Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Motor tuning, chip enz
Gebruikersavatar
Door vr6syncro
#94179
Ik ben deze week druk bezig niet normaal. :D


Heb weer een paar pics geschoten en die wil ik graag met jullie delen.

Gister stond de UPS guy voor de deur. Die had een mooi presentje voor me. De VF motorsteun.

Afbeelding

Die moest natuurlijk meteen geplaatst worden.

Afbeelding

En wat ik dus in me vorige update al dag dat er zou gebeuren gebeurde dus ook. Blok gaat nog iets naar achter. Dus toen had ik nog maar 2 mm.

Afbeelding

Nou heb het het gelukkig ook alweer opgelost. Heb nu bijna 1 centimeter ruimte. Als het nog niet genoeg is kan ik nog wel iets mee ruimte maken. Das dus een probleem minder.

Olie koeler er tussen.

Afbeelding

Dan moest het front dus ook aangepast worden. Om ruimte te maken voor de intercooler moest de radiateur en condensor een stuk naar achter. Zoals jullie zelf ook wel weten staat dat normaal schuin in de golf en nu staat het dus recht. Ook 2 elektrische Spal ventilatoren aangeschaft.

Afbeelding

Ook aan de achterkant is er nog ruimte over.

Afbeelding

Dan heb ik vandaag ook nog de draaden van de injectoren allemaal met 7cm verlengd. Alles opnieuw ingetaped.

Afbeelding

Afbeelding

Dan moet ik natuurlijk al dingen aanpassen voor de olie druk en temperatuur sensoren.
Dat kan je op de volgende foto zien. Vind het niet echt sjiek eigenlijk. en het is ook nog maar de vraag of dat lekvrij blijft. Zit met een klein ruimte probleem omdat de airco leidingen ervoor langs lopen.

Afbeelding

en de laatste.

Afbeelding


Nou moet ik eigenlijk nog ergens een v6 of r32 carterpan vandaan toveren. Spullen bestellen voor de aan en afvoer leiding van de turbo. Koelleidingen verzinnen. Ik heb alvast een flens gemaakt voor op de wastegate. Moet ook nog een grotere oliekoeler hebben. Degene die ik nu heb is een beetje aan de kleine kant. pfffff, moet nog wel wat gebeuren iig.
Door MATT
#94180
dat ziet er allemaal sjiek uit man
Gebruikersavatar
Door Griz
#94189
sjiekdefriemel ja...
Gebruikersavatar
Door Jochem
#94203
tip: vul de oliekoeler voor met olie, voordat je de slangen erop draait...

ik heb er nu een van 19 rijen, en die haalt de temperatuur makkelijk 20 graden omlaag... tot de thermostaat ingrijpt..

anders heb je zodadelijk een moment dat je oliedruk wegvalt, als hij die koeler nog helemaal moet vullen...

tenminste: dat is mijn theorie... zo heb ik het ook gedaan... geen problemen gehad.
Je oliepomp moet in het begin steeds ook iets langer werken om het systeem op druk te krijgen.


Dat is volgens mij ook belangrijk bij de eerste keer starten (volgens mij boek "four-stroke perfomance tuning" van Haynes publishing)
onder de 2000 tpm is de smering in je motor slecht. Zeker bij de kleppen. Dus houdt hem op 2500-3000.

Over het in-bedden van de zuigerringen:
- laat de motor op bedrijfstempratuur komen.
- Geef vol gas voor een paar seconden (trek hem bijv op in de hoogste versnelling vanaf de laagste snelheid die hij in die versnelling wil gaan.)
- gevolgd door gas in één keer los
- de motor een paar seconden laten rusten.
- Dan weer vol gas. Herhaal dat minstens 12 tot 15 keer.

Door de motor volle kracht te geven, duwt de hoge druk van het gas de ringen tegen de cylinderwand. Het gas in een keer loslaten veroorzaakt een vacuüm, dat extra olie naar boven trekt. Als je de motor daarna nog even laat rusten, kunnen de ringen en cylinderwand afkoelen. Het voorkomt "verglazing" van de ringen

Nadat de ringen ingesleten zijn, kan de motor tot 80% van zijn maximum power/toeren gebruikt worden. De snelheid moet echter constant gevarieerd worden, anders kan er nog steeds verglazing optreden. Na een half uurtje variëren, kunnen de ringen als ingebed beschouwd worden.
Probeer de eerste 300 km de snelheid te variëren. De eerste 1000 km moet een constante hoge snelheid sowieso voorkomen worden.

