Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Motor tuning, chip enz
Door vaursechs
Jochem schreef:twee antwoorden: ;)

- het is erg af te raden om een oliekoeler te monteren zonder thermostaat. Dan duurt het eeuwig voordat je olie warm wordt en is je olie dus heel lang onder de 70 graden, wat -zeker met turbo- niet gezond is voor de motor. Maar een turbo die pas olie krijgt als je motor warm is, lijkt me ook weer geen goed idee ;)

- olie gaat maar heel langzaam door de turbo. Het sijpelt er echt doorheen. De flow is dus veel te laag om de oliekoeler effectief te gebruiken.
Een sandwichplaat lijkt me sowieso niet zo'n goed idee voor aanvoer/afvoer van de olie naar de turbo. Dat zal de rest van je systeem in problemen kunnen brengen door die lage flow...

Wat ik heb gezien is het gebruik van draadbussen. Dan heb je eigenlijk een carterplug met een gat-met-draad erin Daar kan je dan je retourleiding op schroeven.

Verder is het tappen van je carter toch niet zo'n groot probleem? Carterpannen kosten niet zoveel...
Als door de lage flow van de turbo de rest van het systeem in de problemen zou komen, zou dit al helemaal zo zijn wanener er een sandwichplate met termostaat gebruikt word wanneer de termostaat dicht is, dan is er immers helemaal geen flow, toch?
Door Jochem
Nee:
Zo'n sandwichplate met thermostaat laat gewoon alle olie door, zolang deze te koud is. Dus dan is het alleen maar een soort "spacer" ;)

Zodra de thermostaat warm wordt, sluit hij de achterkant van de voorkant af. En je raad het al: één slang zit aan de voorkant en een aan de achterkant, dus de olie kan alleen maar door de koeler.
Door vaursechs
Oh oke, naja dan moet ik toch de olie aanvoer nemen vanaf het blok.
En voor de retour ga ik proberen een aansluiting te maken op de carterplug.
Welke aansluiting zou ik het beste kunnen gebruiken op de plug? Zelf dacht ik aan een banjo aansluiting die dan met een dikke slang naar de olie retour van de turbo gaat.
Echter weet ik niet wat voor schroefdraad zo'n banjo aansluiting heeft, en waar ik deze onderdelen los kan krijgen :?
Door Jochem
Banjo! goed idee! met twee koperen ringetjes ertussen enzo...er staat dus ook geen hoge druk op ofzo...

ijzerhandel...
autospeciaalzaak...

Fabory...

zoek en gij zult vinden! ;)
Door vaursechs
Jochem schreef:Banjo! goed idee! met twee koperen ringetjes ertussen enzo...er staat dus ook geen hoge druk op ofzo...

ijzerhandel...
autospeciaalzaak...

Fabory...

zoek en gij zult vinden! ;)
Heb een fijne webshop gevonden: http://www.onderdelen-struik.com/shop/i ... p?cPath=60
Banjo bouten + ogen in M10.
Moet alleen nog even nakijken wat de schroefdraad van een carterplug is ivm het gat boren en M10 draad in de plug tappen.

Jochem, weet jij toevallig welke draad een carterplug heeft?
Door Jochem
Er gaat een dop 17 op... is dat M14 ofzo?
Door vaursechs
pimS schreef:mmm10, m12 is dop 19
Hmm dat zou betekenen dat ik de banjo-bout al direct als carterplug zou kunnen aanpassen :)
Door Jochem
dan moet je de juiste draad hebben... Is de carterplug metrisch? of M10x1.5 ofzo?
(hij lijkt ook dikker)
Door vaursechs
Jochem schreef:dan moet je de juiste draad hebben... Is de carterplug metrisch? of M10x1.5 ofzo?
(hij lijkt ook dikker)
Die webshop heeft in ieder geval 2 banjo bouten: M10 x 1.0 en M10 x 1.25
Hoop dat een van die 2 dan goed is.
Door pimS
kwestie van proberen, banjo bouten zijn ook niet ernstig duur, maar ik geloof dat het fijne draad is
Door vaursechs
Oke, heb nu dus een banjo setje binnengekregen. Sluit perfect aan op het carter.
Het enige waar ik even over twijfel, is de grootte van de doorvoer van de nippel op het banjo oog.
Deze nippel is namelijk voor een slang met binnendiameter van 4mm, het gat voor de olie doorvoer is ongeveer 2mm groot. Zou dit groot genoeg zijn voor een olie retourleiding?
Ik heb voor mijn olie toevoer een restrictie van 0.15mm.
Door Jochem
Vet dat dit past! Je heb hierbij het probleem van het tappen in het carter (wat je natuurlijk liever niet doet) opgelost! (ik denk dat nu veel mensen een "dom dat ik daar niet aan had gedacht" idee hebben ;) ) edit: misschien kan je dit idee patenteren ;)

Er komt volgens mij maar weinig olie door de retourleiding. De retour heeft dacht ik ook geen hoge druk ofzo.
Maar ja: als je het echt /zeker/ wilt weten, zou je het eens moeten proberen met een drukmeter ernaast. (plus een T-stuk in je retourleiding ect, ect... niet fijn)

Ik geloof dat het wel goed zal gaan... de bottle-neck/beperkende factor is volgens mij de resrictie van 0.15 mm...
Door vaursechs
Mooi zo :)
Bovendien is de hete olie die uit de turbo komt ook enorm dun, dus dan zou deze ook al beter door de retour leiding moeten stromen.
Overigens voor het geval dat je het afvraagt: ik ben nu alle onderdelen aan het samenstellen en laten komen, in de kerstvakantie ga ik m'n 6-je ombouwen :)
Door pimS
Binnenkort kan ik wat wijzer meelullen:

De volgende boeken zijn onderweg.
-"Turbochargers" by Hugh MacInnes
-"Maximum Boost: Designing, Testing, and Installing Turbocharger Systems'' by Corky Bell

I wanna learn learn learn!. Vergaarde kennis kan ik direct toepassen op de vr6, en bij andere hersenspinsels( Turbo gsxr750 spookt al een tijdje door mn hoofd)
Door Jochem
turbo op je motor is vragen om problemen, denk ik... te makkelijk om je grip eruit te knallen... maar dat is mijn €0,02. 't is vaak al moeilijk genoeg om als motorrijder je plek in het verkeer te vinden. Politit vind het ook helemaal niet erg om je rijbewijs af te nemen, wat je maar al te vaak ziet op wegmisbruikers.
Je hebt van die idioten die 500 PK uit een hayabusa douwen. Ze hebben in mijn ogen daarmee hun risico op een dodelijk ongeval met duizende procenten verhoogt...

Qua boeken: Laat weten hoe ze zijn :). Ik heb "Haynes Forced Induction Performance Tuning" en die is niet echt super :(. Maar een heel klein stuk gaat werkelijk over turbos en compressoren en de rest is algemene informatie die ik al in andere boeken heb staan :?.
Door pimS
220 pk met een berg koppel is echt bruut.

En met Micheling pilot powers of perilli supercorsa 2's zal je weinig grip problemen ondervinden.
Door Jochem
hmm... ja ik weet het niet. Als de turbo ineens inslaat en je koppel verdubbeld wordt, trek hij de motor volgens mij onder je vandaan...

maar goed, je moet het natuurlijk zelf weten ;) het blijft een leuk project :P
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8