk, waardoor je met die overlappende nokken slechte vulling hebt bij lage toeren. Sowieso moet voor alle modificaties de chip herschreven worden.

Maar als je nu een compressor installeerd, heb je geen overlap meer nodig in de nokken. Sterker nog, er wordt juist "tammere" nokken aangeraden (Z-engineering raad 256 graden aan... 260 is standaard). Verder heb je dan tussen de 250 en 300 pk en daardoor ligt de optimale uitlaat tussen de 2.5 en 3 inch. En je hebt weer een nieuwe chip nodig.

Turbo is een vak apart. Kost steeds meer bij kijken. Nieuwe chip met speciale software en turbo's hebben liefst helemaal geen tegendruk, dus je gaat naar een uitlaat van 3 ich of groter.

Kortom: een echt upgradable systeem gaat niet. Je moet toch veel vervangen als je overgaat op de nieuwe setup.

Als je nog geen turbo of compressor hebt, zou ik het niet te moeilijk maken. Een spaghetti heeft als nu om het middengebied terug te krijgen als je wilde nokken monteerd. Aangezien je de auto dagelijk gebruikt, zou ik niet ver boven de 268 graden gaan. Als je geen andere nokken hebt, heb je niet veel winst van zo'n spaghetti.

goedkope plek om uitlaatonderdelen te kopen:
http://www.jetex.de/
kats:
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0042891376
Laatst gewijzigd door Jochem op 13 apr 2009, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Northpole
#124738
als je gaat voor een compressor stage 2 dus met intercooler kan je de opmerking over de nokkenassen van jochem kompleet negeren, zodra je gaat voor om en nabij de 300 pk's dan is de setup die ik heb omschreven meer dan goed genoeg... z-engineering raad daadwerkelijk tammere nokken aan maar hun gaan er dan ook vanuit dat je door kan/wil tunen tot 450 pk en de tammere nokken is om de kleppen minder ver uit te laten slaan dwz gooi er een kompressie plaat tussen en dan heb je dat probleem ook weer getackeld ... en je verlaagd de compressie meteen iets wat een geblazen motor heerlijk vindt (meer ruimte om goed op te vullen )

niet alles klakkeloos over nemen van wat een bouwer aanraad... er zijn redenen voor bepaalde dingen die ze adviseren en die moet je wel in de juiste context plaatsen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Door Jochem
#124740
(die ZR-2 heeft al moeite met 250 pk :( )
Maar ik weet wel waar ik het over heb hoor, wees maar niet bang. ;)
Gebruikersavatar
Door Northpole
#124742
jup dat klopt maar je kan er een kleiener poeli op zetten.... weet dan wel dat je niet bij ze moet aankloppen om te zeiken als ie stuk gedraaid is enkel hun eigen spullen raden ze aan omdat die door hun getest zijn.... je kan dus de druk die je compressor opbouwd verhogen op dezelfde wijze als je dat kan doen met een g-lader ( geld ook voor de vortech compressor trouwens en hun leveren ook kleinere poelie's :D)
Gebruikersavatar
Door pimS
#124747
Je heb kans dat je dan aan efficiency inlevert. en t draait kapot.

Anyway, als je geblazen wil gaan rijden heb je er niks aan om nu wildere nokken te gaan gebruiken, je grotere overlap wordt dan een negatieve factor zodra je geblazen gaat rondrijden.

T gaat niet om de lift maar om de overlap, overlap is t moment waarop de in en uitlaat kleppen tegelijkertijd open staan, met de wildere nokken is dit moment groter, Als je onder druk rijd blaast hij een groot deel van je mengsel in 1x door je uitlaat in ;) Heeft tot gevolg een hoger verbruik, verlies van mengsel, en dus verlies van vermogen.

Meer lift = meer vulling = goed, je zal dan alleen zwaardere klepveren moeten nemen ivm zweven.



Je kan nu wel vanalles gaan doen om richting de 200pk te gaan, maar ik raad je aan om gewoon lekker te wachten en door te sparen tot je een lekkere safe turbo setup kan halen ;)

Je kan iedere euro maar een keer uitgeven he ;)
Gebruikersavatar
Door Jochem
#124795
Nee, deze zit op z'n max... Vortex compressoren kan hoger, maar z-engineering ZR-2 compressoren kunnen niet sneller draaien. Ik heb al een kleinere poelie.
Rotrex heeft een relatief kleine zo 1 bar draait... ook centrifugaal.

