Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Motor tuning, chip enz
Gebruikersavatar
Door Mars
#109434
(topic gesplitst van http://www.vr6clubholland.nl/board/viewtopic.php?t=4476 )

He man, goed verhaal ook al schrijf je niet graag ;)

Ziet er goed uit verders en snel gewerkt!
Maar waarom wil je de originele uitlaat behouden?
Deze geeft uiteindelijk toch alleen maar restricties ook al heb je een screamerpipe?

En wat is het vermogen dat je ongeveer wilt gaan halen?
En heb je verder nog iets aan je motor zelf veranderd?

Ga dit wel project volgen, dus blijf posten op de manier dat je nu doet ;)
Gebruikersavatar
Door vaursechs
#109438
Demonic schreef:He man, goed verhaal ook al schrijf je niet graag ;)

Ziet er goed uit verders en snel gewerkt!
Maar waarom wil je de originele uitlaat behouden?
Deze geeft uiteindelijk toch alleen maar restricties ook al heb je een screamerpipe?

En wat is het vermogen dat je ongeveer wilt gaan halen?
En heb je verder nog iets aan je motor zelf veranderd?

Ga dit wel project volgen, dus blijf posten op de manier dat je nu doet ;)
De uitlaat wil ik verder origineel houden om het geluid een beetje te beperken met normaal rijden. Er zit een gloednieuwe middendemper op die weinig restrictie heeft maar toch het geluid netjes dempt.
In eerste instantie met 0,5 bar wil ik ongeveer 300 pk's op de krukas halen, en in de zomer met 1 bar ongebeer 350 pk's :)
Meer wil ik niet aangezien m'n versnellingsbak + koppeling dat niet leuk vinden :P
Gebruikersavatar
Door Jochem
#109439
klopt wat demonic zegt. Turbo werkt zoals je weet door de luchtverplaatsing... en lucht verplaatst zich van een hogedrukgebied naar een lagedrukgebied. Heb je nu teveel restrictie op je uitlaat, dan is het drukverschil kleiner en werkt je turbo dus minder goed. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot hoge opspoeltijd.

Eigenlijk wordt bij een geblazen 2.8 liter motor (280 tot 360 pk) toch wel een uitlaatdiameter van minimaal 3.5 inch (87 cm) of 2x2.5 inch (62 cm) aanbevolen!

Het is ook zo dat de pijp na de kat niet kleiner moet zijn dan de pijp voor de kat. Zelfde drukverschil verhaal.

Je dempers moeten ook free-flow zijn.

(Wist je trouwens dat bij 6-cilinders met een enkele turbo ook een scheiding in het uitlaatspruitstuk tussen de cilinders 1-3 en 4-6 aanbevolen wordt? Dit omdat door de hoge uitlaatgasdruk de uitlaatgassen niet goed de cilinders uit gaat, of zelfs terugvloeit. Dit kost vermogen en zelfs extra brandstof. Maar goed ;)
Plaatje van zo'n split-pulse turbine:
Afbeelding

en spruitstuk:
Afbeelding
Deze heeft gelijk de pijpen op gelijke lengte (inline 6 cil) )
Laatst gewijzigd door Jochem op 24 dec 2008, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door vaursechs
#109440
Die turbo flens met 2 ingangen vind je helaas alleen op zeer grote T4 turbo's.
Mijn screamerpipe is ook 40mm diameter, dit kun je optellen bij de 55mm van de originele uitlaat en dan zal je toch ongeveer een effectief 2,5 inch tot 3 inch uitlaat hebben.

Maar mocht dit toch niet goed genoeg zijn dan zal dit aangepast worden door de vr6 specialist, ik ben namelijk niet tevreden over de uitlaatlijn omdat deze te weinig speling heeft met het hitteschild.
Gebruikersavatar
Door Mars
#109452
Niet tevreden met de uitlaatlijn? Met je huidige uitlaat of een uitlaat met een grotere diameter?

