Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Motor tuning, chip enz
Door Marvinvr6
Is het
Mogelijk om op lage compressie te gaan rijde met een vr6
2.9. Lage compressor druk of turbo zonder alles aan te passen
Mbt zuigers enzo.??
Door Northpole
jup dat doe je door er een stalen koppaking tussen te zetten niet de mooiste oplossing en zeker niet een van de beste.... ( je hebt verschillende diktes nml)
Door Jochem
hij bedoelt juist zonder iets aan te passen.

Ja, dat kan... sterker nog, daar rijd ik al mee rond. Je kan maximaal tot 0.65 bar. Maar dan moet je wel een speciale chip hebben, omdat de onstekingtiming verlaat meot worden. Ander krijg je detonatie (zelfontbranding) en kan je je motor beschadigen.
(0.5 bar is trouwens veiliger)

Er zijn veel sets verkrijgbaar. VF-engineering levert Vortec centrifugaalcompressorsets (ga uit van 3500 euro excl inbouw) en bijv EIP tuning heeft Turbosets voor lagedruk.
Zelf samenstellen kan ook. Ik zou eens informeren bij PimS...

edit:
je gaat trouwens problemen krijgen. Zo is het aan te raden groter injectoren te plaatsen, een extra benzine(opvoer)pomp en de uitlaat aan te passen. Maar ook hierbij: een andere chip is belangrijk. Andere dingen gaan ook slijten, zoals motorsteunen e.d.
Laatst gewijzigd door Jochem op 03 mar 2009, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door pimS
Een spacer plaatsten is sowiezo verstandig, ik reed tot afgelopen week met een std koppaking.
Normaal tankte ik altijd 98, twee weken geleden noodgedwongen 1x euro 95, toen ik gas gaf werd hij metteen afgekapt. Ivm. detonatie.
Om maar even aan te geven hoe dicht je bij de grens van detonatie zit, met de std koppaking. ik reed overigens op 7psi = 0.5 bar.

Vorige week heb ik een 1.5mm spacer + 2 koppakingen gemonteerd wat de compressie als t goed is naar 1: 8.5 brengt.
Ik rij nu weer even rond op 95 om te testen, draai nu zonder problemen 9psi.

Er spelen wat meer factoren mee, als je een volledig open uitlaat heb kan je waarschijnlijk iets meer turbodruk draaien omdat je de temperatuur een stuk lager houd, voor motoren met een turbo geld: des te minder tegendruk in de uitlaat des te beter.

Waar je mee op moet passen met spacers is dat je kettingspanner niet meer past, mijn kop ging 3mm omhoog in totaal (1.5mm plaat + extra koppakking) wat betekent dat je eigenlijk 6mm extra lengte nodig heb in je ketting.

gr.
Door Marvinvr6
En het vermogen wat haalbaar is ? Wat is beter turbo of compressor ? Kan je het ook instappen doen of
Moet je alles in 1 keer doen
Door pimS
Het beste is alles in 1x, ik zou voor een turbo gaan,

-beter rendement(compressor wordt aangedreven door een snaar vanaf je krukas, er wordt dus vermogen gevraagd vanaf de krukas om de comressor aan te drijven soms tot wel 70 pk, een turbo wordt op gang gebracht door je uitlaat gassen, dit kost je in pricipe geen vermogen)

-en meer opties(je kan de turbodruk altijd opschroeven als je meer vermogen wil)

je kan natuurlijk een staters kit opbouwen, zonder intercooler etc, dan zal je max 0.5 bar kunnen draaien en altijd 98 moeten tanken.

Anyway, ik ben in iedergeval een how-to aan het typen voor t plaatsen van een decompressie pakking:)
Door vaursechs
Ikzelf tank ook altijd 98 ( al 2 jaar ) maar pim als jij al zo dicht bij de grens zat, dan vraag ik me af of het wel veilig is om m'n druk te verhogen.. Ik wil morgen van 0,4 naar 0,6 bar gaan. De chip is hier wel al op afgesteld, maar zou het niet beter zijn om bij elke tankbeurt octaan verhoger erbij te gooien? Zodat ik uiteindelijk uitkom op een octaan van 103 ofzo?
Door vaursechs
De chip is wel geschreven op 0,65 bar en ook onroad op afgesteld.
Tevens zit er een fuel-cut beveiliging in die optreed wanneer er detonatie plaatsvind, moet toch safe genoeg zijn om naar 0,6 bar te gaan? Heb een flinke intercooler die veel rijwind vangt :P
Door Marvinvr6
wat voor vermogen en nm draai je op die 0.4 bar. En wat zijn de kosten van van turbo setje van EIP? Is het een duitse tuning bedrijf btw ?
Door pimS
EIP is failliet voor zover ik weet

vermogen met het starters kitje, zonder intercooler etc is ong 250 pk /300+ nm
Mijn Eip setje heeft de vorige eigenaar 3960 euro gekost :shock:
Door Jochem
Marvinvr6 schreef:En het vermogen wat haalbaar is ? Wat is beter turbo of compressor ? Kan je het ook instappen doen of moet je alles in 1 keer doen
Wat is beter turbo/compressor... ja, zonder veranderingen aan het blok, zit je vast aan die 0.65 bar...
Met een turbo kan je uiteindelijk meer vermogen halen. Om met een compessor zover te komen zijn vaak ingewikkelde ophangingen nodig e.d.
Maar onder die 0.65 bar kan beide... denk met een 2.9 aan max 270 pk, maar eerder 250 pk...

Turbo: meest efficiënt, meeste power, maar komt pas in als je uitlaatgas loopt. Dus 3000 tpm voordat je echt boost hebt.. een soort kick in de rug. Was duurder dan een compressor, maar valt de laatste tijd wel mee.
Centrifugaalcompressor: direct wat boost vanaf onderaan, maar er gaat wat energie zitten in de aandrijving van de compressor. Voel wat natuurlijker aan. Bestaan goed kant en klaar sets.
schroefcompressor: hoge boost over hele bereik. Maar er gaat veel energie in aandrijving (zeker bij hoge toeren) en de lucht moet gekoeld worden, want die wordt erg warm. Ook ingewikkeld om te monteren, wat het duur maakt. Veel power onderin, waardoor je zelfs permanent tractieproblemen kan krijgen.

Maar ga toch nog wel uit van zo'n 4000 euro...