Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Motor tuning, chip enz
Door renko wagt
Ik wil graag in mijn golf een 2.9 blok zetten.
Wat moet ik in huis hebben behalve het blok.

Misschien dat deze vraag al eens gesteld is maar ik kon hem niet zo 1,2,3 vinden

Met vriendelijke groet Renko
Door tempel
Een takel en een Ecu .
Door diekale
En gereedschap..
Door Northpole
en als het even kan wat extra man kracht.... een takel heb je niet nodig als je geen brug hebt alleen moet je dan veel meer loshalen dan je eigenlijk los hoeft te halen ;)
Door Jochem
Sowieso zou ik het niet in je eentje doen.
Terwijl je de oude motor verwijderd, is het goed om meerdere ogen te hebben die opletten of je niet vergeten bent iets los te halen. Of of iets blijft haken.
Want dat trek je makkelijk kapot, en dan ben je weer bezig met dingen te fiksen...
Door renko wagt
Een motor inbouwen heb ik wel ervaring mee. Een vr6 nog niet maar eens moet de eerste keer zijn. Zoals ik begrijp heb ik alleen maar een motor en computer nodig. Zit er ook nog verschil met rotor of dis? Ik heb nu een blok van 93 met rotor onsteking.
Door Northpole
ja er zit zeker verschil in rotor is het oude type en je kabelboom in je auto heeft dus een OBD 1 aansluiting... de dis motoren zijn wat verfijnder afgesteld en kunnen makkelijker gechipped worden...
maar de ombouw van rotor naar dis is te doen. maar dan moet je wel weten wat je doet anders raad ik je aan om dit te laten doen .... het is niet veel meer dan een sensor die verplaatst moet worden naar de nokkenas en het kleppendeksel is net even anders.... voor de rest waarom zou je?

standaard merk je niks van het feit rotor of dis ;)
Door renko wagt
OK.. bedankt voor je info.
Ik ga er vanuit dat ik het niet alleen bij een andere motor laat, het lijkt me dus beter met het oog op de toekomst er een dis in te hangen ivm met het eventueel verder tunen van de motor.

Verder iemand nog tips...?
Door WietseVR6
Maak de motor ruimte eerst weer schoon en netjes voor je de nieuwe erin hangt, je wilt niet weten wat je tegen komt als het blok er uit is :roll:
Door Northpole
tja als je toch een ander blok hebt:

nieuwe vloeistoffen en filters en koppelingsplaat erin nieuwe remblokken erop en als het even kan meteen de juiste remmen rondom minimaal de schijven maatje 288 mm voor en als je het kan missen even alle oude koelslangen vervangen voor nieuwe wel zo makkelijk en fijn want dan weet je zeker dat die niet kapot gaan... check de thermostaat op juiste werking door 'm in heet water te gooien ( dan moet ie open gaan) etc etc etc owww ja de draagarmen voorzien van polyeurethaan rubbers....

dan heb je zo een beetje alles wat je gemakkelijk kan doen omdat je er direct bij kan....
Door renko wagt
Ok remmen heb ik al ebc perfo brakes met redstuff gemonteerd. Een blok inbouwen das het punt niet.
meer wat de aanpassingen zijn van 2.8 naar 2.9. Na de bouwvak schaf ik het blok aan. Ga hem dan compleet reviseren. En kijken of het hier en daar nog wat aangepast kan worden. Iemand daar nog tips over?
Door diekale
Waarom redstuff?
Door Jochem
dat klinkt vast beter...

mensen vergeten altijd dat hardere remblokken pas gaan werken als je remmen warm zijn...
Door Northpole
andere nokkenassen, lichter vliegwiel, chippen, spaggethi uitlaatspruitstuk, sport koppeling....
Dan heb je zowat alles wat je snel gedaan kan hebben en wat je ook daadwerkelijk pk's opleverd gehad... wil je verder dan is wellicht een turbo of compressor opbouw al dan niet icm NOS een optie maar NOS is erg slecht voor je motor en daarom ook totaal geen aanrader. ( maar het kan wel!!!)
Door Jochem
northpole schreef:-spaggethi uitlaatspruitstuk
- sport koppeling
Ik zie daar niet echt pk's van komen ;)

Volgens mij blijkt het standaardspruitstuk meer pk's gaf. Een katvervanger (of goede racekat) en een ander uitlaatsysteem wel.
Wat misschien wel zou kunnen helpen is het inpakken van het uitlaatspruitstuk met isolatie. Zo blijft je motorruimte extra koud en dat betekend vaak iets meer pk.

Een sportkoppeling is kl*te voor dagelijks gebruik (ik moet ook niet denken aan file-rijden). Plus dat ik heb begrepen dat de standaard koppeling het tot 250 pk wel houdt.

Voor turbo of NOS moet volgens mij bijna altijd je kop eraf om de pakking te vervangen voor een drielaags stalen, omdat je de oude er relatief makkelijk uit blaast.
Door Northpole
hij vraagt naar de mogelijk hebden jochem goed lezen ;) die geef ik hem dan ook...

Sportkoppeling - BS daar kan je prima dagelijks meerijden helemaal als je een afgedraaid vliegwiel hebt ;) ( minder massa die je inbeweging hoeft te brengen en het aangrijp moment dat voel je vanzelf wel aan dat went .

Spaghetti uitlaat- RNC heeft een spruitstuk dat wel pk's opleverd is bewezen door het standaard spruit stuk eraf te halen na een meeting en te vervangen met het andere spruitstuk dus er is wel pk winst mee te behalen je moet alleen weten welke je moet hebben ;)

Nos is te doen helemaal als hij het blok toch compleet uit elkaar haalt voor een revisie (vermelding is dat hij het blok eerst reviseerd) en er is een systeem ZEXX genaamd dat veilig NOS geeft en die kan je dus wel zonder grote aanpassingen zoals die jij noemt toepassen op de VR6.... of het verstandig is is een ander verhaal maar het is mogelijk...

Kortom als iemand vraagt naar de mogelijkheden moet je ze ook gewoon noemen ;) dat is wat ik heb gedaan niet meer niet minder en of ze discutabel zijn is een ander verhaal maar ze zijn mogelijk.
Door diekale
northpole schreef:
Spaghetti uitlaat- RNC heeft een spruitstuk dat wel pk's opleverd is bewezen door het standaard spruit stuk eraf te halen na een meeting en te vervangen met het andere spruitstuk dus er is wel pk winst mee te behalen je moet alleen weten welke je moet hebben ;)
RNC? :)
Hoe bedoel he na een meeting? Na een run op de bank?

Jochem: Naar mijn mening is een spaghetti wel geschikt wanneer het blok ook is aangepast... Voor een standaard blok is het geld weggooien. Daarom ben ik ook benieuwd naar die van Errol ;)
Door Northpole
JUP !!!! na een run op de bank en er zit meer in blokkie
Door diekale
Ja oke, maar dan kom je dus weer terug op dat het in samenwerking met andere aanpassingen loont...

Maar RNC tell me more...
Door Jochem
dus: boormachine erin en dan spagetti in de uitlaat gooien!

(sorry, maar ik heb vandaag zo'n saaie dag op werk, dat ik bedoefte heb aan wat humor... al is deze nog zo slecht)