Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Motor tuning, chip enz
Door Jito
Ik ben van plan een compressor of een turbo aan te schaffen , ik zit er nog tussen te dubben.
Auto is toch voor daily gebruik.
Ik ben niet van plan om motorisch meteen aanpassingen te gaan verrichten , Maar meer na aanschaf van een basis kit de motor onder handen te nemen ( dit ivm financeel en op moment geen ruimte voor stalling )

Nou zag ik een Vortech v-9 .. Alleen vroeg me af wat de prijzen ongeveer zijn(compleet stage 1).
Kan er niet echt veel over vinden.

Misschien iemand tips over waarom turbo of compressor of advies over prijzen ?

Gr J,
Door Coen Smulders
als je de auto voor dagelijks gebruik hebt zou ik een compressor nemen, dat is wat gebruiksvriendelijker. en dan kan je het zo gek maken als je wilt. als je alles zelf inbouwt ben je alleen geld kwijt voor de compressor en toebehoren. kan je krijgen voor een euro of 700 op ebay. maar als je wat goed materiaal wilt moet je eerder denken aan 2000 euro (ongeveer)
Door Jito
oké . bedankt voor de informatie..

heeft iemand ook een adres of site waar je compressor kan bestellen.

zie wel vaak prijzen staan maar zijn volgens mij niet compleet dan.

gr. J,
Door Coen Smulders
ik zou even bij verhoeven informeren...... die hebben goed materiaal en leveren goede service. maar ik denk dat er nog wel meer mensen zijn met goede ideeen. misschien weet iemand ook nog wel een plek waar de prijzen wat gunstiger uitvallen tegen een acceptabele kwaliteit.
Door Jochem
700 euro?
nee, daar ben je niet klaar mee...
Dat kost alleen de chip herschrijven met een turbo al.
En chip herschrijven is met turbo/compressor altijd nodig, aangezien je computer standaard niet weet wat hij met overdruk moet doen. (Soms krijg je een chip bij een set, maar die zal niet optimaal voor jouw blok zijn. Wat niet altijd erg is... werken doet hij waarschijnlijk wel)

Het gaat er allemaal om hoeveel vermogen je wilt.
Theo heeft nu met een compressor 250 pk op de wielen. En ik denk dat dat het maximum is wat je met een niet aangepast blok kan halen. En daar heb je dus wel modificaties voor nodig.

Compressor:
  • Reken 3000 euro voor de basis set van VF-engineering. Daar haal je zo'n 240 pk op de motor, 200 op de wielen mee.
    NB: Als je snel bent!
  • Die set kan je uitbreiden met een brandstofsysteem, aangezien je standaardsysteem eigenlijk te weinig levert, voor 800 euro extra. Dan ga je naar 250 pk op de wielen.
  • Uitbreiding 2 is een intercooler. Omdat de compressor de lucht samendrukt, wordt deze warm. Warme lucht geeft minder compressie en dus minder kracht. Kost 1750 euro extra. Dan ga je naar 300 pk op de wielen.
Je hebt van die Eaton compressors die uit een mercedes komen en die je via marktplaats en ebay kan kopen. Die zijn echter best wel groot: die krijg je niet zomaar in de motorruimte erbij. Het is ook niet plug-and-play, er moet een ophanging gelast worden en buizen gelegd worden en chips geschreven worden, etc. etc. Reken 2000-3000 euro voordat je klaar bent. Een M90 moet je minimaal hebben. Ze verkopen ook M60, maar die geeft niet genoeg lucht.

Het vervelende is dat de rest van de motor dit niet meer gaat trekken.
  • Rond de 250 pk zit je koppeling op zijn max. Die heeft de neiging te gaan slippen en slijt dan heel hard. Een sport koppeling is dan nodig, die je 300 tot 500 euro kost.
  • De koppakking zorgt voor een compressie van 1:10. Hij is van papier en kwetsbaar. Zodra je de druk gaat verhogen, heb je kans dat de koppakking eruit knalt. Het is een goed idee om die te vervangen voor een drielaags metalen. Bij overdruk is het zelfs gebruikelijk om de compressie te verlagen (naar 1:9,5 tot zelfs 1:8, afhankelijk van de turbodruk). Dit kan je doen met een extra dikke koppakking. 200 tot 500 euro, afhankelijk van de kwaliteit. Je kop moet eraf, dus wel pittig.
  • Een andere zwakke plek zijn de kopbouten. Dat zijn rekbouten die gedimensioneerd zijn voor de standaardkracht. Meer kracht betekent verder rekken en dus meer kans dat je koppakking eruit knalt. Je hebt speciale (ARP) draad/moer sets. Die rekken niet en zijn te hergebruiken. Zit veel steviger vast. 250 euro.
  • Eigenlijk doe je er ook slim aan om boven de 250 pk de drijfstanglagers te vervangen. Die zijn al meer dan 10 jaar misbruikt en hebben al redelijk zwaar met het normale werk. Kost je rond de 140 euro aan materiaal... maar voor het monteren moet je motor half uit elkaar!
  • ga je nog verder (>300 pk denk ik), dan moet je je drijfstangen ook gaan vervangen door de versterkte variant. 900-2000 euro, afhankelijk van de sterkte.
etcetera.
Je kan gaan blazen zonder modificaties, maar hoe verder je pushed, hoe meer kans dat het blok kapot gaat.
Sowieso zal je blok harder slijten.

