Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Motor tuning, chip enz
Gebruikersavatar
Door ATi
#101693
Eigenlijk moet je altijd bij een normale oliewissel/filter het filter even een beetje vullen met olie, dit is om snel weer druk op te bouwen anders loopt ie een paar seconden zonder smering niet dat je gelijk schade hebt of zo, ik heb er een gewoonte van gemaakt
Gebruikersavatar
Door Jochem
#101701
ik hoor bij starten elke keer de kleppen even, dus ik vermoed dat hij elke keer druk opmoet bouwen.
Gebruikersavatar
Door vaursechs
#101776
Jochem schreef:ik hoor bij starten elke keer de kleppen even, dus ik vermoed dat hij elke keer druk opmoet bouwen.
Jup heb ik ook.. denk dat dit wel normaal is, niet?
Gebruikersavatar
Door Jochem
#101789
Het gekke is: ik had het bij 10W40 halfsynt niet en bij 5W40 volsynt wel.
Ik denk dat dat makkelijker weer naar beneden zakt als je motor niet draait.

En zodra je oliedruk er is, is 5W40 weer beter zolang je motor koud is. (fijn bij stadsverkeer)

Het zal niet heel goed zijn, maar ook weer niet heel slecht.
Gebruikersavatar
Door ATi
#101808
Klopt heb ik ook met 5w-40 soms heb ik weken geen last van,
het komt vaak voor als ik de dag ervoor een lange afstand heb gereden
motor is dan goed heet em de olie dun, dus zakt het allemaal naar het carter
vandaar dat bij de start even 1 seconde geratel is
Gebruikersavatar
Door Jochem
#101809
hmm, ik rijd mijn motor bijna altijd tot 90 graden.

edit: dat is natuurlijk erg warm voor mij :lol: (oliekoeler)
Gebruikersavatar
Door vaursechs
#101810
Pff na 10 kilometer snelweg is mijn olie pas 80 graden ofzo. Op de snelweg blijft mijn koelvloeistof ook rond de 75 graden hangen. Binnendoor met stoplichten eerder 90 - 100 graden.

Thermostaat blijft denk ik open staan..
Gebruikersavatar
Door bandenboer
#101817
vaursechs schreef:Pff na 10 kilometer snelweg is mijn olie pas 80 graden ofzo. Op de snelweg blijft mijn koelvloeistof ook rond de 75 graden hangen. Binnendoor met stoplichten eerder 90 - 100 graden.

Thermostaat blijft denk ik open staan..
heb ik nu ook met de nieuwe bumper op de snelweg komt mn watertemp. amper op 90 graden in de stad wel en bij het olie schillt het wat ik met hem doe tot op mn werk heb ik 80 grad door de stad zon 8 km maar op de snelweg moet ik ook zo 10 tot 15 km maken om op temp te komen .

beter luchttoevoer denk ik ....toch met ander bumper
Gebruikersavatar
Door ATi
#101890
vaursechs schreef:Pff na 10 kilometer snelweg is mijn olie pas 80 graden ofzo. Op de snelweg blijft mijn koelvloeistof ook rond de 75 graden hangen. Binnendoor met stoplichten eerder 90 - 100 graden.

Thermostaat blijft denk ik open staan..
typisch een geval van slechte thermostaat
Gebruikersavatar
Door pimS
#101903
en als t omgekeerd is?

binnen 5 min water temp 90 graden
Binnen 10 min olie temp op de 90.

Watertemp stijgt op de snelweg naar de 100 graden, fan slaat soms zelfs aan:S ga ik meer toeren draaien, dan zakt de temp binnen no-time naar de 90 graden....
Gebruikersavatar
Door Jochem
#101907
Dan is het tijd om je turboombouw los te schroeven en naar mij op te sturen :roll:

Heb je een andere poelieverhouding op je multiriem? Misschien is je waterpomp niet helemaal toppie meer. Misschien de secundaire ook niet.
Gebruikersavatar
Door ATi
#101919
pimS schreef:en als t omgekeerd is?

binnen 5 min water temp 90 graden
Binnen 10 min olie temp op de 90.

Watertemp stijgt op de snelweg naar de 100 graden, fan slaat soms zelfs aan:S ga ik meer toeren draaien, dan zakt de temp binnen no-time naar de 90 graden....
Binnen 5 min water temp op 90 graden? motor warm of koud ?
(dus koude of warme start) beetje erg snel 5 min 90 graden :?

det zelfde geldt ook voor je olie

ik vermoed verstoping of waterpomp waar de schoepjes vanaf zijn gebroken
(dus geen doorstroming meer)
Gebruikersavatar
Door pimS
#101921
Zo snel werd hij altijd warm, maar toen had ik verder geen problemen.

Ik verdenk ook mn thermostaat die maybe deaud is.
Gebruikersavatar
Door ATi
#101922
Ja dat kan ook, dus dat ie gewoon dicht blijft zitten

ik las net :oops: pas dat je een Turbo erop hebt, tja dan wordt ie ook sneller warm
dus dat klopt allemaal wel :wink:
Gebruikersavatar
Door pimS
#101923
Verklaart alleen niet echt waarom hij snel afkoelt zodra ik 5k ga draaien
Gebruikersavatar
Door ATi
#101926
Heeft ie meer doorstroming, en mischien is de combinatie
toeren, rijwind & minder wrijving/stress in het blok...
Gebruikersavatar
Door pimS
#101929
Ik gaat mn thermostaat maar vervangen.

als mn waterpomp deaud zou zijn, dna zou ik t wel kunnen horen denkt ik
Gebruikersavatar
Door ATi
#101955
Ja Thermostaat heeft een levensduur van rond de 9 a 10 jaar
dat komt gewoon door die was die er in zit verwerkt, dat wordt dan harder
en de thermostaat wordt trager en blijft in het ergste geval hangen
open of dicht, bij open stand blijft de motor te koud en als die dicht
blijft dan loopt de temperatuur op en dat moet je niet hebben met een VR6
(je koppaking heeft dan veel te lijden)

er zijn gevallen bekend dat de Waterpomp zijn (plastic) schoepjes verliest
dan hoef je niks te horen! maar het kan dan verstoping veroorzaken
maar meestal een combinatie van bijgeluiden/piepen
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 17