Na dit alles worden de kopbouten vaak nagetrokken (met een koude motor natuurlijk, zoals beschreven in de handleiding).


Het probleem waar jij natuurlijk mee zit, is dat de ECU instellingen nog helemaal niet kloppen. Vol gas kan zomaar detonatie tot gevolg hebben...
Dat wordt echt specialistenwerk, want de ECU moet afgesteld worden tijdens het inslijten...
Gebruikersavatar
Door Jochem
#94524
deze trouwens even verplaatst... het is meer motor-tuning dan een handleiding
Gebruikersavatar
Door vr6syncro
#94525
Toen ik het topic starte had ik eerst gevraagd waar ze het wouden hebben. Dus had ik het ook daar geplaats, maar zat er zelf ook al aan te denken om ff een poll te starten waar de rest vond dat het thuis hoorde, maar je bent me voor.

Bedankt!
Gebruikersavatar
Door vaursechs
#94572
Even een vraagje,
Wat ga je met je wastegate doen? Laat je de uitlaat gassen terug de uitlaat in gaan, of maar je er een screamer pipe van?

Ben er zelf over aant twijfelen of een screamer pipe nadelig is voor de meting van de lambda sonde, omdat er een deel van de uitlaatgassen gedumpt worden voordat ze langs de sonde gegaan zijn.
Gebruikersavatar
Door Jochem
#94577
als je wastegate maar een beetje lekt, kom je met zon open pijp niet door de APK

(en als je een andere ECU plaatst, doe je toch niet zoveel met de lambda waarde ;)... je tuned hem en regelt alles op de LMM en RPM... )
Gebruikersavatar
Door vr6syncro
#94595
Er komt echt geen screamer pipe op. Als je wil dat je auto af fikt moet je het vooral doen.
Meeste mensen hebben dan ook gewoon een klein filtertje op de carterontluchting zitten. Dus onder de motorkap hangen allemaal van die lekker brandbare gassen. Screamerpipe wordt pis heet en met beetje veel brandstof inspuiten knallen de vlammer eruit. Dus dat is een nee. :D


Met tunen dan let ik nog wel op de lambda waarde hoor. Iig zodat ie door de apk heen komt. Moet best mogelijk zijn.
Door MATT
#94597
Wat ook vaak gedaan word is een kleinere pijp vanaf je wastegate tot de aan achterdemper en dan daar pas aan je uitlaatsysteem vastgemaakt of gewoon helemaal tot achteraan en het beste schijnt tot helemaal achteraan te zijn
Gebruikersavatar
Door vaursechs
#94598
vr6syncro schreef:Er komt echt geen screamer pipe op. Als je wil dat je auto af fikt moet je het vooral doen.
Meeste mensen hebben dan ook gewoon een klein filtertje op de carterontluchting zitten. Dus onder de motorkap hangen allemaal van die lekker brandbare gassen.
Wat is er dan nog brandbaar aan de gassen die al verbrand zijn in de cilinders? :wink:
Maar ik begrijp wat je bedoeld :)
Je zou de screamer pipe ook kunnen verlengen
Laatst gewijzigd door Jochem op 19 jan 2009, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door vr6syncro
#94988
Jaaaaaaa, daar ben ik weer. Met de laatste nieuwtjes van het moment.

Zoals ik in me vorige update al zei, moest ik nog een r32 carterpan hebben. Dus die had ik van de week besteld en die was de volgende dag binnen. Heb ook een nieuwe auxilerie ( goed gespeld? ) waterpomp gekocht. Toen ik me oude wou monteren brak dat plastic mondje kaput. Dus daar moest even extra voor in de buidel getast worden. Iets van 150 euro dat kreng. :shock: Dat was dus beetje minder, maar inmiddels zit ie er weer op.

Afbeelding

en de nieuwe carterpan, zit verder nog niet vast moet ook nog de retour erop maken. Moet ik nog spullen voor bestellen.

Afbeelding

En daar zit me nieuwe oliekoeler verstopt. Heb toch maar degene erop gezet die ik al had. Schijnt voor 2,5 tot 3,5 L motoren te zijn. Als ie te warm wordt kan ik er altijd nog een grotere voor plaatsen.