Owja turbo's:
Je hebt sets van 700 euro tot 8000 euro. Het ligt allemaal aan de kwaliteit.
Er komen allerlei moeilijke dingen bij kijken:
  • vorm uitlaatspruitstuk (eigenlijk moeten alle afstanden tot de kleppen gelijk zijn.)
  • turbine verhouding inlaat/uitlaat. (een kleinere turbo heeft minder vertraging en rijdt lekkerder (begint bij lage toeren), maar je haalt meer kracht uit een grote turbo)
  • kwaliteit turbine (je wilt niet elke 10.000 km de turbine moeten vervangen omdat de schoepen weg zijn gebrand)
  • smering en koeling turbine (alleen olie, of ook water)
  • intercooler (zie boven)
  • lengte en vorm inlaatspruitstuk (korter geeft minder vertraging, maar geeft minder kracht onderin je toerenbereik)
  • brandstofsysteem (zie boven)
  • wastegate (leidt je uitlaatgas om de turbo heen als de druk te hoog wordt)
  • blow off valve (blaast de overdruk af, als je je gasklep dichtdoet.
Conclusie=vragen:
Hoeveel vermogen wil je?
Hoelang wil je met je blok doen?
Hoeveel geld wil je kwijt zijn?
Door Jito
Hier heb ik veel aan ! .
Mooie uitleg jochem..

Over het vermogen ..ben ik nog niet helemaal uit wat ik precies wil.

Ik denk ook aan de ene kant voor de basis een compressor. En daar dan mee rijden waarna ik later de motor ga aanpassen en stage 2 / 3 zal gaan aanbrengen.

Of dan een extra/ander motorblok aanschaffen die meteen aanpassen en daar een turbo op.

En ik wil er toch een tijd mee kunnen rijden , dus alles zal ik toch meteen goed doen.

Dus dan bedoel ik het blok open en een hoop vervangen/verstevigen/aanpassen.
Ik heb eventueel wel de ruimte om het rustig aan te doen.
Dan is het financieel ook makkelijker te doen.

gr. J,
Door Jochem
precies.

kijk eens hier
Die jongen is ook een een tijd bezig met zo'n project.
Door Jochem
lol! ja, sorry dat ik je vergeten had ;)
Door Jito
Ziet er echt allemaal heel sjiek uit ..
kwijl PDT_ow.gif ...

Nu heb ik alleen nog een vraag mbt de motorsteunen... is het verstandig om die te vervangen voor stuggere of is dat niet nodig. ik vind de wagen namelijk al stug zat .. maar ik weet niet wat het belang van die motorsteunen is ?

gr J,
Door Northpole
dude bij powergains die het vermogen boven de 220 pk brengen kan je het beste de voorste motorsteun vervange voor een polyeurethaan versie het zelfde geld voor je onderstel rubbers ... die zijn steviger en absorberen de extra krachten beter dan de orginele versies...

het maakt je ride trouwens niet alleen stugger maar dus ook steviger ;) en dat is zoweizo iets waar je rekening mee moet houden, stevigere stabilisatoren rondom zowel boven als onder zullen ook de nodige stijfheid met zich meebrengen.... en vergeet niet eerst je remmen te upgraden het is een veel vergeten actie maar wel zo handig en veilig als je geblazen gaat rijden ( je wil toch tijdig kunnen stoppen....speed is nothing without controle ;) )
Door Jito
jazeker. . gelijk heb je !
remmen zijn duidelijk ook een punt.. zat al te kijken naar remmen ..alleen wat zou je kunnen nemen ? van welk type auto ?
En waar zou je die motorsteunen kunnen halen, misschien een link ?

tankx voor de reacties !

J,
Door diekale
TT klauwen moet voldoende zijn.

Motorsteunen bij 1 van onze sponsors ;)
Door Jochem
was laatst iemand die een nieuwe set supermotorsteunen verkocht voor 150 euro... Daar koop je ze niet voor hoor...
TT-klauwen (en schijven natuurlijk) is een mooie, aangezien je van 280/288 mm naar 312 mm gaat.
Het probleem is dat je die klauwen wel eerst ergens moet zien te vinden. Ik ben al een tijdje op zoek en had ze nog nergens (betaalbaar) gezien.
dealer:
137 euro voor elke klauw
110 euro voor elk remzadel
110 euro voor elke schijf
100 euro voor de remblokken
914 voor hele systeem. (waarschijnlijk nog excl ook)

Die van de nieuwe TT zijn trouwens 334 mm (weet niet of het past)
Dealer:
265 euro voor elke klauw
125 euro voor elk remzadel
252 euro voor de schijf
ik vergeet de blokken
Door diekale
Probeer eens Audi parts..
Door bozegolf
Ik had ze laatst op Duitse Ebay gekocht Audi TT Schijven 312 mm compleet met klauwen remblokken en remslangen Totaal incl. verzenden EUR. 341,50 hij heeft ze regelmatig te koop staan, zgan!
Door Jito
oke,
is die prijs dan ook voor een setje van 4 stuks ?
Door Jochem
dat is betaalbaar!

Koop het toch pas als ik ga blazen ;)

edit:
wat moet je met 4 voorremmen? :shock:
of wil je ook proberen 312 mm schijven achter to monteren :P
Door bozegolf
Jito schreef:oke,
is die prijs dan ook voor een setje van 4 stuks ?
Hij verkoop ze alleen voorschijven.