@pim: tenzij je de vent beroofd die je net je geld gegeven hebt... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Door Coen Smulders
#124823
dus....

ik hoef er niet echt aan te denken om nu alvat wat te gaan doen richting een mogelijke tuning in de toekomst. zowel de nokkenassen, uitlaat enz. moeten aangepast worden na een compressor setup.. :shock: :shock: :shock:

dan moet ik flink sparen voor een goede ocmpressor met een uitlaat en een chip die op de hele meuk is geprogrammeerd. ik weet niet of ik hier wel zo vrolijk van wordt.
Gebruikersavatar
Door Jochem
#124826
daarom leveren ze van die stages.

stage 1: compressor en chip: 3500 euro en max 0.4 bar
stage 2: kleinere poelie, injectoren, bypass valve en chip. 1500 euro extra max 0.55 bar
stage 3: nog kleinere poelie, extra benzinepomp, intercooler, chip. 1500 euro extra max 0.65 bar
(hier komt trouwens een andere koppeling kijken)

dan kan je met een compressor zelf nog verder.
stage 4: compressiereducie, injectoren en chip, vooral montagekosten (~800 materiaal) ~ 0.8-1 bar (dat laatste moet je aan nieuwe lagers gaan denken)
stage 5: andere drijfstangen, sterkere kopbouten en grotere intercooler, sterkere koppelingen

Nokken inlaat- en uitlaatspruitstuk gebruik je om te tunen. Je kan het koppelgebied er namelijk mee verschuiven.
Neem de standaard 260 gr nokken. Die geven maximumkoppel op 4500 tpm. Plaats je 268 graden, dan ligt dat op 5000 tpm. met 276 zelfs tegen de 5500!
Neem dan het uitlaatspruitstuk. Hoe te korter op de motor de pijpen van de cylinders bij elkaar komen, des beter de motor werkt op hoge toeren (de bewegende lucht helpt namelijk bij het legen van de cylinders). De standaarduitlaat is dus weer optimaal om die 4500 tpm koppelpiek te hebben.
And je nu zo'n vortex/ZR compressor plaatst, heb je een centrifugaalcompressor. Die leveren eigenlijk pas echt boost boven de 3000 tpm. Bij mij is het op 3000 tpm 0.15 bar en pas bij 5500 0.65 bar.

Ik heb originele nokken, uitlaat en compressor stage 2 (vr6specialist versie, dus iets meer boost). Ik merk ook dat als ik laag in de toeren vol op het gas ga (denk aan 2000) dan trekt hij voor geen meter... pas bij de 3500 voel je de duw in je rug omdat dan de boost pas echt toeneemt.
Ik kan me voorstellen dat als je 268 graden nokken erbij hebt (zoals AngelVR6 had), dat dat onderin nog minder is en de boost pas komt vanaf bijna 4000 tpm. Ok, het hebt bovenin meet PK's, maar het gaat erom een rijdbare auto te hebben, toch?

Met 258 of 256 nokken, een spaghettispruitstuk en evt zelfs een VSR (al houden die niet zo goed van boost) krijg je middengebied terug. Waarschijnlijk zakt je top PK wat, maar je krijgt er een krachtige auto met een V8-gevoel voor terug. Ik bedoel: hoevaak hebt je je motor nou in de 5000-6000 tpm?

uitlaatpijpdiameter is gekoppeld aan vermogen. standaard is 51mm.. goed tot zo'n 200 pk. Tot 250 pk ga je dan naar 63mm, tot 300 naar 76mm en daarboven twee van 63 of een van 100 oid. Ook je kat is niet goed genoeg dan.
Gebruikersavatar
Door pimS
#124828
En je had t altijd over instant boost....

Ik heb vanaf 2500 toeren 0,2 bar ong. vanaf 3/3.5k 0.5bar of hoger tis maar net wat ik instel.
Dan vraag ik me echt af waarom je voor een compressor zou kiezen :?


@ coen, ik neem aan dat je allang wist wat zon ombouw je ging kosten....
Laatst gewijzigd door pimS op 14 apr 2009, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Jochem
#124831
't is wel meer dan je met NA hebt...
Gebruikersavatar
Door Coen Smulders
#124833
hmmmm..... voor veel minder dan 6 ruggen gaat het dus niet lukken.

moet ik weer een dag werken :D:D:D
Gebruikersavatar
Door Jochem
#124836
ligt er dus helemaal aan wat je wilt. sportkat 250 euro, spaghetti 500 euro, nokken 900 euro, chip op maat 600 euro. Dan heb je hem NA verbetert (geen idee naar wat.) voor 2250...
Als je nog een VSR erbij kan vinden 750 euro is het nog beter. uitloop naar 3000 euro.

Tunen kost een hoop. Daarom heb ik ook m'n oude verkocht en die van Theo overgenomen. Voor het prijsverschil (gekocht voor 6000 euro, 3500 voor m'n ouwe gekregen) heb je nog niet eens een stage 1 compressorkit. Laat staan een stage-2 kit, syncro aandrijving, een motor die 30k geleden gereviseerd is, een redelijk nieuwe bak en alle audio die in die auto zit.

Je kan ook alvast gaan sparen voor een Audi RS3 :mrgreen:
Gebruikersavatar
Door Jochem
#124839
oude generatie neem ik aan... nieuwe is nu nogal duur...

1720 kg leeggewicht #-o
en maar 310 pk uit 4.2... zuipt je arm en je krijgt er weinig voor terug. Maar ja, dat is mijn mening...
Gebruikersavatar
Door pimS
#124846
Coen Smulders schreef:mijn volgende wagen wordt een A8 quattro 4,2
Die rij ik gewoon vrolijk zoek met de vr6:)

steek er 4/5k in en je ben ruimschoots sneller als zon a8. ALS je een turbokitje neemt(verstandigger...)
Gebruikersavatar
Door Jochem
#124869
volgens mij gaat het Coen niet om de snelheid ;)