Afbeelding

Heb ook nog geprobeert om de koelslangen van de turbo te monteren. Of in ieder geval te bedenken hoe ik het wil hebben. Ben nog niet tevreden met de afvoer zijde. Zit nu maar een kort pijpje aan voordat hij naar slang overgaat en ben bang dat dat nog wel eens kan gaan smelten. Ik heb er nog wel een klein opvoerpompje tussen gezet dat de vloeistof niet te lang blijft staan in de leidingen. Hopelijk blijft het dan ook iets koeler. Heb de aanvoer afgetakt van de leiding die normaal op je gasklep zit, maar daar zit ook niet echt stroming in dus daarom ook dat pompje. De afvoer zit op de overloop van het tankje. Als het echt pis heet wordt kan het nog wel eens gebeuren dat dat tuitje slap wordt en als je pech heb het hele reservoir. :?

Afbeelding

Dan ben ik ook alvast begonnen met het leiding werk voor de intercooler.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Helaas omdat ik nog niet de goeie intercooler heb kan ik daar niet mee verder.
Ik weet het het lijkt echt alsof ik alles tegelijk door elkaar heen doe.... en dat is ook zo. Komt helaas zo omdat ik steeds weer ergens tegenaan loop waarvoor ik weer iets voor moet bestellen of oplossing voor moet bedenken enz enz. Dus nu kan ik nog wisselen van werk. Zometeen als het tegen het eind begint te lopen dan moet ik nog heel veel puntjes op de I zetten. Heel veel zit ook nog maar tijdelijk vast omdat ik nog niet weet of het zo ook permanent kan blijven zitten.

In het kader van alles tegelijk doen ben ik ook maar vast aan de AEM feul ingnition controller begonnen. Hij kwam binnen dus ik dacht waarom ook niet? :D Dat kan er ook nog wel bij. Als ik zometeen op het eind maar niet ergens een belangrijk schroefje vergeet vast te draaien.

Afbeelding

Draadjes!! :twisted:

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je ziet zit het nu nog met kroon steentjes. Dit is TIJDELIJK. Wil eerst kijken of het werkt en dan pas soldeer ik het aan elkaar. Heb ook nog niet alle draaden erop geknupt. Om 1 of andere reden zit er geen geschakelde plus op me ECU. Die zou op positie 38 moeten zitten als ik me niet vergis, maar bij mij zit er niks op die positie. Dus dan moet ik weer ergens anders een vandaan halen, maar dat komt helaas de afwerking niet ten goede ben ik bang voor. Moet even zoeken of ik ergens in de buurt een 12V vandaan kan halen. Weet iemand of er toevallig op je ruitenwisser motor een geschakelde zit?

Dan heb ik toch maar de DEFI metertjes aangeschaft. Heb er nu nog maar 3. Weet niet wat er verder nog bijkomt.
Grote voordeel van deze meters is dat ze super nauwkeurig zijn en je kan een alarm instellen. Voor elk metertje apart. B.v. kan je instellen dat je wil als je olie temp boven de 120 graden uitkomt dat ie dan een signaal afgeeft. Dat is dan ook voor de andere meters in te stellen. Vond het wel makkelijk.

Afbeelding

Afbeelding

Sensoren draaidjes enz wat er nog bij hoort.

Afbeelding



Nou dan heb ik ook nog wat spullen besteld. Onder andere de nieuwe intercooler.
Ook lasbochten van 3,5" van 90 en 180 graden. Me 2de racekat is ook onderweg vanuit Duitsland. Dan is er ook een klein benzinedruk metertje besteld voor op de brandstofrail, volgens mij nog iets maar weet niet meer wat? Ik zal het wel nodig hebben iig. Dan ben ik alleen vergeten om voor de retourleiding dingen te bestellen dus dat moet ook nog. :x
Ow en ook voor me schakel toren ben ik vergeten te bestellen. Zozo ben er wel weer lekker bij. Naja dat komt maandag dan wel weer. :lol:


Dat was hem,

Als jullie nog goeie tips of trucs weten, dan hoor ik ze graag!!
Gebruikersavatar
Door v-power84
#94990
haha, ziet er wel erg nice uit...als je er maar zelf wijs uit komt he met dat alles tegelijk doen :D
Zou helemaal gestoord worden van al die draadjes, zou me de zin al van vergaan :shock:
Heeft die turbo daar genoeg speling? ivm "slaan" van het blok als je goed gas geeft? of is dat maar minimaal bij de vr6?
Gebruikersavatar
Door vr6syncro
#94995
Met deze turbo heb ik 1,5 tot 2 cm ruimte over, dat zou volgens mij genoeg moeten zijn. Zit ook een VF motorsteun in aan de voorkant dus dat beperkt het slaan van de motor ook.
Gebruikersavatar
Door Jochem
#95022
Grappig dat een R32 carterpan ook onder een vr6 past... maar wordt je olie nu wel goed naar de pomp geleid? Ontstaan er in de bochten geen problemen met zo'n kubusvorm? (olie in hoeken)

Ik denk dat als je het uitlaatgedeelte van de turbo en de downpipe inpakt met isolatie, de temperatuur van de pijpen daar al stukken omlaag zal gaan. Hitteschilden helpen ook.

Ik denk dat met die oliekoeler zo in de rijwind, je temperatuur zeker 30 graden omlaag zal gaan (tov zonder)

Ziet er verder heel erg vet uit... ben superjaloers ;)

(p.s. mijn tuitje wordt juist slap als het heel koud is :lol: )
Gebruikersavatar
Door ATi
#95587
Hee Guido

ik zat even naar die mooie foto's te kijken van jou (is echt een heel mooi project)
heb respect!

maare...

zie foto...
vr6syncro schreef: Afbeelding
zover ik weet en kan nakijken hoort de blauwe sensor aan de rechterkant :shock:
(0,25 BAR)

de zwarte is 1,4 BAR
Gebruikersavatar
Door vr6syncro
#95613
Hey,

Das goed dat je het zegt want ik vroeg me dus af of dat uitmaakte hoe om het zat.

Ik weet namelijk niet meer welke waar zat, maar nu zitten ze alsnog anders.

Afbeelding

Zo zit het nu. Heb geen flauw idee of het uitmaakt. Probleem is dat ik dus niet echt ruimte heb om het anders te doen. Ben niet blij zoals het nu zit. Maarja, moet maar even kijken of ik een ander soort adaptortje ergens vandaan kan halen misschien. Krijgt niet echt de schoonheidprijs zo en ik denk dat er nu wel aardig wat kans op zweten is.


Morgen ga ik weer verder klussen. Dan begin ik met de Downpipe en misschien dat ik ook nog wel tijd heb om de metertjes een beetje uit te zoeken.
Gebruikersavatar
Door Jochem
#95661
je moet de kabels alleen niet omdraaien... voor de rest maakt het niet uit...

de ene sensor sluit bij 0,3 bar, de andere bij 1,8 bar (ofzo). Als de 0,3 niet gesloten is, krijg je een lampje, als de 1,8 wel gesloten is, krijg je een lampje....

Volgens mij doet de ECU er niets mee... kan beter een oliedrukmeter plaatsen... geeft een betere indicatie...
Gebruikersavatar
Door ATi
#95700
Jochem schreef:je moet de kabels alleen niet omdraaien... voor de rest maakt het niet uit...

de ene sensor sluit bij 0,3 bar, de andere bij 1,8 bar (ofzo). Als de 0,3 niet gesloten is, krijg je een lampje, als de 1,8 wel gesloten is, krijg je een lampje....

Volgens mij doet de ECU er niets mee... kan beter een oliedrukmeter plaatsen... geeft een betere indicatie...
:shock:

of zo???

het maakt wel degelijk uit waar de sensor zit... de olie kanalen zijn verschillend

blauw: 0,25 BAR
zwart: 1,4 BAR

ik ben het zeker met je eens dat een oliedruk meter een betere indicatie geeft... :wink:
Gebruikersavatar
Door Jochem
#95782
ik had mijn documentatie niet bij de hand...
Low pressure switch (engine running, raise idle speed): switch opens 0.15-0.45 bar
Dynamic pressure switch (idle speeds above 2000 rpm) switch closes: white 1.6-2.0 bar, black 1.2-1.6 bar, grey 0.7-1.1 bar
Engine oil pressure@80 degrees Celsius: @2000 rpm at least 2.0 bar, maximum @higher speeds: 7.0 bar
Ik heb hier een los oliefilterhuis
Afbeelding
Ik weet niet hoor... maar naast dat de ene links en de ander rechts zit, zie ik geen verschillen in oliekanalen...
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 17