Ik kan trouwens goed begrijpen dat je nu met de originele uitlaat blijft rijden.
Het kost genoeg euro's ;)
Je kan tegen de tijd dat je op 1 bar gaat rijden nog altijd je uitlaat vervangen voor een grotere diameter.
Meestal is t toch als je aan zoiets begint dat je toch meer eruit wilt halen, zou ik wel hebben. :wink:
Gebruikersavatar
Door vaursechs
#109453
Demonic schreef:Niet tevreden met de uitlaatlijn? Met je huidige uitlaat of een uitlaat met een grotere diameter?

Ik kan trouwens goed begrijpen dat je nu met de originele uitlaat blijft rijden.
Het kost genoeg euro's ;)
Je kan tegen de tijd dat je op 1 bar gaat rijden nog altijd je uitlaat vervangen voor een grotere diameter.
Meestal is t toch als je aan zoiets begint dat je toch meer eruit wilt halen, zou ik wel hebben. :wink:
Ja natuurlijk, zoiets is en blijft verslavend :P
Maar inderdaad op dit moment zit het financieel niet zo gewelidg meer, probeer nu even te besparen op de niet-cruciale onderdelen :)
Gebruikersavatar
Door Jochem
#109457
vaursechs schreef:Mijn screamerpipe is ook 40mm diameter, dit kun je optellen bij de 55mm van de originele uitlaat en dan zal je toch ongeveer een effectief 2,5 inch tot 3 inch uitlaat hebben.
Da's niet goed rekenen. wastegate zit voor de turbo en uitlaat achter...

Maar goed.. het werkt ook wel, alleen het werkt niet optimaal...

OVerigens heb ik wel T3 twin-scroll tubrines gezien... Maar ik bedenk me nu net iets... je hebt ook twee Wastegates nodig in die setup...
Gebruikersavatar
Door pimS
#109512
Ik zou toch echt gaan voor een volledig 3inch systeem naar achteren, herrie maken doet hij toch niet echt, ik reed met alelen de std eindemper en echt veel geluid maakte hij niet
Door rico27
#109517
ik heb ook een volledig 3inch uitlaatsysteem, en het geluid valt best mee.
Het is zelfs een super mooi geluid!
Gebruikersavatar
Door pimS
#109530
Paar dempers eronde rhangen, waar normaal je vlammen dover zit een demper, en op de plaats van de std pannekoek een demper.

3inch welteverstaan, ik ga dit ook doen bij mij auto, lasbochten ed. zijn al besteld:)
Gebruikersavatar
Door Jochem
#109544
3 inch is in theorie goed voor 250 tot 320 pk... (maar dat vermogen wordt geschat voor standaard 2.0 tot 2.3 geblazen motoren.)

Het is niet de pijpdiameter die bepaald hoeveel lawaai een uitlaat maakt. Dat is de demping, materiaal en ophangingkeuze.
Gebruikersavatar
Door pimS
#109548
Volgens corky bell kan je met een 3inch uitlaat tot 700 pk, met een enkele pijp.
De uitlaat gassen moeten nog wel een goede stromings snelheid hebben, groter is dus niet altijd beter. Groter gaan dan de uitlaat van je turbo is ook vrij nutteloos, dan haal je de stromingssnelheid helemaal drastisch omlaag, bij mij is de uitgang 3 inch,downpipe ook en binnenkort de rest dus ook.

Ik wil niet weten hoe belabberd hij zou lopen met 3.5 inch of groter, nu gorgeld ie al redelijk bij stationair toerental ivm een slechte vulling van de uitlaat
Gebruikersavatar
Door Jochem
#109724
pimS schreef:Volgens corky bell kan je met een 3inch uitlaat tot 700 pk
Wie? :?
En ik twijfel niet zo aan Haynes boeken...
pimS schreef:nu gorgeld ie al redelijk bij stationair toerental ivm een slechte vulling van de uitlaat
? hij zou hem bij stationair maar goed vullen... hoe zou dat dan wel niet gaan bij vol gas?
Gebruikersavatar
Door pimS
#109729
stromingssnelheid?

corky bell - maximum boost, 1van de bekendere boeken.

volgens haynes moet je dus een 6 inch uitlaat hebben voor 800 pk?