Marvinvr6 schreef:En het vermogen wat haalbaar is ? Wat is beter turbo of compressor ? Kan je het ook instappen doen of moet je alles in 1 keer doen
Wat is beter turbo/compressor... ja, zonder veranderingen aan het blok, zit je vast aan die 0.65 bar...
Met een turbo kan je uiteindelijk meer vermogen halen. Om met een compessor zover te komen zijn vaak ingewikkelde ophangingen nodig e.d.
Maar onder die 0.65 bar kan beide... denk met een 2.9 aan max 270 pk, maar eerder 250 pk...
Turbo: meest efficiënt, meeste power, maar komt pas in als je uitlaatgas loopt. Dus 3000 tpm voordat je echt boost hebt.. een soort kick in de rug. Was duurder dan een compressor, maar valt de laatste tijd wel mee.
Centrifugaalcompressor: direct wat boost vanaf onderaan, maar er gaat wat energie zitten in de aandrijving van de compressor. Voel wat natuurlijker aan. Bestaan goed kant en klaar sets.
schroefcompressor: hoge boost over hele bereik. Maar er gaat veel energie in aandrijving (zeker bij hoge toeren) en de lucht moet gekoeld worden, want die wordt erg warm. Ook ingewikkeld om te monteren, wat het duur maakt. Veel power onderin, waardoor je zelfs permanent tractieproblemen kan krijgen.
Maar ga toch nog wel uit van zo'n 4000 euro...